dinsdag 7 april 2015

Onder de douche over de evenaar

Zonsopkomst op een vlakke oceaan

Op onze reis zijn we al twee keer over de evenaar gevaren. De eerste keer op weg naar de Galapagos; toen kwam zelfs Neptunus langs. De tweede keer in Noord Indonesië; toen hebben we dat gevierd met champagne met John en Karen. Onderweg naar Addu wordt het onze derde keer, maar dit keer gaat het ongemerkt voorbij. Als ik uit de douche kom en een blik op onze plotter werp zijn we al op het zuidelijk halfrond aangekomen; onze breedte wordt nu gevolgd door een "S" . Nou ja, alles went .
De laatste dagen naar Addu is er heel weinig wind; vrijwel de hele tijd staat de motor zachtjes te pruttelen. Gelukkig is de stroom weer mee. Als er toch een pietsje wind is gaat de motor uit. De Pélagie gaat met moeite één knoop door het water; met één knoop stroom mee is onze snelheid zowaar twee knopen. De zon op- en ondergangen zijn prachtig.
De volle maan aan de hemel
's Nachts schittert de volle maan aan de hemel en tovert duizend lichtjes op het water. Een heel comfortabele oversteek, al gaat het langzaam.
Zondag 5 april, eerste paasdag, varen we het atol binnen. Er liggen al drie zeilboten voor anker, met moeite vinden we nog een plaatsje.  Helaas te dicht naast onze buurboot, de Banana, blijkt als we terugkomen. Als de stroom omkeert en met een noodgang de baai binnenstroomt moet Oscar overstappen om een botsing te voorkomen! Bij het laatste daglicht vinden we een nieuw plekje.
Zonsondergang op de Ind. Oceaan
Het atol bestaat uit een aantal kleinere eilanden, verbonden door bruggen. Het is vlak, ideaal voor onze fietsjes. We verkennen de straatjes, de winkels en de vele uitzichten op zee, die is hier nooit ver weg: de eilandjes zijn hooguit een paar 100 m breed. Vroeger werd hier met koraal gebouwd, nu gebeurt dat gelukkig met betonnen bakstenen. De huizen staan op ruime erven in de schaduw van kokos palmen en bananen bomen. Er zijn veel scholen en moskeeën, de Maldiven is een moslimland. Direct de eerste dag kopen we een lokale simkaart voor telefoon en een voor data. Heerlijk, na acht dagen zeilen weer goed internet op de Pélagie!
Gebouwen van koraal
Het water is helder blauw, schildpadden steken nieuwsgierig hun kopjes boven water, roggen zwemmen voorbij en springen omhoog. Op andere plekken zagen we de grote fruit-vleermuizen alleen 's ochtends of tegen de schemering, maar hier zien we ze de hele dag rondvliegen; een prachtig gezicht.
Het is erg gezellig met de andere boten in de baai; de Banana nodigt ons uit voor een heerlijke borrel en we lunchen met z’n allen in een gezellig restaurant.
Gezellige lunch
Gisteren is het weer omgeslagen, de regen valt met bakken uit de lucht, de wind trekt aan, de temperatuur is bijna 10° lager; wel lekker dus. We maken er een rustige dag van met internet op de Pélagie; heerlijk even bij-lezen. Vanmiddag gaan we met een duikwinkel praten, als straks de zon weer schijnt willen we gaan duiken en snorkelen, daarom zijn we hier.