Update januari 2016
De plannen voor 2016 hebben verder vorm gekregen: via Sint Helena, Ascension zeilen we naar Sint-Maarten, waar we half maart hopen aan te komen, na ruim 5600 mijl zeilen vanaf Kaapstad. Vandaar vliegen we voor een maand naar Nederland: onze oudste kleindochter wordt vijf jaar en de Klaver familiedag willen we dit jaar graag bijwonen.
Via de Azoren hopen we half juli in Nederland aan te komen. Nils wil graag de 100-ste Vierdaagse van Nijmegen lopen. Hanneke zou het leuk vinden als de kleinkinderen kwamen logeren in Haren.
De Pélagie is ondertussen verkocht; op 1 oktober dragen we haar over aan de nieuwe eigenaar. Tot die tijd kunnen we nog extra van het zeilen genieten!
De Pélagie is ondertussen verkocht; op 1 oktober dragen we haar over aan de nieuwe eigenaar. Tot die tijd kunnen we nog extra van het zeilen genieten!
Update september 2015
![]() |
Onze tuin in Haren, daar kunnen we straks het hele jaar van genieten |
De kleinkinderen worden groter, we willen graag meer in Nederland zijn. En zo af en toe bekruipt ons het gevoel: we hebben al zoveel gezien: weer een mooi nieuw strand, weer een prachtige blauwe zee. . .
Zo langzamerhand hebben we genoeg gezeild, misschien is wat meer van het land zien ook wel erg leuk. Dus hebben we de moeilijke beslissing genomen om na afloop van onze wereld-omzeiling de Pélagie te verkopen en weer in ons huis in Haren te gaan wonen. Dan geeft tijd voor andere dingen, ook leuk!
Dat betekent dat we na het afronden van Zuid-Afrika vrij snel zullen doorvaren naar het Caribisch gebied, op dit moment denken we in maart 2016 in Sint-Maarten aan te komen. Dan zijn we dus helemaal de wereld rond geweest!
Als we de Pélagie in het Caribisch gebied kunnen verkopen, dan doen we dat. Zo niet dan zeilen we naar Europa. Maart 2016 is nog ver weg, die beslissing hoeven we nu nog niet te nemen!
Plannen januari 2015
![]() |
Zuid Afrika: Here we come! |
De afgelopen maanden is het onderwerp: "Hoe naar Zuid Afrika
te varen?" vaak langsgekomen. Natuurlijk in discussies met andere zeilers,
immers iedereen die verder naar het westen wil zeilen, moet om Zuid Afrika, nu
de Rode Zee vanwege het gevaar van piraten voor de meeste de zeilers geen optie
is. Ook op internet is hier over veel te vinden, bijvoorbeeld op www.noonsite.com en op de op de websites van
zeilers die dit traject al hebben gevaren.
Wij willen een route kiezen die ons op de juiste tijd in Zuid
Afrika brengt, langs die kust kun je het beste in december naar het zuiden
varen, en waarmee we ook wat langere tijd in Nederland kunnen zijn.
In principe zijn er twee opties:
1) Via de Javastraat, tussen Sumatra en Maleisië, terug naar
Indonesië en door de Sunda Straat, tussen Sumatra en Java, naar het westen
varen. Via de eilandengoep Cocos Keeling, de eilanden Rodriguez, Mauritius en Reunion naar
Durban in Zuid Afrika. Veel zeilers varen ook nog naar Noord Madagaskar. Het
voordeel van deze route is dat je op de Indische Oceaan de wind vrijwel van
achteren hebt, immers in het goede seizoen waait er de Zuid Oostpassaat.
Het nadeel is dat je weer 1000 mijl naar het zuiden moet,
grotendeels op de motor.
2) Vanuit Thailand via Sri Lanka en Chagos naar Rodriguez en/of Mauritius
en dan door naar Zuid Afrika. Het voordeel is dat je niet
"terug" hoeft te varen naar het zuiden, als je al in Thailand bent.
Het nadeel is dat het traject van Chagos naar Mauritius behoorlijk aan de wind
is, dus de wind en golven komen deels van voren.
Een tussen-optie is om van Chagos naar het westen te varen naar de
noordpunt Van Madagaskar, langs Madagaskar verder naar het zuiden en dan over
te steken naar Zuid Afrika.
Wij hebben in principe gekozen voor de laatste optie, dit geeft
ons voldoende tijd om de zomer in Nederland door te brengen. Tot begin maart
zijn we in Thailand, dan zeilen we met de laatste stabiele winden van de Noord
Oostpassaat naar Sri Lanka waar we ongeveer een week blijven. Dan gaan we naar
het zuiden naar de atollen van Chagos. Daar wachten we op het einde van het
stormseizoen op het zuidelijk deel van de Indische Oceaan.
Half mei zeilen we naar het zuidwesten, dus wind grotendeels achter,
naar het noorden van Madagaskar. Daar blijven we een aantal weken en bekijken
ter plekke of het mogelijk is in die tijd over te steken naar Richards Bay even
ten noorden van Durban in Zuid Afrika. Vanuit Durban kun je prima naar
Amsterdam vliegen.
Mocht een oversteek naar Zuid Afrika er niet inzitten, dan laten
we de Pélagie achter in Mayotte, een van de eilanden van de Comoros die liggen
tussen Zuid Afrika en Madagaskar. Dan vliegen we van daaruit via Reunion naar
Nederland.
Vanaf juli 2015 gaan we weer in ons eigen huis in Haren wonen.
Tegen het einde van dat jaar vliegen we terug naar de Pélagie en ronden Zuid
Afrika. Via St Helena en Brazilië zeilen we dan naar het Caraibisch gebied. In
maart 2016 vliegen we terug naar Nederland voor nog een zomer in Haren. Eind
2016 zeilen we nog een keer heerlijk rond in de Carieb, waarna we midden 2017
de Atlantische Oceaan oversteken terug naar Nederland.
Tenminste, dit zijn de plannen als onze gezondheid het toelaat.
Maar misschien wordt het allemaal toch nog anders. . . .
Nu we in Australië zijn moeten de plannen maken over het vervolg van onze reis.
Straks in maart en april zijn we nog twee maanden in Nederland, daarna gaat het langs het Groot Barriere Rif richting Darwin. Met “Sail Indonesia”, een georganiseerde zeiltocht langs vele eilanden, gaan we van juli tot oktober door Indonesië. Daarna gaan we op gelijke wijze door Maleisië.
Tja, en hoe dan verder over de Indische
Oceaan? De Pélagie verkopen is voorlopig nog niet aan de orde, we willen onze
wereld omzeiling afmaken, tenminste zover onze gezondheid dat toelaat! De
Indische Oceaan heeft wisselende passaatwinden, en natuurlijk zijn er tijden
dat er tropische stormen kunnen voorkomen, dus je kunt niet altijd overal
naartoe zeilen. Het is geen gemakkelijke oceaan, dat begrijpen de tenminste uit
de verhalen van andere zeilers.
De kortste route naar Zuid Afrika is vanuit
Bali: in september rechtstreeks naar het westen zeilen om via een aantal
eilanden in de zuidelijke Indische oceaan, Cristmas Island, Cocos Keeling,
Mauritius en Reunion, in november bij Zuid-Afrika aan te komen.Dat geeft weinig tijd voor Indonesië; je komt dan niet in Maleisië en Thailand. Het is altijd ons plan geweest die landen wel aan te doen; Nils heeft in zijn jeugd in Indonesië gewoond en we zijn er nooit terug geweest; met “Sail Indonesia” mee doen is gezellig en gemakkelijk; de westkust van Thailand is prachtig om te bezeilen, misschien kunnen we zelfs wel even Birma aandoen! De beste tijd om in Thailand zeilen is van november tot maart als de Noordoost passaat waait. Die passaat moet je ook nog naar Sri Lanka brengen; dan naar het zuiden over de evenaar met weinig wind naar Chagos, daarna kunnen de Seychellen en Madagaskar bezocht worden. In november kan dan de oversteek naar Zuid Afrika worden gemaakt; dat is dus een jaar langer dan rechtstreeks via Bali. Dit is de route die we willen nemen.
Als je eenmaal in Sri Lanka bent is de Rode
Zee zo dichtbij en dus de Middellandse Zee ook, dan ben je bijna thuis….. Maar
helaas, gezien de piraterij rond Somalië gaan we dat toch maar niet wagen
(tenzij iemand een tocht door de Rode Zee organiseert met redelijke veiligheidsgaranties)
en kiezen voor de lange omweg rond Zuid Afrika; vast ook heel mooi.
Samenvattend:
- eind 2014 in Thailand
- eind 2015 in Kaapstad, Zuid-Afrika
- in 2016 via Brazilië terug naar het Caribisch gebied
- dan zijn we de wereld rond geweest!
UPDATE FEBRUARI 2013

