zaterdag 26 december 2015

In het zicht van de Tafelberg

De Tafelberg in Kaapstad
Een luxe leventje in de marina
Het ligt hier heerlijk in de marina, iedere ochtend ontbijten we met zicht op de Tafelberg en schittert de blauwe lucht ons tegemoet. Chat komt de Pélagie verder schoonmaken, een anti-roest spulletje zorgt ervoor dat ze weer helemaal blinkend wit wordt en al het roest verdwijnt wat het magnesium in Port Elizabeth heeft veroorzaakt. Walstroom is een luxe, pc's kunnen eindeloos worden gebruikt, heet water voor de koffie en de afwas is zo gemaakt met onze elektrische waterkoker. De warme douches zijn heerlijk.
Minder is dat het hier vreselijk kan waaien! De Pélagie ligt heel goed vast met wel acht lijnen. Regelmatig giert de wind om het schip, alles klappert enorm. Dat is wennen met slapen.
De Atlantische Oceaan is hier erg koud vanwege een golfstroom die van de Zuidpool komt. Overdag is deze wind lekker verkoelend, 's avonds en 's nachts is deze wind gewoon koud; ik ga met een kruik naar bed en lig onder twee dekbedden!
Kaapstad vanf de Tafelberg
Kaapstad bekijken
Op onze fietsjes trekken we er op uit, en zitten we lekker op een terrasje en bekijken museums. Het Muziek theater is vlak bij, we genieten er van de musiacal „Singing in te Rain“. De musical Met de rode stads-tourbus komen we in twee dagen op heel veel plaatsen.
We krijgen een serenade en een bijdrage bakje onder onze neus
Met de kabelbaan naar de Tafelberg is fantastisch, ondanks mijn voet wandelen we langs diepe kloven, schitterende bloemen en iedere keer weer een ander prachtig uitzicht op de zee, Kaapstad en de baaien en dorpen eromheen. Vanaf deze hoogte kunnen we de Pélagie zien liggen in de Marina van de haven, leuk!
Op de tafelberg
De bus brengt ons ook langs de schitterende kustweg met de imposante "12 Apostelen", 18 uitstekende rotsen naast de Tafelberg. Hier kunnen ze blijkbaar niet tellen.

Wijn proeven
Zuid-Oost van Kaapstad ligt de oudste wijnstreek. De dalen met rondom bergen zorgen voor een goed microklimaat, waar druiven prima groeien en uitstekende wijn wordt gemaakt. OCC, een Duitse zeilersorganisatie, organiseert een tochtje naar twee wijn-landgoederen. Wij zijn geen lid, maar Nick van de Impala nodigt ons onverwacht uit. Robert die het organiseert komt ons met zijn auto ophalen, een prachtige luxe BMW!
De wijnstreek met de bergen op de achtergrond
Constantia-Nek is de eerste stop, het uitzicht van uit het restaurant op de wijngaarden met de bergen is prachtig. (Helaas heb ik mijn fototoestel niet meegenomen, ik dacht dat wijnproverijen binnen waren, hier dus niet). Overmoedig willen Nils en ik wel zeven wijnen proeven; nu hoeven we niet te rijden. Ik kom er achter dat ik alleen de eerste vier goed kan proeven, de laatste drie zijn wel het lekkerst, want dat zijn de rode wijnen, maar omdat ik het zonde vind om de wijn uit te spugen ben ik tegen die tijd al behoorlijk beneveld!
Daarna rijden we naar Groot-Constantia waar we heel gezellig met z'n allen eten, en natuurlijk nog meer wijn drinken. Het oude huis is er ingericht als museum, prachtig en interessant.
Genieten van een heerlijke rose
Als we een paar dagen later met de rode bus op stap zijn stoppen we bij meerdere wijn-landgoederen. In de prachtige tuin van Eagles Nest proeven we vijf soorten wijn, vergezeld van een kaas en vleeswaren-schotel. Wat een weelde dat we dit zomaar kunnen doen! De rode wijn is heerlijk, maar erg duur. De rosé is prima en betaalbaar, dus nemen we twee flessen mee voor het kerstdiner.

Kerstmis met andere zeilers
Eigenlijk hadden we geen idee wat we zouden doen met Kerstmis. Phil en Norma van de Minnie B wel: ze boeken een tafel voor alle zeilers voor het lopend buffet hier in de club op 24 december. Op eerste kerstdag is de club dicht; geen probleem, Phil regelt dat we met alle zeilers kunnen BBQen.
Kerstlunch in de club
Beide dagen zijn heel gezellig, vooral de BBQ waarvoor iedereen zijn eigen eten en drinken meeneemt en alles wordt gedeeld. De wijn vloeit rijkelijk en Nils en ik drinken meer dan goed voor ons is. Nou ja, straks gaan we een maand zeilen en drinken we niet.

Naar Namibië
Van Barbara en Tom horen we dat ze net twee weken in Namibië zijn geweest; dat is maar tweeënhalf uur vliegen hier vandaan. Dat lijkt ons ook wel wat, na onze tijd in Oman hebben we wel wat met woestijnen. De vliegtickets vallen mee, zeker als je op 31 december vliegt. Het verhuurbedrijf in Windhoek heeft nog net één vierwielaangedreven auto met een tent er bovenop. Dus hakken we de knoop door en boeken tot 31 januari de kampeer auto. Weer een nieuw avontuur.
Eerst hebben we nog vijf dagen een auto gehuurd om de verdere omgeving rond Kaapstad te verkennen, ook leuk!