dinsdag 12 juli 2016

Na zes jaar terug in Scheveningen

De Pélagie, getooid met vlaggetjes, nadert Scheveningen
 Onze oudste dochter Saskia met haar partner Sven komen helemaal uit München om de laatste week met ons mee te varen. Nu geen klusjes meer, met ons vieren genieten we van de historische stadswandeling in Maassluis. De enthousiaste molenaar van de graanmolen geeft een uitgebreide rondleiding en de stoker van het stoom sleepschip "De Furi" raakt niet uitgepraat over zijn nog steeds werkende 80 jaar oude stoommachine.
In ons enthousiasme om niet te laat in Scheveningen aan te komen, vertrekken we veel te vroeg op zondag-ochtend 10 juli. Met alleen de fok uit en stroom mee wordt het een heerlijk tochtje. Precies om twee uur vaart de Pélagie de haven van Scheveningen in.
Al uit de verte zien we mensen naar ons zwaaien, wat ontzettend leuk! Op het uiteinde van de pier, op de havenhoofden, links en rechts, op de kades, overal zien we familie en vrienden enthousiast naar ons zwaaien.
Op pieren en kades worden we toegewuifd, wat een onthaal

Rode rozen landen op de Pélagie. Wat een fantastisch onthaal, ik moet een brok wegslikken.

Nils legt de Pélagie keurig aan de steiger, we kunnen al die lieve mensen in onze armen sluiten! Met champagne proosten we samen op onze fantastische tocht, Hier kwamen we 10 jaar geleden voor het eerst met de P.elagie in Nederland aan, nadat we haar hadden gekocht in Frankrijk. Hier vandaan vertrokken we 6 jaar geleden om aan ons grote zeil-avontuur te beginnen. En nu zijn we veilig terug, zoveel prachtige ervaringen rijker, zoveel gezien, zoveel beleefd.

Samen met Saskia en Sven varen we de Pelagie de komende week naar Stavoren, waar ze tot 1 oktober blijft liggen. We gaan wonen in ons huis in Haren, dat per 15 juli beschikbaar komt. Wat een weelde: een auto voor de deur, een wasmachine en droger in de bijkeuken, onbeperkte hoeveelheden water en stroom, de wc papiertjes kunnen weer gewoon door het toilet. En vooral: weer onbeperkt snel internet, telefoon en televisie, Jullie begrijpen, we kijken er naar uit.
Na een land-vakantie met onze kinderen en kleinkinderen, gaan we in september de Pélagie leeg halen, de laatste klusjes en reparaties (laten) doen, zodat we de Pélagie op 1 oktober kunnen overdragen aan Hans, de nieuwe eigenaar. Dan begint wéér een nieuwe fase in ons leven, met meer tijd voor familie en vrienden, tennis en bridge. Nils is al lid van 3 bridgeclubs!

Met dank aan Saskia en Hans voor het gebruik van hun foto's.