vrijdag 28 juni 2013

Op de fiets rond Bora Bora

Maandag ochtend wordt direct de stuurboord motor bekeken; volgens Thierry is een onderdeel van de waterpomp versleten. Gelukkig heeft hij dat kleine bronzen klepje in voorraad. Inderdaad, er komt weer koelwater te voorschijn! Ook zet Fred de nieuwe fok erop. Dinsdag testen we alles uit, de Pélagie is weer helemaal klaar voor het vervolg van onze reis. Ook is de bijboot geplakt en de ankerketting van betere merktekens voorzien. Alle lakens en handdoeken zijn gewassen; we kunnen weer op weg!
De golven bulderen tegen het rif
Er komt slecht nieuws van de Giggles: hun wierpot is gebroken. Gelukkig is die nog wel op Tahiti op voorraad en zou er binnen een dag kunnen zijn. Wij besluiten dinsdag dus maar vast naar Bora Bora te varen en daar op hen te wachten. Het is weer een heerlijke tocht. Helaas is de wind wat minder dan voorspeld, zodat voor een deel de motor bij moet om voor donker aan te komen.
Gelukkig is de pas vrij van brekers
Door zuidelijk swell slaan met donderend geraas grote brekers tegen het rif, dat ziet er eng uit. De doorgang is goed aangegeven met boeien en zo breed en diep dat er geen brekers zijn, een hele geruststelling. De hoge rotsen van Bora Bora toornen imposant omhoog.
We liggen hier aan een mooring voor een restaurant vlak bij het grootste plaatsje hier, Vaitape, met GRATIS internet. Tot nu toe moesten we in Frans Polynesië voor intenet altijd stevig betalen, maar dit is wel heel luxe. Dat is handig om de rest van onze reis naar Australië plannen.
OP de fiets rond Bora Bora
Op Bora Bora wordt nu het Heiva festival gehouden; er zijn sport- dans- en muziek wedstrijden de komende weken, met finales op 14 juli, de Franse onafhankelijkheidsdag. Daar gaan we zeker van genieten de komende week, het feestterrein ligt vlak bij onze mooring plek. Iedere avond horen we al de trommelaars; leuk!
De weg rond Bora Bora is "maar" 32 km lang, dat moet ook met onze kleine fietsjes te doen zijn. Om 8 uur vandaag staan we al in de startblokken. Het is een prachtige tocht, de blauwe lagune aan de ene kant, de imposante rotsen van Bora Bora aan de andere kant. Alle bewoning is langs deze ene weg geconcentreerd, we zien maar weinig landbouw, blijkbaar leeft hier iedereen van het toerisme.
Met zijn allen aan de slag voor de danskostuums
Op het witte strand met het intens blauw van de lagune is een film of TV ploeg bezig. Het ziet er inderdaad prachtig uit. Even verderop zijn een groot aantal mensen hoofdtooien aan het vlechten. Waarschijnlijk voor de dansen van de komende avonden. We kopen vers, nog warm stokbrood voor de lunch met tomaten en Franse kaas; heerlijk na een ochtens hard trappen.

Anoniem zei

Hoi, op ons schip, de Trollfjord, hebben we gratis internet. Dus kunnen we bij jullie blijven. Wat een leuke foto van Hanneke met de fiets onder de palmen. Wij moeten een trui aantrekken. Maar genieten dan van de fjordkust. Groetjes, Miro en Winfried

Beste (Ex) Vertrekker,

We zijn/komen dit jaar weer terug in Nederland. Thuis zijn is heel tweeslachtig. We zijn blij onze dierbaren weer om ons heen te hebben maar wat missen we de warmte, de vrijheid, de zee en nog zo ontelbaar veel mooie dingen van onze reis.

Om zo’n reis wat prettiger af te ronden leek het ons leuk om de Ex Vertrekkers nog eens bij elkaar te krijgen. Een soort reunie in oktober of november, ergens in het midden van het land. Dan kunnen we onze reis nog eens herbeleven en oude contacten weer opfrissen.

Als programma idee( naar keuze bij te wonen );
’s Morgens - Bijpraten bij de koffie
’s Middag - Lezing van een inspirerende zeiler o.i.d.
’s Avonds – Napraten bij diner en/of borrel

Als dit je wat lijkt stuur dan z.s.m., onverplicht, je e-mail-adres naar shishco@live.nl
omdat de weblogs e.d. in de komende tijd van internet zullen verdwijnen en we jullie dan niet meer terug zullen kunnen vinden.

We houden je op de hoogte van de vorderingen en hopen op een grote opkomst.