dinsdag 10 februari 2015

Eilanden en Hongs in James Bond Bay

Wat een luxe! Als ik, Rianne, lekker ben uitgeslapen zijn we al een heel stuk opgeschoten van Phuket naar het noorden. We zijn op weg naar de Phang Nga Bay, beter bekend als de James Bond Bay omdat in ‘The Man with the Golden Gun’ zijn optrekje had gekozen in een van de prachtige eilanden die boven het water uitrijzen. De krijtrotsen zorgen voor steile, kleurige rotswanden met stalactieten. Onderweg zien we de kleurige vissersboten druk in de weer. Onze kleine hengel vangt natuurlijk niets dus kopen we later een visje van een van de boten.
We stoppen om te lunchen bij Ko Phanak (Ko=eiland). We zijn niet de enige – regelmatig komt een bootje een zwerm toeristen in kano’s dumpen. Op een van de boten begint iemand te fluiten en pardoes komen er een stuk of twintig roofvogels aan om in prachtige duikvluchten het overboord gegooide eten op te pikken.
Spannende grot!
Als wij met Peltje op stap gaan om de grot te verkennen, zijn alle toeristen opeens verdwenen. Het is natuurlijk stikdonker in de grot en we zien een stel slaperige vleermuizen bij het licht van onze zaklantaarn.
Voor Ko Hong
Voor de nacht stoppen we bij Ko Hong, inderdaad een eiland met een grot en een ‘binnenruimte’ (=hong). De rotsen zijn zeer indrukwekkend, en met Peltje varen we door de grot heen om bij de binnenruimte te komen en daarlangs weer naar de Pelagie.
Uitzicht vanuit de "Hong" van Ko Hong
Als ik de telelens net heb gepakt om wat krabben te fotograferen op het strand, zie ik opeens wat apen lopen: de krab-etende makaken.
Makaken op het strand
Ik ben druk in de weer met de telelens, me niet realizerend dat we de makaken de volgende dag van veel dichterbij zullen zien. We worden nog uitgenodigd voor een ‘sundowner’ bij een naburige catamaran – alle aspecten van het zeilersleven komen in een razend tempo voorbij!
Zondag ochtend varen nog wat rond in deze prachtige baai, maar dan willen we richting zuiden naar het gebied waar ook gesnorkeld kan worden. We komen langs Ko Kudu, waar plots tientallen enorme vleermuizen rondvliegen, en even later zien we twee neushoornvogels hoog in de boom zitten en daarna wegvliegen. Ook dit eiland heeft indrukwekkend steile kalkrotsen en een hong met strandje.
Lunch op de Pelagie
We willen slapen bij een eiland dat ook Ko Hong heet, en inderdaad een enorme hong heeft. We gaan op avontuur met Peltje, de hong is tweehonderd meter breed, maar daardoor juist minder spectaculair. De wind blijkt uit de verkeerde kant te komen en daarom gaan we wat terug naar een eiland waar je volgens het boekje ‘excellent’ kan snorkelen, maar helaas maar zicht van ongeveer een meter. Dat moet beter kunnen.
Spectaculaire rotsen
Maandag ochtend hebben we een flinke oversteek, en het waait behoorlijk. We gaan als een speer! Ik ben erg onder de indruk van de hoge golven, maar ik wordt gecorrigeerd: Dit is een ‘onrustige zee’. Op de oceaan, daar heb je pas hoge golven! Eerder dan verwacht komen we op onze bestemming, maar de wind komt uit de verkeerde hoek om te kunnen ankeren en bovendien waait het veel te hard om te kunnen snorkelen. Daarom naar het vasteland overgestoken, Rai Lei, een zeer fotogeniek maar toeristisch strand waar we eerst lekker lunchen en dan eindelijk (redelijk mooi) snorkelen op de twee verschillende stranden van het eiland. (Papa en ik – Mama bleef op de spullen passen en internetten).
Een lekker drankje op het strand
Later lopen we met zijn drieën nogmaals het pad over het eiland naar het andere strand. Er wonen hier makaken op het eiland die helemaal aan de toeristen gewend zijn, en leven van het vuilnis en voer van toeristen. Makkelijk voor de foto’s! We doen nog een drankje en maaltijd bij zonsondergang op het strand –wat een leven! Dan het kleine nadeel van een zeiler: Weer naar huis met Peltje. Het is nu ontzettend laag water, en peltje ligt bovenaan het strand. Gelukkig heeft ze wieltjes, en we komen weer veilig thuis.