vrijdag 30 januari 2015

Noord Langkawi: “Gat in de muur”

Noord Langkawi

Van uit Kuah varen we langs mooie eilandjes en steile rotsen om Langkawi heen naar de noordkust naar een mangrovegebied achter een smalle doorgang tussen twee hoge, steile rotswanden, het “gat in de muur", een imponerend gezicht. De lage middagzon zet alles in een warme gloed. Achter deze rotswanden lopen een aantal brede kreken met aan weerszijden mangroves. Daar liggen al een paar schepen voor anker, de Pélagie past er nog bij.
De volgende ochtend is het laag water, vogels zingen, de arenden roepen naar elkaar, aapjes lopen op de  drooggevallen modder eten te zoeken. We gaan we op expeditie met Peltje, de mangrove's in. We hebben routes van andere schepen en natuurlijk zijn er heel veel snelle bootjes met toeristen die ons de weg wijzen.
Nils peddelt de grot uit
De vleermuizen hangen te slapen
Een van de bootjes verdwijnt om een hoek. Als we gaan kijken komen we bij de grot met de vleermuizen waar je doorheen kunt varen. Spectaculair! Het motortje gaat uit en we dobberen rustig in en door de grot, gelukkig zetten ook de toeristenbootjes hun motoren uit; zo kunnen we van de stilte genieten.
Smalle doorgang
We varen verder, het vaarwater wordt steeds smaller en ondieper. Hier komen geen toeristenbootjes meer, wat een rust. De mangrovebossen reflecteren in het stille water, zeearenden hangen in de lucht. Na nog een nauwe doorgang draaien we om en varen terug, verdwalen willen we niet.
Zee arend
's Middags verkennen we een andere arm, weer achter een aantal toeristenbootjes aan. Boven een heel breed stuk water hangen wel 30 roofvogels in de lucht. Even later blijkt waarom: een toeristenbootje wervelt met zijn motor zand en modder van de bodem omhoog. De roofvogels schieten er op af om mossels en ander zeeleven te pakken te krijgen. We kijken onze ogen uit, zeearenden en sperwers maken een duikvlucht en pakken met hun poten een prooi uit het water die ze even later in de vlucht opeten. Schitterend.
Spectakel!
Helaas moeten we terug, in de koelte van de namiddag moet Peltje worden gerepareerd. Het is lastig zo op het water, maar het lukt. Voor de zeiltocht naar Koh Lipe, onze eerste stop in Thailand, pakken we de voorpunt van Peltje netjes in om het reparatiestuk te beschermen tegen de hete zon, de lijm moet bij 25 graden uitharden.
De zeiltocht naar Koh Lipe is heerlijk, langs de prachtige kust van Noord-Langkawi verder naar het noordwesten. Eenmaal op zee is er eerst een lekker windje: eindelijk weer zeilen. Later valt de wind weg, dus de motor moet bij.
Tegen het einde van de middag varen we de prachtige baai van Koh Lipe binnen.
De baai van Ko Lipe
Het is er wel druk: overal langs het strand staan gezellige restaurantjes, tientallen lokale, kleine bootjes liggen voor anker, twee grote ferries liggen in het midden van de baai aan een mooring. Er is nauwelijks plaats voor de Pélagie, temeer omdat het vrij snel meer dan 25 m diep wordt. Met veel moeite vinden we een plekje aan de rand van het rif.
Hier kun je inklaren in Thailand; dat doen we dus meteen de volgende ochtend, met onze visa die we in Nederland hebben gehaald, zijn we in een half uurtje klaar. Met wat moeite vinden we een restaurantje waar het internet ook inderdaad werkt. Fijn weer even contact met het thuisfront.
's Middags gaan we snorkelen op het rif. Het zicht is prima, het koraal leeft, maar de hoeveelheid vissen valt wat tegen. We zijn verwend. Ook hier komen we zeilers tegen die we kennen van de rallies. 's Middags drinken we met z'n allen gezellig een drankje op de Pélagie.
Morgen gaan we weer een stukje verder richting Phuket