zaterdag 27 november 2010

DAG 1: Met 260 boten starten, nu een lege zee

Het is maandag 22 november 10:00 uur, onze eerste 20 uur op zee zitten er op! Ik zit heerlijk buiten in het zonnetjes te typen; Nils slaapt weer lekker.

Het is nog hard werken zondagochtend, 21-11, voor we weg kunnen. Eerst nog even de grib files ophalen van internet. Die geven de windvoorspelling voor de komende 7 dagen, altijd nuttig. Het bijbootje moet leeg, dwz de lucht eruit, en schoon worden gemaakt, zodat we het onderdeks kunnen opbergen. Zo heeft de Pélagie een windvang minder voor het geval we toch onverhoopt een storm over ons heen zouden krijgen. Gelukkig bedenkt Nils dat we het met de Genaker val aan boord kunnen hijsen, met de hand tillen is niet te doen. De laatste zaken worden schoongemaakt, nu hebben we nog zoet water van de kant. Ondertussen speelt een fanfare pittige muziek, het is echt feestelijk.

Om 12 uur worden we losgemaakt, en varen we samen met nog 260 boten naar de startlijn even buiten de haven, uitgezwaaid door vele toeschouwers. Leuk! Eerst starten de echte rally zeilers, daarna de toerzeilers, waaronder de Pélagie. Er wordt echt af geteld via de marifoon, bevestigd door een heus kanonschot van het Spaanse fregat, wat als startschip dient. Het is een indrukwekkend gezicht, al die zeilboten velen met hun kleurige grote voorzeilen. Het veld verspreidt zich snel. Veel boten kiezen voor een meer oostelijke route; anderen zoals als wij, blijven dichter bij het eiland. We kiezen ervoor niet direct de gennaker, het grote voorzeil, op te zetten, dus zitten we vrij snel in het achterveld. De wind blijft vrij zwak, dus wij zetten er de gennaker ook. Het is genieten om in dat grote veld van boten zo heerlijk ontspannen mee te zeilen. We eten op tijd, want Nils gaat iets voor zevenen slapen. We halen de gennaker naar beneden, dat grote zeil vraagt veel aandacht en we willen rustig slapen.

De nacht is prachtig! De volle maan is al op als de zon onder gaat. Het wordt nauwelijks donker, de maan-schaduw van de zeilen is te zien op de boot. En overal om je heen de lichtjes van de zeilboten. Ik zit te genieten van de sfeer en bedenk me dat we nu echt op weg zijn. We moeten ons 20 dagen zelf zien te redden, een uitdaging!
Het aantal schepen om ons heen wordt in de loop van de kalme nacht steeds minder, de meesten gaan sneller, sommigen gaan meer west, anderen meer oost. Als ik om 7 uur wakker wordt, zien we er nog maar 2! De wind houdt niet over dus we zetten meteen de genaker. Dat scheelt ongeveer een knoop snelheid, dus nu gaan we (eindelijk!) tussen de 5 en de 6 knopen per uur, dwz tussen de 8-10 km/uur. Wel belangrijk want de totale afstand via de zuidelijke route is ruim 2650 mijl! We nemen deze omdat meer westelijk windstiltes worden verwacht en dat schiet niet op.
Groetjes vanaf een rustige, zonnige oceaan van Hanneke en Nils.