zaterdag 18 oktober 2014

In de ITCZ: de eerste regen

Laatste Avond in Manggar
Op de laatste avond in Manggar zijn we met een prachtige toegangskaart officieel uitgenodigd op de "Batik modeshow". Eerst gaan de eten met de Regent, die ons allemaal cadeautjes geeft: een oorkonde, een prachtige hand bedrukte batik-doek, een bootje in een fles en een zak met spulletjes, zoals een lekker luchtje en doucheschuim. Het houdt niet op; de Pélagie wordt een beetje klein.
De regent, links, en zijn deputy, geven kadoootjes weg
Voor de openlucht batikmodeshow zitten we allemaal aan ronde tafels en wordt meteen een lekker citroendrankje geserveerd. Op onze tafel staan zelfs borden met een soort toetje, lekker. Eerst zijn er natuurlijk veel toespraken en prijsuitreikingen in het Indonesisch, beetje saai. De batikshow is leuk om te zien, maar niet erg opwindend. De avond wordt besloten met een zangeres, een veiling van een aantal batikstoffen en zelfs vuurwerk!
Prijswinnares van de mode-optocht de vorige dag
De volgende dag is het rond middaguur hoogwater, we vertrekken naar een klein eilandje in de buurt, want onze volgende stop op de Indonesië rally kunnen we niet meer voor donker bereiken. We hebben een rustige middag voor anker, het is een leuk gezicht om alle vissersboten tegen het einde van de middag een voor een te zien vertrekken.

In de ITCZ: de eerste regendruppels
Het weer is al een paar dagen aan het veranderen; er zijn meer wolken, Het voelt klam en vochtig aan. Ook nu is het zicht slecht, geen zon te zien. In het begin van de avond waait het een tijdje behoorlijk hard, gelukkig liggen we stevig achter ons grote anker. We naderen de evenaar, omstreeks deze tijd van het jaar ligt hier de ITCZ, de Inter Tropical Covergence Zone, ook wel "Droldrums" genoemd. Hier op de Indische Oceaan betekent dat wolken, regen, onweer en windstoten van tijd tot tijd.
De volgende ochtend vertrekken we om vijf uur; we willen op tijd aankomen om met goed zicht de baai in te varen. Er is weinig wind, de motor moet bij. Alleen als het 's middags een paar druppels regent, kunnen we een half uurtje zeilen! De zee is zo rustig, dat we een deel van het roestvrij staal poetsen en de buitenkussens een goede schrobbeurt geven! Tussen de bedrijven door lees ik een spannend boek, heerlijk.
Met Yvonne voor de rotsen van Tanjung Kelayang
In de baai van Tanjung Kelayang
Om half vier varen we de baai van Tanjang Kelayang binnen, overal liggen door het water afgeronde lage rotsen, een apart gezicht. We eten gezellig met andere zeilers, het is leuk om een aantal mensen weer terug te zien.
’s Avonds is een dans en muziekavond georganiseerd. Het terrein is ongezellig, er zijn alleen een 20-tal zeilers, vrijwel geen lokale mensen. We gaan lekker op tijd naar bed.
Traditioneel bruidsbed
De volgende dag organiseren we samen met Sam een extra stads-toer. De organisatie deed dat de vorige dag, maar wij waren later. Wat een service dat er toch nog twee auto's met chauffeur voor ons klaar staan.
Ijskoffie en thee op de markt
Het is een aardige tochtje maar niet heel bijzonder. Voor ons is het leuk dat we herinnerd worden aan de tijd dat het Nederlandse Billiton hier zijn hoofdkwartier had: er hangen foto's in het "oude huis" uit het Billiton gedenkboek uit 1927!
Het Billiton hoofdkantoot in Tanjung Kelayang
Het gebouw van de Nederlandse vertegenwoordiger op dit eiland is nu een hotel, Rumah Tuan Kuase; de Regent houdt hier kantoor, als hij in de stad is. Ook rijden we langs een kleine Nederlandse begraafplaats, vreselijk verwaarloosd.
Rumah Tuan Kuase
's Avonds is er een vreemde dansvoorstelling: de zes dansers gaan in "trance" en doen de vreemdste dingen: ze eten het glas van een TL buis (!) en happen in een brandende sigaret. We komen er niet achter of het echt is of gesimuleerd!
Vandaag een "rustige" dag: geen activiteiten tot vanmiddag drie uur. Nils heeft het toilet al gerepareerd en de onderkant van de Pélagie is weer helemaal schoongemaakt! Het regent zowaar een half uur, voor het eerst sinds eind juni in Cairns. Heel wat zout spoelt van de Pélagie af; prima! Morgen zeilen we in twee dagen en twee nachten verder naar het noorden.