donderdag 7 mei 2015

Onderweg naar Madagaskar,10-de dag

De dagen en nachten rijgen zich aaneen hier op de Indische Oceaan. Het is volle maan, wat een weelde zoveel licht 's nachts. Ik geniet er erg van om dan buiten te zitten en te kijken naar de schitteringen van de maan op het water. Ook de vogels zijn actief bij deze volle maan. De zevende nacht zijn er zes kleine stormvogeltjes om de Pélagie en de achtste nacht bij echt volle maan wel meer dan 30! Zouden ze het elkaar hebben verteld dat je hier kunt uitrusten op onze zonnepanelen? Ze kwetteren er op los en slagen erin op de draden van onze zeereling te landen en dat terwijl de Pélagie met vijf knopen per uur voort sjeest! 30 vogeltjes op onze zonnepanelen wordt me te gortig en ik jaag ze weg met een handdoek. De volgende dag schrobben we de zonnepanelen met schoon water; met vogelpoep erop werken ze echt een stuk minder.
We hebben een prima ritme gevonden. Onze warme maaltijd eten we rond vijf uur. Na de afwas gaat Nils slapen om een uur of zes. Ik geniet dan van de zonsondergang en zit lekker te lezen. Om half tien mag ik gaan slapen en houd-Nils wacht tot één uur, dan ben ik weer aan de beurt. Het kost me altijd moeite om wakker te worden zo midden in de nacht. Nadat ik de zeilen, de koers en eventuele schepen in de buurt heb gecontroleerd, maak ik voor mezelf een pot thee en ga lekker buiten ontbijten. De eerste dagen van deze reis heb ik filmpjes gekeken 's nachts, de serie Heimat over de geschiedenis van Duitsland. Erg leuk en dan gaat de tijd snel. Wel moet ik natuurlijk ieder kwartier even opstaan om alles in de gaten te houden: de wind en de koers te controleren en indien nodig de stand van de zeilen aan te passen, de ramen dicht te doen voor een regenbui en de administratie bij te houden. Minimaal twee keer per dag schrijven we onze positie op in het logboek zodat we een geschreven kopie hebben. Met de nieuwe generator draait Nils extra stroom, meestal in zijn eerste of tweede wacht. Om half vijf mag ik gaan slapen en mag ik zelfs uitslapen! Meestal word ik ergens tussen acht en negen uur wakker. Dan gaat Nils nog lekker even naar bed. Overdag doen we het huishouden, de Pélagie moet wel schoon en opgeruimd blijven. Ik bak brood, maak yoghurt en af en toe een jelly toetje. Nis loopt een controlerondje om te kijken of er toch niet iets in ongerede is geraakt Er is tijd genoeg om lekker te lezen, aan fotoalbums te werken en 's middags doen we samen vaak een spelletje. Jullie begrijpen het al, we vervelen ons niet hier op de oceaan.
Schepen zien we bijna niet, 2 tot nu toe in 10 dagen. Ook de vissen laten het afweten, de hengel hangt al weer een paar dagen uit. Drie keer heeft er een vis gebeten, de eerste keer was hij snel weer weg, de tweede keer met meenemen van de haak en het loodje. De derde ontsnapte tijdens het inhalen, wipte van de haak.
Nu op de 10e dag is de wind aangetrokken tot ongeveer 18-20 knopen. Er zit een rif in het grootzeil; de Pélagie snelt vooruit met 6-7 mijl per uur. Over twee en een halve dag denken we de punt van Madagaskar te ronden. Dan is het nog anderhalve dag naar Hells Ville aan de Noord Oostkust, waar we moeten in klaren.
Al 1015 mijl afgelegd, nog 535 mijl te gaan.

----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com

Geen opmerkingen: