woensdag 24 februari 2016

Volle maan

De volle maan komt op
Een van de leukste dingen van dit zeilend leven vind ik het contact met de natuur. We leven letterlijk "van de wind" onze „carbon footprint" is minimaal. De wind zorgt voor onze voortgang en energie via de windgenerator, de zon levert energie via de zonnepanelen, van zeewater maken we drinkwater.
Overdag vind ik zeilen nog steeds heerlijk, het geruis van het water langs de boot, het deinen op de golven, de vliegende vissen in het water en de zeevogels die langs vliegen.
's Nachts vind ik het wat minder, tenminste als het donker is en je weinig kunt zien. Als er veel sterren zijn en vooral als de maan schijnt, is het ook 's nachts genieten.

Als we uit Ascension vertrekken staat de maan in het eerste kwartier. Het is heerlijk licht gedurende mijn eerste wacht tot half tien 's avonds. Gedurende mijn tweede wacht, van één tot half vjif, blijft de maan steeds langer staan.
Vanavond is het volle maan. Na het radionetje van zes uur, Nils ligt al in bed, maak ik voor mezelf een kop thee en ga lekker buiten zitten om de opkomst van de volle maan te zien. Gelukkig is het relatief helder. De maan komt oranje-rood op tussen de wolken door, prachtig. Hij klimt hoger, het wordt steeds lichter. Het zilveren licht spiegelt in het water, het is genieten. Dat moet ook wel want morgen komt de maan 50 minuten later op en daarna iedere dag nog later totdat er helemaal geen maan meer over is: nieuwe maand over 14 dagen. Dan is het echt donker en vind ik het veel minder leuk 's nachts. Maar jullie raden het al, de maan komt gewoon weer terug en kan ik verder gaan met genieten, al hoop ik dat we tegen die tijd bijna in Sint-Maarten zijn!

Stroom zoeken
Ondertussen zijn we de Braziliaanse kust tot op 150 nautical miles genaderd. Vanaf Ascension hebben we al 1145 mijl afgelegd. Inderdaad we zijn dichter bij de kust dan oorspronkelijk gedacht, we zoeken de stroom langs deze kust. Van Matt van de Superted hebben we een commando gekregen wat via "Saildocs" een grib file terug geeft met actuele stroom informatie. Die kan worden ingelezen in bijv. OpenCPN en Zygrib.
Voor geinteresseerden: Stuur een email naar Query@saildocs.com (hetzelfde adress als voor wind gribfiles) met als onderwerp Saildocs request en de text :
send RTOFS:2N,5S,42W,32W|0.3,0.36|0,12,24,48..72|CUR
waarbij de coördinaten het gebied aangeven en de getallen tussen de komma de tijds-intervallen, net als met een wind gribfile request. Straks komt hier een voorbeeld van een stroom gribfile.

Dichter bij de kust is meer stroom, dus besluiten we onze koers aan te passen. Wel zullen we meer vissersboten tegen komen en wordt het zeilen naar Sint Maarten wat minder vóór de wind, maar 1-2 knopen stroom mee bij weinig wind is wel heel fijn!
Rond de evenaar is altijd weinig wind. Ons grote lichtweer-zeil sleurt ons vooruit en de stroom van bijna een knoop geeft ons een extra duwtje in de rug; de Pélagie gaat weer lekker met zes knopen op een vlakke zee. Het is somber, warm-vochtig weer; de hele lucht is bewolkt. Vanochtend waren er een paar miezerbuitjes, maar gelukkig zonder grote windvlagen. Niet goed voor de energiehuishouding, onze nieuwe generator komt goed van pas.

Reparaties
Bij het uitzoeken van de foto's is mijn voetmuis echt nodig om mijn ellebogen te ontzien. Helaas, er zit weer een draadje los. Hier is geen reparateur voorhanden zoals in Indonesië en Zuid-Afrika. Dus gaan we zelf aan de slag met duck-tape, bij gebrek aan soldeerervaring voor zo'n minuscuul stekkertje. Hoera, het is gelukt nu werkt mijn voetmuis weer. We kunnen verder met de foto's.
De plotter heeft zichzelf spontaan gerepareerd, blijkbaar moest hij wennen aan het nieuwe kaartje. Nu werkt alles weer als vanouds! De wc is nog niet zo intelligent, dat blijft nog even behelpen.

Nog 2230 zeemijlen te gaan.
----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com

Geen opmerkingen: