vrijdag 10 juni 2016

Bijna het verkeerde probleem opgelost.....

Sao Jorge vanaf zee

De oversteek naar Sao Jorge op zondag 5 juni is gemakkelijk. De wind waait lekker door van achteren, het zonnetje schijnt en het uitzicht is prachtig op de drie eilanden rond ons heen: Fayal, Pico en natuurlijk Sao Jorge zelf. Als de motoren aangaan om te reven roept Nils: "De stuurboordmotor blijft maar razen, het gas wil niet terug". Op één motor halen we de zeilen binnen en leggen we veilig aan in de Marina. Nu kunnen we rustig kijken. Onze conclusie is dat de gaskabel is gebroken! Dat hebben we al eerder gehad. Eerst kijken we naar de reservekabels die we bij vertrek zes jaar geleden hebben laten leggen. Er zitten wel labels op, maar de tekst is niet meer leesbaar. Eentje is echt kapot, dus al gebruikt; de ander doet het alleen met heel veel moeite. Die gaan we niet monteren.
De vulkaan van Pico, nu zónder wolken
We halen de halve boot overhoop omdat we denken dat we nóg een gaskabel hebben. Dat hebben we ook maar dat is een korte van maar 7 m. Om naar de stuurboordmotorruimte te komen is bijna 11 m nodig.
Onze vriendelijke havenmeester weet meteen dat zo'n kabel niet op Sao Jorge te krijgen is. Na een paar telefoontjes naar Horta, blijkt uiteindelijk Marine Services een lange kabel op voorraad te hebben. Wij blij. Maria en Warren van de Nightlfly zeilen de volgende dag naar Sao Jorge en nemen de kabel mee.
De Pélagie in de knusse marina van Velas op Sao Jorge
We gaan meteen aan de slag. Om zeker te zijn dat we de juiste kabel eruit trekken, controleren we alles nog eens extra als de ene kant van de kabel eenmaal los is. De gaskabel blijkt helemaal niet kapot, die beweegt gewoon!
Na nog een paar keer goed kijken en vergelijken met de andere motor, blijkt het veertje dat de gashandel terug moet duwen vast te zitten. Hier weten we weinig van, gelukkig komt Waren ons helpen. Een paar schroefjes verzetten, wat vet op het veertje en alles werkt weer zoals het moet! De nieuwe, dure, gaskabel kunnen we opbergen voor een volgende keer.
De imposante kust met zwarte lava-stenen

Met de auto rond Sao Jorge
Voor de volgende twee dagen hebben we een auto gehuurd om het eiland te bekijken. Sao Jorge heeft steile kusten met bovenop een groene hoogvlakte, met hier en daar kleine dorpjes. Het grootste deel van deze hoogvlakte is weiland, omzoomd met kleine muurtjes en hortensiahagen. De inheemse vegetatie is fel groen vooral op de steile hellingen aan de kust. We maken een aantal prachtige wandelingen over de hoogvlaktes en langs de imposante kust. Het is genieten van de uitzichten, de leuke huisjes en de afwisselende vegetatie, soms fel groen, soms grijzig maar altijd met veel bloemen.
Prachtige uitzichten

Op de West-punt staat een oud vuurtorencomplex; bij de opening in 1958 heel modern maar nu verlaten na een aantal aardbevingen. Vlakbij staat het "walvisuitkijk station", waar in de 19e en 20e eeuw gekeken werd of er walvissen in de buurt waren. De walvisjacht is pas in 1984 gestopt.
Heerlijk wandelen

De tweede dag bekijken we de plaatselijke, moderne kaasfabriek, erg interessant. De kaas is heerlijk, we slaan een voorraadje in.
In de kaasfabriek
De bovenweg langs de vulkanen begint geasfalteert, maar na een half uurtje wordt de weg steeds slechter. Het wordt slalommen langs en deels door de kuilen, spannend maar gelukkig gaat het goed. De wolken kruipen omhoog, al gauw rijden we in de mist.
Slalommen langs de kuilen
Toch rijden we helemaal naar het oostelijkste punt van het eiland. Het dorpje is klein, de aanlegplaats héél klein en vooral vreselijk stijl. We krijgen veel bewondering voor de kapiteins van de zeilboten die hier vroeger zonder motor moesten aanleggen en weer weg varen. Door de mist rijden we naar de kust, daar is het heerlijk wandelen met de wolken boven ons hoofd.

Naar Het Kanaal
Als altijd kijken we Iedere dag naar het weer. Eigenlijk hadden we rond de 15-de willen vertrekken, maar vandaag is er een redelijk weervenster. De eerstvolgende mogelijkheid is minimaal een week later en dan moet je maar afwachten wat het wordt. Vanmiddag vertrekken we richting Falmouth. Er is best veel wind voorspeld, maar zolang onze stuurautomaat blijft werken moet dat geen al te groot probleem zijn: dan schiet het tenminste lekker op!