dinsdag 6 november 2012

Zon in de San Blas
Zonnige Hollandes Cays in de San Blas
Papaaai vis
De laatste 3 dagen in de San Blas zijn heerlijk zonnig; we liggen op 3 verschillende ankerplekken in de Hollandes Cays. Omdat deze het verst van de kust liggen is het water hier het meest helder, dus is het prachtig snorkelen rond de vele riffen die hier liggen. Door de zon zijn de riffen goed zichtbaar bij het in- en uitvaren, het water is prachtig blauw en het zicht fantastisch onderwater.

Waaier wormen op het koraal
We snorkelen minstens 2 keer per dag en zien heel veel verschillende koralen en sponsen en veel vis. De meeste vissen zijn hier kleiner dan bijv. in Bonaire, er wordt blijkbaar veel gevist. We zien ook een paar nieuwe soorten; leuk! Er zijn schildpadden rond de boot en ik, Hanneke, schrik van een grote haai vlak bij in het water. Hij zwemt majestueus weg!

Info voor Zeilers
File fish
We hebben genoten van de San Blas, of wel Kuna Yala. Onze navigatie was gebaseerd op de pilot van Eric Bauhaus en de digitale versie daarvan die we met het programma OpenCPN over de standaard kaarten heen gelegd hebben. Zo zagen we precies waar we waren. Hanneke stond op de boeg om de riffen ook met het oog te kunnen zien. Alles is prima gegaan.
Caraibische grote anemoon
De Kuna cultuur is in het oosten, dichter bij Colombia, (veel) traditioneler dan verder in het westen. Wij vonden het erg interessant om ook een van de meest oosterse dorpen te bezoeken, Anachucuna. Achteraf was het jammer dat we zo snel zijn door gezeild naar Isla Tigra. Er zijn vast nog andere meer traditionele dorpen de moeite waard, zoals bijvoorbeeld Isla Pinos.
Wij hebben ingeklaard in Porvenir. Dat was snel en simpel; 50 $ per persoon voor een verblijfs-stempel in ons paspoort en 193 $ voor een cruising permit; beiden een jaar geldig.  Volgens onze Panama agent is een stempel in je paspoort in Colon 100 $ pp. Wel hebben we vergeten uit te klaren in Porvenir. Als je daar weggaat, krijg je “Zarpe” voor je volgende of eindhaven in Panama; wisten we niet.

Naar Portobello
Een nachtje doorzeilen naar Portobello
Zondag 28 oktober varen we om 3 uur ’s middags de Cays uit. We willen een nachtje doorzeilen naar Portobello. Er is een heerlijke halve wind en volle maan, we genieten. Als mijn tweede wacht begint om 01:00 uur schuift een donkere wolkenband voor de maan. De volgende 2 uur ben ik alleen maar met de zeilen bezig, soms in de stromende regen: een rif in de fok, grootzeil naar beneden want er is geen wind en motor aan, dan weer wind dus fok weer uit; te veel wind, dus rif in de fok; wind tegen dus motor aan, enzovoort…. Mijn thee en boterham blijven onaangeroerd staan.
Pélagie onder vuur vanaf het fort bij Portobello
Om zes uur, bij het eerste licht varen we in de regen de prachtige baai van Portobello binnen; Miro en Winfried genieten ook mee. Daarna slapen we allemaal lekker bij, het regent toch. ’s Middags klaart het op en wandelen we door het oude stadje. De ruïnes van de grote forten zijn indrukwekkend! Portobello was in de 17-de eeuw de opslagplaats van al het goud en zilver dat de Spanjaarden in Zuid Amerika roofden en naar Spanje verscheepten. Er is een aardig museum en natuurlijk de kerk met de “Zwarte Jesus”, mid-oktober het centrum van een enorme processie. Wij zien alleen nog de resten van alle kramen en de stapels afval die er nog liggen.
Op 30 oktober varen we door naar Shelter Bay Marina in Colon, om ons voor te bereiden op de doortocht door het Panama kanaal.