donderdag 4 september 2014

Spectaculaire, wervelende dansen!

Zonsondergang bij Sikeli

Op dinsdag 2 september is de "Openingceremonie" van Sail Indonesia in Sikeli op het eiland Kabena. Op de steiger staat ook onze gids van de vorige dagen, Zainah. Hij vraagt of ik namens alle zeilers straks een woordje wil zeggen en dat even wil opschrijven, dan kan het vertaald worden. Zo gezegd, zo gedaan.

Hanneke als vertegenwoordiger van alle zeilier met de vice-Regent en gidsen
In tien minuten lopen we naar de ontvangsthal. Daar zijn de officiële vertegenwoordigers van de lokale regering al aanwezig. Er staan stoelen aan de zijkant waar we moeten gaan zitten en twee lege stoelen in het midden onder het grote plakkaat van Sail Indonesia 2014. Daar moet ik gaan zitten naast een heel aardige mevrouw, die de plaatsvervangend Regent blijkt te zijn.
Allemaal onder het grote plakkaat
Na de verschillende toespraken, ook die van mij, en een gebed krijgen alle boten een leuke beschilderde peddel uitgereikt, een origineel cadeau.
Na een lekkere lunch, natuurlijk eet iedereen mee, wandelen we door dit dorp op palen; het is heerlijk om even zonder gidsen zelfstandig rond te lopen.

Bajo-dorp Sikeli en haar bewoners
De huizen zijn redelijk groot, maar behoorlijk leeg. Soms staan er alleen twee plastic stoelen in een kamer. De vrouwen halen de gevangen vis uit de boot en dragen die in grote bakken naar huis. Waar het plankier wat breder is zijn kleine winkeltjes waar iedereen gezellig bij elkaar zit. Zoals altijd hebben we veel plezier met het maken van foto's.
De volgende ochtend staan de vierwiel-aangedreven auto's klaar voor een uitstapje naar het binnenland. De eerste stop is bij een lagere school van het dorp Tirongkotu’a, alle hoogwaardigheidsbekleders van gisteren zijn er al om ons welkom te heten.
Schoolkinderen met hun bamboefluiten
De leerlingen staan onder een zeiltje klaar en spelen een aantal prachtige melodieën voor ons op muziekinstrumenten die gemaakt zijn van bamboe. Ook wordt er gedanst door prachtig aangeklede en opgemaakte  jonge meisjes. Het is genieten.
Kruidnagels liggen te drogen; dit jaar zijn ze duur, fijn voor het dorp!
Langs en op de weg in het dorp liggen overal kruidnagels te drogen; de gids vertelt dat de prijs beduidend hoger is dan vorige jaren. Misschien verklaart dat de mooie, houten huizen die hier staan.
We rijden door naar de rijden door naar Tangkeno, een dorpje op de hellingen van Sangia Wita op 1400 m hoogte. Bij de ingang van het feestterrein krijg ik, Hanneke, als vertegenwoordiger van alle zeilers een prachtige zelf geweven sjaal omgehangen versierd met (plastic) bloemen.
Met de oudsten van het dorp en de sjaal met bloemen
De oudsten van het dorp zitten al klaar; Nils en ik worden op ons voorhoofd gezalfd als onderdeel van de welkomstceremonie. Zittend naast de ouderen genieten we van de traditionele Lumense dans, om ziektes en slechte geesten af te weren. Het is spectaculair: als onderdeel van de dans worden kleine bananenbomen doormidden gehakt!
Lumense dans
Er worden mooi opgemaakte schalen met zoete hapjes voor ons neergezet, een behoorlijk aantal kennen we nog niet, lekker!
Schaal met lekkere hapjes
Dan lopen we door het dorp en genieten van de prachtige uitzichten op de blauwe lagune van Sagori. Vrouwen laten het vlechten van manden en matten zien van pandamus riet. De lunch staat klaar in een huis met prachtige uitzichten. Ook dit keer eten we op de grond; het is erg gezellig want iedereen eet mee, bobo's, dansers, politie, gidsen en de chauffeurs!
De meisjes met de stokken
Terug op het feestterrein stampen we rijst tot grote hilariteit van iedereen. Dan worden twee dansen aangekondigd, ik moet de beste gaan uitkiezen! Gelukkig willen alle zeilers mij helpen. De dansen zijn enorm spectaculair: zo'n 12 meisjes bewegen 12 stokken heen en weer op de maat van de muziek. Vier andere meisjes dansen bevallig rond te stokken maar springen er ook tussendoor en overheen in een razend hoog tempo! Wat een behendigheid, wat een timing, het is een schitterend gezicht! De dans van de tweede groep is net iets moeilijker en gevarieerder dan van de eerste groep, die roepen we dus als winnaars uit. Maar allebei de groepen geven we wat geld; we hebben er zo van genoten.
Gezamenlijke dans
De middag eindigt met een gezamenlijke dans, nog meer toespraken en bedankjes en een heel hartelijk afscheid. Het bezoek aan Tangkeno was heel bijzonder! Met een deel van de groep rijden we door naar de Watuburi grot, een interessante rit dwars over het eiland, langs stoffige, onverharde wegen,  met bruggetjes die alleen maar uit planken bestaan! Gelukkig rijdt onze chauffeur voorzichtig. De grot is groot en  spectaculair; mooie, grote druipsteen formaties, veel vleermuizen en een heerlijk windje want er zijn meerdere natuurlijke openingen.
Watuburi grot
’s Avonds eten we gezellig met z'n allen, georganiseerd door Sam. Er zijn routekaartjes voor onze volgende bestemming, het Takabonerate rif-gebied 90 mijl verder naar het zuidwesten. Vanochtend hebben we verse groente en vis gekocht op de markt, nog leuker zonder gidsen om je heen! Vanmiddag om twee uur vertrekken we, het is een nacht door zeilen en we willen bij goed daglicht aankomen.