maandag 25 mei 2015

Langs de kust naar het Zuiden

Carnaval in Nosy Be
Optocht achter een auto met muziek
Op woensdag 20 mei begint het muziekfestival in Nosy Be met een grote optocht 's middags om drie uur door de hoofdstraat, carnaval noemen de lokale mensen het. We gaan eten bij een lekker restaurantje met terras aan de hoofdstraat. Langzamerhand verzamelen zich de toeschouwers, sommigen met leuke hoedjes op en iedereen in zijn beste kleren. De optocht blijkt te bestaan uit plaatselijke verenigingen, bedrijven en scholen die achter een auto met muziek een dansje uitvoeren en soms stunts uithalen als op hun handen lopen of een radslag maken.
De aankleding van de groepen is eenvoudig: papierenrokjes, simpele T-shirts, soms zijn de gezichten beschilderd. Iedereen heeft veel plezier en de toeschouwers vermaken zich prima, net als wij.
De toeschouwers vermaken zich prima!
De optocht gaat nog door de rest van het stadje, maar wij houden het voor gezien. Vanaf de Pélagie horen we de toespraken in het Frans en de muziek klinkt nog tot negen uur 's avonds, iedereen moet de volgende dag weer vroeg aan het werk.
Wij ook, want het wieltje van Peltje heeft het weer begeven! Daar balen we van, maar er zit niets anders op dan nog een keer terug te gaan en vragen of ze het nóg steviger kunnen repareren.
De reparatie werksplaats buiten én binnen
De jongens zeggen ja en beloven ook de steunen van onze ventilator te repareren en de houder van het anker te lassen. Om half twaalf zou alles klaar zijn! Wij doen ondertussen boodschappen, ik ga eindelijk naar de kapper en om half twaalf is inderdaad alles klaar! We betalen zes euro en geven nog twee euro fooi. Dat hebben ze verdiend voor de snelle service. Nu een paar dagen later houdt het wieltje van Peltje nog steeds, hoera.

In Russian Bay
Het muziekfestival houden we verder voor gezien en nog die middag vertrekken we naar een prachtige baai ten westen van Nosy Be. Helaas is er geen wind, de motor moet bij. De elektra kunnen we eigenlijk wel goed gebruiken, het is duidelijk merkbaar dat we verder van de evenaar af zitten en dat het hier nu winter is. De zon staat beduidend lager aan de horizon, dus minder opbrengst van onze zonnepanelen. De temperatuur is prima, niet meer zo warm als in Sri Lanka. Meestal is er een verkoelend windje en 's nachts slapen we weer onder een laken, lekker.
Vracht zeilschip
Aan het eind van de middag valt ons anker in een prachtige baai, tegenover een klein dorpje naast een ander zeilschip. Het dorpje heeft geen elektriciteit, de enige twee lichtjes na zessen zijn die van de beide zeilschepen.
De volgende ochtend gaan we langs bij onze buren op het andere zeilschip, Nathalie en Bertrand; wat zouden we hier kunnen doen? Zij gaan 's middags op pad om vrienden op te zoeken, we kunnen wel mee lopen. Het dorp bestaat uit een aantal huisjes van simpel hout en met daken van palm bladeren. De kinderen lopen rond in oude kapotte kleren. Hier hebben ze echt helemaal niets. Clarissa laat haar nieuwe zonnepaneeltje zien. De accu en het controlepaneel zitten samen in een klein zwart doosje. Nu heeft ze, als enige in het dorp 's avonds licht met drie led lampjes.
Wandelen
Het is een mooie wandeling langs de berg met schitterende uitzichten. De vrienden bouwen een motorboot, hier in het midden van niets, dus alles zelf doen. Er staat wel een generator. Hij is een ook een zeiler en we kletsen leuk.
De volgende ochtend wandelen we over de berg de andere kant op ook met mooie uitzichten en praten met Andre. Hij is Oostenrijker en heeft een klein winkeltje hier in dit dorpje. Er is helemaal niets, maar voor hem is dat prima. 's
Rijst "dorsen"
Middags komen Nathalie en Bertrand bij ons een drankje halen. "Dit dorpje is alleen een vissersdorp, de gezinnen komen hier alleen in de droge tijd om te vissen hun eigenlijke huis is verderop, waar ze in de natte tijd rijst verbouwen". De vis wordt gedroogd en in Nosy Be verkocht.

Baramahamay rivier
Zondag, eerste pinksterdag, vertrekken we naar de monding van de Baramahamay rivier. Onderweg vangen we een grote makreel. Fijn, daar kunnen we zeker 8 keer van eten. De rivier is prachtig met uitzicht op bergen en mangrove's. Met Peltje varen we naar de kant waar we andere toeristen tegen het lijf lopen, ook Nederlanders! Zij zijn hier een nachtje met een privé boottocht en gaan morgen weer terug naar Nosy Be. Op dit strand worden twee grote houten boten gebouwd. We krijgen een korte rondleiding, ze doen er wel twee jaar over om zo'n grote boot te bouwen. Natuurlijk gaat alles met de hand, elektriciteit is er niet.
Rijst stampen tot rijstmeel
De volgende ochtend nemen we een kijkje in het dorpje op de andere oever. Ook hier simpele huisjes van hout met daken van palmbladeren. Het schoolhoofd komt ons tegemoet en begroet ons in prima Frans. Hij geeft ons een rondleiding door het dorpje waar 120 mensen wonen.
School, nu geen les
Er is ook een school van twee klassen, helemaal zelf gebouwd, de schoolbanken zijn zelf getimmerd. Toeristen hebben het golfplaten dak en de bibliotheek betaald. Er zijn best veel boeken, wel twee kasten vol die komen straks in de bibliotheek, een gebouwtje van steen waar nog aan wordt gewerkt. Ook wij doen een kleine donatie. Nu maar hopen dat die niet in de zakken van het schoolhoofd verdwijnt.
Kraan in het dorp, betaald door toeristen
Het dorpje heeft een waterleiding van water van de berg, nu zijn een drietal kranen en wasplaatsen waar druk gebruik van wordt gemaakt. Op de berg is een klein dammetje aangelegd vanwaar rubberen slangen een bassin vullen. "Betaald door toeristen" vertelt het schoolhoofd. Vlak buiten het dorp is nog een waterbassin. Hier wordt extra water bewaard voor de droge tijd. Een zonnepaneel drijft een pomp aan die ervoor zorgt dat het water in het hoger gelegen eerste bassin komt. Ook allemaal betaald door toeristen.
Wandelen langs geërodeerde hellingen
Wij wandelen verder het land in, langs mangroves, maniokveldjes en de zeboes die hier gewoon los lopen. 's Middags gaan we anker op een eilandje verder naar het zuiden.
Hier is nergens telefoon ontvangst en dus ook geen internet. De foto's komen later.