zondag 5 oktober 2014

Bootleven in Indonesië, zeilersinfo

Na ruim twee maanden in Indonesië in dit verhaal wat meer over het bootleven, vooral voor andere zeilers.

Boodschappen en gas
Vrijwel alle boodschappen haal je hier op de markt; natuurlijk alle verse groente en vis, maar ook voor kleding, keukenspullen en toiletartikelen kan je prima op de markt terecht. Er zijn natuurlijk ook winkeltjes en kleine stalletjes; langs de grotere straten is de benedenverdieping van ieder huis bijna altijd een winkeltje of werkplaats. Alleen in de iets grotere steden zoals Kupang, BauBau en op Bali zie je kleinere supermarktachtige winkels. Vers vlees koop je in vleeswinkels hebben we ons laten vertellen. Zelf hebben we ze nog niet gezien.
Zuivelproducten zoals boter en kaas zijn er niet, alleen in Bali in een speciale winkel voor Westerlingen. Je betaalt drie keer de prijs van Australië. Het is maar goed dat we veel in Darwin hebben ingeslagen, maar in Bali hebben we toch extra kaas gekocht.
Iedereen koopt op de markt; je brommerhelm houd je gewoon op!
 Brood is hier zoet wit brood; alleen op Bali hebben we lekker bruin brood kunnen kopen. We zijn creatief met broodbeleg, nadat we in Carrefour in Bali chocolade hagelslag hebben kunnen kopen, eten we nu brood met banaan met chocolade hagelslag erop. Heerlijk, net een gebakje.
Onze broodmachine, gekocht in Australië, komt enorm goed van pas. Als we voor anker liggen geven onze zonnepanelen genoeg energie om brood te bakken!
Eigen gebakken brood met banaan en hagelslag. Lekker ook op zee
Dat kost dus geen gas, want onze gasflessen hebben we ook hier niet kunnen vullen; alleen Indonesische flessen worden gevuld. De mensen zelf ruilen kleine, groene gasflessen om. Die worden in bulk naar de kleinere eilanden vervoerd. In Benteng zagen we een grote slordige hoop roestige gasflessen op de kade liggen. Alsof ze met een shovel bij elkaar waren geveegd.
Gasflessen op de kade in Benteng; zo gaan ze naar het naburig eiland
Uit-eten in restaurants en kleine stalletjes is hier zo goedkoop en lekker, dat we nauwelijks aan boord koken, dus zo erg is het niet dat we geen gas kunnen krijgen. Op dit moment  maken we onze oude, inmiddels verroeste campinggas flessen maar op.
Wijn hebben we alleen in Bali gezien, duur! Ook dat hebben we voorlopig genoeg aan boord. Bier is hier wel goed te krijgen; het lokale Bintang bier smaakt prima. Hier is niet zo goedkoop, als we uit eten gaan is het bier meestal duurder dan het eten!

Diesel en benzine
Diesel en benzine zijn goedkoop voor onze maatstaven, ongeveer € 0,75 per liter. De Indonesiërs zelf betalen nog wat minder ongeveer € 0,50. Marina's zijn hier niet veel; en de paar die er zijn hebben we niet aan gedaan. De lokale Rally organisatie heeft steeds onze jerrycans gevuld, soms zelfs een deel betaald!. Zelf sjouwen we de jerrycans aan boord en vullen de tanks. Voor de diesel gebruiken we een hevel, erg handig! En natuurlijk hebben we een goed drie-fasen filter om ongerechtigheden en water zoveel mogelijk buiten de tank te houden; hard nodig hier in Indonesië.

Navigatie
Papierenkaarten van Indonesië hebben we na lang nadenken niet gekocht. Tot nu toe hadden we altijd papierenkaarten, maar in praktijk gebruiken we ze niet. We plannen middels de diverse computer navigatie programma's en de pilots, reisgidsen voor zeilers. Detail-navigatie doen we middels de  Google Earth kaarten die Nils rechtstreeks in OpenCPN zet. Zo zien we de positie van ons schip in de foto's van Google Earth. Deze zijn vaak zijn heel recent: bijv. van 2012 en 2014; daar kunnen papieren kaarten niet tegenop. Onze elektronische kaarten van Navionics en OpenCPN zijn hier in Indonesië niet altijd nauwkeurig. Soms ankeren we op land!

Weer
Uit de verhalen van andere zeilers hadden we begrepen dat het warm kan zijn in Indonesië. De eerste maanden viel dat erg mee, er was altijd een verkoelend briesje en in de middaguren bleef je gewoon in de schaduw. Echter nu in oktober, een maand voor het begin van de regentijd, is het drukkend warm en dus minder comfortabel. 's Ochtends en 's avonds is het nog steeds heerlijk, maar overdag moet je genoeg drinken en staat bij ons op de Pélagie zelfs de ventilator aan. Dat is voor het eerst sinds Colombia twee jaar geleden.

Malaria
In Indonesië heerst malaria. We slikken dus iedere dag trouw onze anti malariapil. We hebben nog geen mug gezien, laat staan een met malaria! Ook de klamboes die we uit Nederland hebben meegenomen, zitten nog in de verpakking. Dus hier aan de kust valt het allemaal erg mee, zover wij kunnen bekijken. Maar we blijven wél slikken.

Kosten
Het leven is hier goedkoop; groenten en vis (vlees kopen we vrijwel niet) kost bijna niets, de voorraden houdbaar eten hebben we in Darwin ingeslagen en uiteten is goedkoop. We liggen gratis voor anker, betalen soms iets om de dinghy ergens neer te leggen. Onze zonnepanelen zorgen voor gratis energie, waarmee we ook water maken. Het meeste geld geven bij uit aan diesel, internet en uitstapjes: duiken en toertjes. Hoewel de vele uitstapjes die voor ons georganiseerd zijn door de Rally, vrijwel allemaal gratis waren.