dinsdag 19 maart 2013

Neptunus op bezoek

De genaker, of de `halve winder`komt helpen
Eindelijk komt in de middag van 18 maart, dag 7, wat meer wind. De genaker kan op en blijft de hele dag staan. 's Nachts is de wind weer op; het lukt mij Hanneke, dit grote zeil eraf te halen, zonder Nils wakker te maken. Ons ijzeren zeil neemt de voortstuwing over! De volgende dag en nacht blijft de gennaker wel staan en wordt zelfs de stroom eindelijk mee. Dat schiet op!
De evenaar komt in zicht! Onze plotter telt keurig af en op maandagmiddag komt zowaar Neptunus aan boord om Hanneke in te wijden in de geheimen van de Zuidelijk halfrond. De winden waaien tegen de klok in bij een depressie en water draait tegen de klok in als het wegloopt. Natuurlijk proosten we op dit heuglijke feit. Dan valt natuurlijk de wind weg en gaan we slapen op het gedreun van de motor. Geen probleem, als we doorvaren wordt dit onze laatste nacht op zee, voorlopig. Gelukkig hebben we nog genoeg diesel.
Neptunus komt aan boord
Land in zicht
Als ik dinsdag 19 maart op sta is Isla Santa Cruz vaag zichtbaar aan de horizon! Na 10 dagen zien we eindelijk weer meer dan zee. Bij het ontbijt buiten springt een grote manta rog uit het water en wordt de Pélagie begroet door een hele kolonie zeeleeuwen. Ze steken hun koppen boven water en kijken nieuwsgierig naar de Pélagie; wat een prachtig welkom. Fregat-vogels, een soort visdiefjes en zwaluwen vliegen rond de boot. Ook onder water is leven, ons aas-visje is helemaal weg! Aan de hengel hangt de vislijn zielig te wapperen. We hebben nauwelijks boten gezien, alleen een paar vrachtschepen, maar nu we de Galapagos naderen, hebben we 2 andere zeilboten in de buurt. Nog maar 15 mijl naar de ankerplaats. Waauw, dan zijn we veilig op de Galapagos!----------