vrijdag 8 juli 2016

Onze laatste dagen op de oceaan

Donkere luchten boven het kanaal
Op vrijdag 1 juli varen we 's middags om vijf uur langs prachtige hellingen naar het begin van de rivier de Trequier. We genieten van een heerlijke avond voor anker. Het laatste restje rivier-stroom mee spoelt ons 's-morgens naar zee, de zeilen gaan omhoog en met een pittige wind zetten we koers naar het noorden. Na een paar uur is de stroom mee, de Pélagie racet met wel 9 knopen over de grond langs Guersney en Alderny, de Kanaaleilanden. Dan is het uit met de pret, de stroom is tegen en ondanks onze snelheid van bijna zes knopen door het water gaan we maar anderhalve knoop over de grond.
Hier zeilen we naast de "Shipping Lane" met alle grote zeeschepen vlak bij. Gelukkig blijft iedereen in zijn baan en komen deze zeereuzen niet te dicht bij.
Langs de grote zeeschepen
Zondag wordt de wind minder, donkere wolken pakken zich samen, maar het blijft droog en het zicht goed. 's Avonds moet af en toe de motor bij.
Als ik boven kom voor mijn nachtwacht ligt Boulogne sur Mer met al zijn lichtjes aan mijn rechterhand, een mooi gezicht. Daar kan ik lang van genieten, want ook nu hebben we stroom tegen en gaan we niet meer dan twee knopen over de grond.
Poetsklusje op zee
Maandag, onze laatste dag is zee, is heerlijk, de zon schijnt, er is weinig wind dus voelt het lekker warm aan. De zee is zo rustig dat ik zelfs een poets-klusje doe.
Aan het eind van de ochtend kan de motor uit en zeilen we met 4-5 knopen door het water langs de Belgische kust. Het blijft opletten geblazen met al die zeeschepen om ons heen. Met AIS is goed te zien welke schip waar is en waar het naartoe gaat. Dat maakt het een stuk gemakkelijker.
Na middernacht komen we in de buurt van Rotterdam. Het aantal lichtjes op het water neemt enorm toe: er liggen tientallen schepen voor anker. Gelukkig vertelt AIS wie vaart en wie niet.
Bij het eerste licht naderen we de Maasvlakte en worden meteen opgeroepen door de Verkeerscontrole Maasmond: " Of we even plaats willen maken voor een groot container schip achter ons dat Europoort in moet". Vrijwel tegen de dijk aan strijken we de zeilen en varen achter het grote schip de Nieuwe Waterweg op. Het is leuk om al het radioverkeer te horen. Wij zijn dat "kleine jachtje" aan stuurboordwal, waar iedereen ook rekening mee moet houden. Hoe verder naar binnen, hoe minder grote schepen; het wordt iets gemakkelijker.
De Pélagie in de buitenhaven van Maassluis; grote schepen komen voorbij

Om half acht draait Nils de buitenhaven van Maassluis in. We leggen de Pélagie aan de kade; pas om half negen zijn de bruggen bemand. Een goede gelegenheid om even rond te lopen na drie dagen en nachten varen.
De drie de bruggen gaan netjes achter elkaar open. Nils moet al zijn stuurmanskunst gebruiken om heel langzaam achter het binnenschip voor ons te kunnen blijven.
We liggen vlak naast de kerk met prachtig houtsnijwerk en natuurlijk boten

Nu liggen we al twee dagen in de kleine passantenhaven van Maassluis onder de kerktoren. Het historische centrum heeft veel oude, mooi gerestaureerde huizen en bruggen. Het is vooral ook heel gezellig, zeker nu het lekker weer is. Er is een heerlijke ijssalon met gratis wifi, een prima excuus voor een ijsje.
Leuke straatjes; de gerestaureerde sleepboot heet "Furi", naar kapitein Wandelaar
Zoals altijd moet de was worden gedaan. De industriële wasserij „De Waslijn“ wil ons wel helpen en speciaal voor ons een was draaien in hun kleinste machine die 30 kilo aan kan. Alles wat maar gewassen moet worden gaat er in: handdoeken, beddengoed, kleding, ondergoed. Wat een prima service! . De dames van De Waslijn maken tijd voor een gezellig praatje en geven zelfs een rondleiding door hun bedrijf. Niet alleen in het buitenland heb je leuke contacten, ook in Nederland.
De Pélagie in de passantenhaven van Maassluis
We zijn druk met het opruimen en schoonmaken van de Pélagie, van binnen en van buiten. Als de Pélagie zondag om twee uur Scheveningen binnen vaart, moet ze er wel tiptop uitzien!

Geen opmerkingen: