maandag 3 juni 2013

Tegenslag!

De ankerplek op Mo'orea
Vanuit de ankerplek bij Taina varen we woensdag met de Pélagie terug naar Papeete naar de kade van Christoph, API Yachting, die onze rolfok zal inspecteren. We varen vlak langs het vliegveld, de verkeerstoren moet oproepen worden om toestemming te vragen om door te varen! Als er een vliegtuig vlak voor onze neus is geland, mogen we verder.
Een héél klein rafeltje in
onze bakboord stag
Christoph kijkt naar onze rolfok en komt al snel tot de conclusie dat we een nieuwe nodig hebben. De onderdelen zijn waarschijnlijk niet meer te leveren, het model is 10 jaar oud. Ook kijkt hij naar onze verstaging en vindt een klein, miniem scheurtje in een van de stagen die onze mast in bedwang houden. Eigenlijk vindt hij dat onze hele verstaging vernieuwd moet worden! Hij belooft een aanbieding te maken later in de week.
Teleurgesteld varen we terug naar de ankerplek. De verstaging is nu 10 jaar oud, daar naar kijken staat op ons lijstje voor Australië. Natuurlijk moeten alle onderdelen hier worden ingevlogen dus als alles hier vernieuwd moet worden, liggen we hier nog zeker een maand!
De vrienden van Adam in Canada geven advies over onze rolfok, maar dat lost maar een stukje van ons probleem op. Len, een van de meer ervaren zeilers kijkt ook nog naar het probleem en gaat zelfs de mast in. Tsja, er zit te veel speling in de shivel, het rolgedeelte, en het opdraaideel is echt kapot! Nils en Adam proberen een hele ochtend de shivel open te krijgen om te kijken of die te repareren valt. Ze proberen alle soorten kruipolie die we aan boord hebben, maar de schroeven gaan niet los! En natuurlijk moet er niets kapot gaan, want we willen nog wel verder.
Dansers bij het cafe
in de marina
We kijken zelf op internet en proberen de onderdelen te vinden, maar die zijn inderdaad niet meer te leveren. De enige goede optie die overblijft, is een een nieuwe rolfok op internet te bestellen. Die kan in Raietea, 3 eilanden verder naar het Westen geinstalleerd worden, zodat we in de maand die het duurt om de onderdelen hier te krijgen, nog het nodige kunnen zien. Ben van de Giggles heeft hetzelfde gedaan en heeft adressen voor ons. Nu maar hopen dat alles binnen een maand aankomt en goed geïnstalleerd kan worden.............
Na detail inspectie van de verstaging komen we inderdaad tot de conclusie dat er een nieuw onderdeel nodig is. Ook dat proberen we te vinden op internet, dat valt nog niet mee! Daar moet Adam nog maar eens samen met ons naar kijken.
Donderdagavond is er een dansvoorstelling in het cafe in de Marina. Natuurlijk gaan we kijken. Het is erg leuk; er is opzwepende live muziek en het enthousiasme waarmee gedanst wordt is aanstekelijk. Het bewegen van heupen en achterwerk is hier heel belangrijk. Het geheel heeft een sensuele uitstraling.
Prachtige danskostuums
Samen met andere zeilers hebben we kaartjes gekocht voor een dansvoorstelling van zes dansscholen in Papeete. Met de bus gaan we de stad in, doen nog wat boodschappen en halen onze gerepareerde zeilen

Nog meer dansers
op. Die stallen we ergens bij de muziek in de schouwburg. De dansscholen laten prachtige dansen zien, alle leeftijden zijn vertegenwoordigd, vooral de kleine meisjes en een enkele jongetje zijn schattig. Het is ongeloofelijk op hoeveel manieren je met de achterwerken kunt schudden! En dat op de maat van de muziek. In deze dansen komt het regelmatig voor dat alle danseressen met hun kont naar het publiek staan! De kostuums zijn kleurig en afwisselend, maar vooral de haartooien, met veel bloemen, zijn prachtig. Alle scholen beperken zich tot de meer traditionele dansen, dus de afwisseling is beperkt. Na vijf scholen hebben we het wel gezien en nemen we een (dure) taxi terug naar de ankerplek. Zo komen ook onze zeilen weer op de Pélagie.

We genieten
ondanks het materiaalpech
We willen met Edie en Adam naar het buureiland Mo'orea, 20 mijl verder weg. Zaterdag is geen goede dag, de hoge golven van een storm in het zuiden bulderen tegen het rif dat onze ankerplek beschermd. Enorme witte wolken waterdruppels spatten omhoog. Het wordt een onrustige nacht! Tegenover de Pélagie aan de kust liggen de schamele golfplaten huisjes van de arme Tahitianen onbeschermd tegen dit geweld. Met donderend geraas storten er een paar in! Adam en Edie gaan wandelen en wij werken onze voedsel inventaris bij; onze voorraden zijn weer aangepast.
's Middags willen we de gerepareerde broek ophangen. Dat gaat zomaar niet: de nieuwe rits is, in tegenstelling tot de oorspronkelijke, niet deelbaar! Wel goed tegen de slijtage, maar we kunnen hem er niet zomaar over heen schuiven. Met heel veel energie lukt het Nils en Adam om het ding op zijn plaats te krijgen. Dan kan de rits niet dicht, de riflijnen zitten in de weg!! Balen......., dan moet het ding weer terug en alsnog een andere rits krijgen.... Ik slaap er slecht van, best veel tegenslagen deze week!
Lunch met Adam en Edie in de schaduw
op het koele voordek
Nils heeft de volgende ochtend een brilliant idee om de riflijnen middels een (alleen in Zweden gebruikte) katrol aan de mast anders te laten lopen. Het werkt! We zijn allemaal blij! De golven zijn minder dus we zetten de fok er weer op en vertrekken eindelijk naar Mo'orea. Een prima tochtje, de deining valt erg mee, alleen is er geen wind dus varen we op de motor.
Nu liggen we in een prachtige anker baai in het noorden van Mo'orea, de bergen zijn groen en hoog, het water azuur blauw, het zandstrand prachtig wit; er is gezellige muziek zo op de zondagmiddag.
Ook heel fijn, er is hier internet in de baai, zodat we dit verhaal op het web kunnen zetten. En straks de bestelling voor het onderdeel van de verstaging hopelijk kunnen afronden. Tussen de tegenslagen door valt er nog veel te genieten in deze prachtige wereld.