zondag 19 december 2010

Een fantastisch gevoel, in Sint Lucia aangekomen!!!

We nemen de tijd die laatste nacht, we zeilen een stuk alleen op de fok. We willen graag bij licht aankomen om St Lucia te zien liggen vanaf zee. Nils maakt me om half zeven wakker en we hijsen het grootzeil. De aankomst met de opgaande zon is prachtig.

We gaan gelijk op met een 2-de zeiljacht, wat ons vlak bij de finish-boot inhaalt. Zij kennen de aankomst baai misschien beter, of zijn gewoon betere zeilers in een snellere boot.

We worden zo vroeg in de ochtend ingehaald door vele scheepstoeters en onze buren van Las Palmas staan op de kant om onze lijnen aan te nemen. De organisatie is present met een rum-punch, een fruitmand en koude Heineken biertjes. Een fantastische aankomst!! We voelen ons trots en voldaan dat we er zijn en gaan lekker nog een paar uurtjes naar bed.

’s Middags gaan we langs bij de boten die we gesproken hebben over ons radionetje en leren ze nu ook persoonlijk kennen. Gezellig en natuurlijk gesprekstof te over. Ook “Luna Verde” en de “Seaquest”, boten van ons Nederlandse netje, lopen binnen en we heten ze van harte welkom! We gaan weer vroeg naar bed en vooral ik, Hanneke, moet echt wel even bij slapen.
De volgende dag praten we telefonisch bij met het thuisfront, heerlijk alle stemmen weer te horen. We hebben zowaar internet op de boot, al is het traag. Ook alle felicitatie E-Mails geven ons een heel warm gevoel, fantastisch zoals iedereen meeleeft. We leren nog meer gezichten achter stemmen kennen op de BBQ met alle boten van ons SSB-radionet. De laatste boot van dit net, de Nederlandse Odd@Sea, komt halverwege binnen en wordt door ons allemaal ingehaald. Super!
De ARC prijsuitreiking is zaterdag 18 december. Er zijn ongelofelijk veel prijzen uitgestald! De hele uitreiking duurt meer dan 2 uur, onderbroken door een pauze met hapjes. Voor van alles en nog wat is een prijs; natuurlijk het normale klassement, maar ook bijv. voor de boten die het dichts bij elkaar over de finish gingen, de beste weblog, de meest “sociale” ARC participant, voor alle kinderen en de snelste boot met 2 personen (nee wij niet!). Wel krijgt Nils een heerlijke fles rum als waardering voor zijn netcontrollers werk. Het wordt erg leuk gebracht.
Na afloop is er een heel aardige dansvoorstelling. Het valt me op hoeveel mensen we hebben leren kennen in deze 7 ARC weken. Veel daarvan zullen we vast nog wel eens tegen komen hier in de Carieb. Onze classering is alleszins redelijk, van de 16 catamarans waren we 10-de op handicap en gecorrigeerd voor het motor gebruik. Als we de laatste nacht snel waren doorgevaren waren we nog wel 2 plaatsjes opgeschoven. In het algemene klassement zaten we in het onderste deel van de middenmoot qua klassering; wat ons betreft boven verwachting en ambitie niveau.

Vandaag zondag 19 december is een regendag. Van zee komt de ene na de andere bui aangedreven. Nou ja, dan hebben we tijd om de website bij te werken. Er staan nu ook foto's bij sommige van de verhaaltjes. Nils heeft het toilet gemaakt en de boot is geplakt. Wel moeten we nodig boodschappen doen.

Groetjes vanuit de regen van Hanneke en Nils

Cees en Annek zei

Ha Hanneke en Nils

Vanuit een zeer koud Nederland met veel sneeuw en ijs hebben we jullie site gevolgd en zijn super blij dat jullie heelhuids in Sint Lucia zijn aangekomen. Wat een prestatie.

Cees en Anneke van de Beau

Anoniem zei

Wat leuk om te lezen over jullie overtocht. Na zoveel weken korte nachten verdienen jullie ook een goede nachtrust. Wat een geluk dat er de laatste weken toch nog genoeg wind was om de afsluiting te halen. Gefeliciteerd, en veel plezier met Saskia op de boot tijdens kerst!