woensdag 15 januari 2014

Motorpech in een natuurgebied

De Pélagie vaart "Broken Bay" binnen
Vanaf zee hebben we al met een marina in “Broken Bay” gebeld en het telefoonnummer van een motormonteur gekregen.  Eenmaal in de baai proberen we de monteur nog een keer te bellen, maar er is nauwelijks ontvangst! De volgende ochtend varen we naar de marina, maar ook daar geen telefoon ontvangst. Vanuit de kiosk lukt het om met Olli, de monteur, in contact te komen. Die komt aan het einde van de ochtend langs. We bekijken samen nogmaals het nieuwe dieselfilter en de conclusie luidt: er zit water in de diesel, de tank moet leeg en worden schoongemaakt! Die middag zijn we bezig met de tank leeg te halen, Kees helpt hard mee, fijn nog een sterke man aan boord.
Vrijdagmiddag komt Olli terug om de tank te demonteren. Ondertussen moeten we op één motor verkassen, de eigenaar van de mooring waar we aanliggen komt terug. Gelukkig komt de watertaxi ons helpen en vervangt de bakboord motor door aan de zijkant mee te helpen duwen en afremmen.

Peltje vervangt de bakboord motor

Mariette en Kees willen graag wat meer van Australië zien, maar dit is niet zo’n handig gebied, geen wegen, geen openbaar vervoer, beetje lastig. Vanaf een buurbaai zou je naar een station moeten kunnen lopen. Daar gaan we zaterdagochtend naartoe; we maken Peltje stevig vast aan bakboord zodat haar vijf pk kan helpen de Pélagie aan te duwen en af te remmen. Het lukt prima, Nils dirigeert, ik stuur Peltje en Kees gooit het anker uit!

‘s Middags verkennen we het pad naar het station. Er staat niets aangegeven, maar gelukkig wijzen omstanders ons de weg. Het is een prachtig pad, er zijn weer nieuwe bloemen te zien, een varaan steekt vlak voor ons het pad over, de “Lace Monitor” volgens onze Australische dieren en plantengids. In dit gebied verliezen de bomen niet altijd hun bladeren, een aantal verliest zijn bast in de zomer!
Varaan, de “Lace Monitor”

Na een uur stevig klimmen komen we bij de snelweg. Er is zowaar een voetgangersbrug voor dit wandelpad en ja hoor aan de andere kant zien we het station liggen.

Op weg naar het station
Mariette en Kees moeten goed nadenken wat ze mee willen nemen, een grote koffer is niet zo handig op een smal, stijgend wandelpad! Zondagochtend gaan we op pad, ik help om de derde zware rugzak te dragen. Ik zwaai ze uit bij de grote weg en lees later dat ze goed in het kleine buurstadje, Gosford, zijn aangekomen.
De springrots
Nils en ik maken er een lekkere rustige paar dagen van. We genieten van alle Australiërs die in deze baai  de springrots gebruiken en verbazen ons over de grote hoeveelheid kwallen die met iedere vloed binnen komt drijven. We kijken naar een lek in de dieselinlaat, maar kunnen niets vinden, niet echt geruststellend.
Veel schitterende kwallen in het water
Maandagmiddag komt Olli terug met een schone tank.  Hij heeft een mobiel bedrijf, alle benodigde gereedschappen heeft hij bij zich in een speedboot die hij vakkundig naast de te repareren schepen, in dit geval de Pélagie, parkeert. Helaas de witblauwe rook gaat niet echt weg! Conclusie: ook de injectors en misschien de pomp moeten bekeken, schoongemaakt en mogelijk vervangen worden. Eigenlijk is dit normaal onderhoud wat we niet hebben laten doen!

Uitzicht vanaf de ankerplek: niet slecht!

Omdat er geen wind en golven zijn in dit beschutte natuurgebied, durven we het aan om op één motor naar een andere marina te varen, waar wel telefoon en internet is.

Boom verliest zijn bast!

Nu liggen we er rustig voor anker te wachten tot de injectors een servicebeurt hebben gehad. Voorlopig is de wind noordwest, de richting die we uit moeten, dus verder zeilen is voorlopig geen optie, pas zondag of maandag kunnen we hier weg, hopelijk is de motor dan gerepareerd.

Zo’n ramp is het niet, het is een prachtig natuurgebied, de zon schijnt, er zijn nog genoeg boeken op onze e-reader en de films hebben we nog niet allemaal bekeken. We bakken brood, maken yoghurt en hebben nog genoeg blikken als reserve. Alleen de krekels zijn wat minder, het is ongelooflijk hoeveel lawaai ze maken, gelukkig alleen overdag dus we kunnen rustig slapen!
PS Kijk even terug, de foto's van Sydney en de Blue Mountains zijn toegevoegd!