donderdag 13 november 2014

Hyper modern Johor Bahru in Maleisië

Langs het centrum van Singapore naar Maleisië

Op zondag 10 november vertrekken we al vroeg naar het startpunt van de Maleisië rally: de Puteri Marina. Die is zo nieuw dat hij nog niet eens op onze kaarten en in de pilot staat. Google Earth heeft er gelukkig wel recente foto's van. De Changi immigratie boot komt langs om ons uit te klaren. Er is toch een probleem, we hadden eigenlijk in de stad bij de Port Authority langs moeten gaan om ons in en uit te schrijven. Dat had niemand ons gezegd!  Eén telefoontje naar onze agent lost alles op; dan is die toch nog ergens goed voor.
Het is leuk om langs Singapore stad te varen en alle hoge flatgebouwen vanaf het water te zien. Zeilen zit er niet in, er is geen wind, de motor doet het werk. Als later op de dag de stroom tegen staat, moeten beide motoren hard werken om ons voor donker in Puteri te brengen.
De Pélagie voor anker naast de marina van Puteri
Meteen vallen de bouwactiviteiten op; op wel vijf verschillende plaatsen staan meerdere kranen bij hoge flatgebouwen in aanbouw. De marina zelf is klaar, maar daaromheen wordt ook nog druk gebouwd. Wij gaan lekker goedkoop voor anker naast de marina. Het blijkt dat je vanuit het vliegveld hier vlakbij ook naar Yogyakarta kunt vliegen, zonder problemen met de douane en zonder agent. We hebben dat niet geboekt omdat de Puteri Marina aangaf dat ze ons alleen op de wachtlijst wilde zetten. Nu we er zijn, blijkt er plaats genoeg.
De volgende ochtend is het wasdag en gaan we samen met Carmen en Ralf van de Relax met een taxi naar een naburig winkelcentrum voor telefoon en internet. Onderweg kijken we onze ogen uit: brede vierbaans straten met prachtige lantaarns, er rijden veel auto's en vrijwel geen brommers. Overal wordt gebouwd, zowel eengezinswoningen als hoge flats. Een grote moskee staat te schitteren in de zon.
De marina bij nacht vanaf de Pélagie
De taxichauffeur vertelt dat het gebied dat grenst aan de “Straits of Singapore” nieuw is opgezet, de Iskander development. De huizen zijn bedoeld voor mensen uit Singapore. Daar is geen ruimte meer, maar hier in Maleisië aan de andere kant van het water is nog ruimte zat. Het enige Legoland in Azië is ook een van de trekpleisters.
's Middags kleden we ons netjes aan  voor de opening van de Maleisië Rally met een "High Tea". Het welkomstdrankje met gember en kaneel, natuurlijk zonder alkohol, is verrassend lekker. De "Tea" bestaat uit een heerlijk lopend buffet; nu kan ik vrijwel alle gerechten eten, de sambalpot wordt hier beduidend minder aangesproken dan in Indonesië.
We worden bijgepraat over het zeilen langs de Maleisische kust door een ervaren zeiler, heel nuttige informatie.
Voor de broodnodige beweging heeft de Rally organisatie ochtendgymnastiek op het programma gezet. Aan mij niet besteed want ik heb weer problemen met mijn voeten: hielspoor. Dat betekent voorlopig zo weinig mogelijk lopen. Nils doet zijn best zodat we toch met zijn allen lekker kunnen brunchen.
Het huis van de gouverneur van Engeland uit de 18e eeuw, ne een museum
's Avonds is het officiële welkomstdiner aangeboden door het ministerie van toerisme. Wij worden zomaar uitgenodigd om aan een van de hoofdtafels te komen zitten waar we door een ober worden bediend; de driegangenmaaltijd is heerlijk. De traditionele dansen uit de verschillende delen van Maleisië zijn erg leuk, vooral de kleding van de dames en heren is prachtig . De kleding en dans uit Malakka lijkt op een Volendamse klompendans. Niet zo verwonderlijk, de Nederlanders hebben daar 150 jaar de scepter gezwaaid.

Het imposante trappenhuis met de "kroon van de sultan". Dit staat ook voor zijn paleis.
Voor woensdag staat een bustocht op het programma; leuk om wat meer van de omgeving te zien. De bussen die komen voorrijden zien er luxe uit en hebben prima airconditioning, heerlijk, want het is hier warm en vochtig. De gids vertelt dat met name het kustgebied van Johor Bahru, dat grenst aan de straat met Singapore, helemaal opnieuw ontwikkeld is de afgelopen tien jaar. De oude haven is verdwenen; er is een lange strook van ruim 100 m breed nieuw land opgespoten zodat de rondweg nu vierbaans is en flats met uitzicht op zee in aanbouw zijn; in het centrum van Johor Bahru staan nu hoge wolkenkrabbers.
We bekijken de oude moskee uit de 18e eeuw, prima onderhouden en de laatste jaren verder uitgebreid. Het oude huis van de Britse gouverneur is prachtig gerestaureerd en nu een museum. De collectie valt nog wat tegen, heel veel foto's van de familie van de sultan van dit deel van Maleisië, maar dat is waarschijnlijk een kwestie van tijd.
In het dorp staan de dansers en de vrouwen al klaar
We rijden ruim een uur het binnenland in, via een hypermoderne vierbaans-tolweg naar een klein dorp dat graag toeristen ontvangt. Als we aankomen staan de dansers en het halve dorp al op ons te wachten. Gelukkig besluit de regen nog even weg te blijven zodat we kunnen genieten van de muziek en de enthousiaste welkomstdans. Binnen staat onze lunch al klaar: de tafels zijn prachtig gedekt, het eten staat netjes afgedekt in het midden van de tafel; vooral de ananas die hier overal wordt verbouwd, is heerlijk.
Aan tafel
We zitten nog maar net of de kinderen van het dorp trakteren ons op een dansvoorstelling, begeleid door het plaatselijk orkest. Erg leuk, erg ontroerend die kleine kinderen. Een van de "moeders", in gewone kleren met sluier, pakt de microfoon en begint me daar toch prachtig te zingen.
De schoolmeisjes en jongens treden op
Na het eten doen we spelletjes en bekijken het bereiden van traditionele lekkernijen. Ook hier worden we uitgenodigd om tot slot samen te dansen. Het is erg gezellig! Voldaan rijden we terug naar de marina.
Morgen boodschappen doen en dan beginnen we aan onze tocht naar het Noorden.