zondag 2 november 2014

Heel veel Boeddha beelden, ook in de Borobudur

Liggende Boedhha in de moderne tempel
Vrijdag 31 oktober gaat ons vliegtuig naar Yogyakarta om 11:10 uur. De vorige dag hebben we geoefend hoe er te komen, met de bus is het snelste. Wel twee keer overstappen, dat moet lukken. Maar de derde bus wil ons niet meenemen! Teveel bagage zegt de chauffeur! We hebben twee rugzakken en een koffer op wieltjes. We kijken hem smekend aan, anders missen we ons vliegtuig. Uiteindelijk mogen we gelukkig toch mee!
 Vanaf het vliegtuig willen we met de bus naar ons hotel. Dat is best vaak overstappen; de taxichauffeur maakt een prima deal en voor $ 25 rijdt hij ons in ruim een uur naar ons hotel. Het hotel is redelijk, de kamers zijn groot, er is goede airco en we hebben een leuk zitje vlak bij het raam.
De meeste mensen op Java zijn moslims, maar de omgeving van de Borobudur is het oude boeddhistische centrum van Java. Die avond ga ik achter op de brommer naar een Boeddha recital in een nabij gelegen klooster/tempel. Net als ik op een kussen op de grond zit, komen vijf monniken binnen. Zij knielen ook en heffen een melodieus, maar eentonig gezang aan, heel ontspannend. Het lijkt een beetje op gregoriaanse muziek. Na een half uur begint de meditatie die ik aan de anderen laat.
Overzicht borobudur
De wekker staat op half zes, we willen de Borobudur direct 's ochtends bekijken. De tempel is indrukwekkend, wat een imposant groot gebouw en al ruim 13 eeuwen oud!  De Borobudur is rond een heuvel gebouwd, de onderste zes terrassen zijn vierkant, de onderste is 123  bij 123 m, die daarboven wat kleiner; daar boven op zijn er drie niveaus van ronde terrassen bekroond door een grote stoepa. Er is geen binnenkant, de buitenkant is prachtig versierd met reliëfs die de weg van Boeddha naar het Nirwana weergeven. Hoe verder op de weg naar boven, hoe meer boeddha beelden er staan. Bovenop zijn heel veel "stoepa's" met daarin ook een boeddhabeeld.
Nils bekijkt het reliëf van een grote zeilboot
Deze tempel moet je tegen de klok in helemaal rond lopen te beginnen bij het onderste niveau en dan het niveau de Beauvoir en daarboven. Dat doet Nils heel trouw, hij geniet van alle reliëfs. Ik sjees naar boven om voordat er te veel andere mensen zijn ook daar foto's te kunnen maken. Daarna lopen we de resterende niveaus gezellig samen; het is genieten: we zien heel veel mensen onder bomen, in strijdwagens, in boten; alle gezichten zijn anders. De reliëfs bestaan uit individuele stenen die ieder gebeeldhouwd zijn en zonder het gebruik van cement op elkaar zijn gestapeld. Ook de vloeren waar je op loopt, bestaan uit losse stenen en hebben geen cement.
Bij de stoepa's
Toen de Borobudur in het midden van de 19e eeuw opnieuw is "ontdekt" zijn er vele restauraties uitgevoerd. Er zijn onder andere funderingen toegevoegd, en loodslabben gelegd voor de afwatering. Daarvoor zijn heel veel stenen verplaatst.
Na twee uur vinden we het welletjes en gaan terug naar ons hotel om te ontbijten. Om tien uur gaan we teug,  zien een leuke film over de Borobudur en verbazen ons over het grote aantal bezoekers en de hitte van de zon.
Nils wordt omringd door scholieren die allemaal een handtekening van hem willen
Er lopen heel veel middelbare scholieren, die allemaal de opdracht hebben gekregen om met zoveel mogelijk Engels sprekende mensen hun Engels te oefenen. Niet iedereen kent goed Engels, een aantal nog jonge meisjes lezen de vragen van hun briefje, maar luisteren helemaal niet naar het antwoord. Toch zetten we een krabbel op hun briefje. Na 100 handtekeningen vinden we het welletjes en zeggen tegen de andere scholieren dat ze iemand anders moeten zoeken! Uiteindelijk vluchtten we naar het nabijgelegen museum. Wel aardig maar niet spectaculair, zeker niet in vergelijking met de prachtige musea in Singapore.
Op het plaatsje voor onze kamer werkt Nils aan het fotoboekBijschrift toevoegen
Die middag doen we het rustig aan, Nils werkt stevig door aan de fotoboeken en we gaan vroeg naar bed.
Klaar om met de motor op weg te gaan
Vandaag gaan we met de jongens van het hotel achter op de motor langs een aantal dorpen. Het is leuk om iets meer van de omgeving te zien. Het is hier een landbouwgebied; naast rijst worden rode pepers, papaja's en vooral tabak verbouwd. We zien hoe tofu gemaakt wordt, gaan bij een pottenbakster langs en praten met een vriend van de jongens over tabakshandel. Het is allemaal erg leuk en interessant. Bij een uitkijkpunt een stukje de berghelling op, zien we de Borobudur prachtige liggen in het landschap.
De tabak wordt gedroogd en met de hand verzameld
's Middags doen we een rondje langs een drietal andere tempels hier in de buurt, twee kleinere uit de tijd van de Borobudur, de achtste eeuw na Christus. De tempel waar ik de eerste avond was, wordt nog volop gebruikt en heeft dit jaar nog een aantal uitbreidingen gekregen. Hier zijn de beelden ongeveer dezelfde stijl, maar nu helemaal heel.
Op de trappen van de Mendut tempel, het kleinere zusje van de BorobudurBijschrift toevoegen
Morgen gaan we met de bus de bergen in, weer een spannend avontuur.