Er zijn meerdere mogelijkheden:
-) De Pélagie verkopen: niet aan denken dat willen we vast nog niet?
-) Via Oman en de Rode Zee de korte weg naar huis: te gevaarlijk vanwege de piraten?
-) Via Zuid Afrika, Brazilië weer naar de Carieb en vandaar naar huis: dat is nog wel heel ver zeilen?
-) Toch iets anders?
Enfin, dat zien we in 2015 wel weer.
UPDATE MAART 2012

Voor de rest van het jaar zien onze plannen er als volgt uit
In juni gaan we met Frits en Reinhilde van de Bella Ciao de Manamo, een zijrivier van de Orinoco in Venezuela, verkennen. Via Los Roquos, een groepje kleine Venezuelaanse eilanden, willen we dan in juli en augustus door zeilen naar Bonaire en Curaçao. September is voor Columbia, november en december voor de SanBlas eilanden.
Maar nogmaals, alles kan veranderen!
UPDATE JULI 2011


MAAR dit alles hangt helemaal af van onze gezondheid en de situatie in Nederland, dus het kan zo maar anders worden.
MAART 2010:
Na een aantal jaren in het noorden gevaren te hebben, willen we nu voor onze grote reis naar het zuiden afzakken. Via Zuid Engeland willen we de Golf van Biskaje oversteken begin juli, langs de Spaans, Portugese kust de mooie Ria's, inhammen, en leuke haventjes bekijken, om via Marokko of Madeira een oktober bij de Canarische eilanden aan te komen.
Daar gaan we met de ARC, de georganiseerde oceaan oversteek, op 21 november om 13:00 met zo'n 200 boten de uitdaging aan om op eigen kiel naar het Caraibisch gebied te zeilen. Dit betekent ongeveer twee tot drie weken aan een stuk door zeilen (en wachtlopen!) met als beloning het warme water en mooie eilanden in de Carieb!
We kunnen daar tot maart blijven en onze duikervaring in praktijk brengen, maar daarna begint het orkaan seizoen! Dan kunnen we naar het zuiden, Suriname of Brazilië; naar het noorden, de USA of weer naar huis via de Azoren, of naar het Westen, via het Panamakanaal naar de Pacific met al zijn prachtige, exotische eilanden!
Daar gaan we met de ARC, de georganiseerde oceaan oversteek, op 21 november om 13:00 met zo'n 200 boten de uitdaging aan om op eigen kiel naar het Caraibisch gebied te zeilen. Dit betekent ongeveer twee tot drie weken aan een stuk door zeilen (en wachtlopen!) met als beloning het warme water en mooie eilanden in de Carieb!