maandag 8 juni 2015

Luxe op het hotel eiland Nosy Saba

De Pélagie voor Nosy Saba
Hoteleiland Nosy Be
Op de terugweg van Moramba Bay op 1 juni is er lekker veel wind; we zeilen helemaal door tot Nosy Saba. Dit hele eiland is een resort, maar volgens onze pilot zijn zeilers van harte welkom. We gaan nog dezelfde middag op stap om te proberen het resort te vinden. Na een half uurtje lopen we naast het strand langs prachtige, luxe  bungalows verscholen tussen de bomen.
Het hoofdgebouw bestaat uit een bar, een restaurant en een prachtig zwembad. De beheerder komt naar ons toe en geeft ons een rondleiding over het hele park. Wat een luxe! De volgende avond is er een diner met aansluitend dansen uit een aantal streken van Madagaskar, uitgevoerd door het personeel. Ook wij mogen komen, leuk.
De volgende ochtend ga ik eerst snorkelen, wel met een wetsuit aan, het is hier beduidend koeler. Het water in de baai is erg helder en er zit veel vis. Ik zie bekende soorten en ook weer nieuwe, mooi.
's Middags lopen we weer over het eiland en maken en prachtige wandeling onder leiding van een gids over scherpere krijtrotsen en langs oude imposante bomen. We hebben geluk, of een hele goede gids: de wilde makies laten zich zien.
Dans uit Noord Madagaskar
Na een lekkere cocktail bij het zwembad wordt om half acht het diner opgediend voor ons en de twee andere gasten. De manager en de dokter eten ook mee, daarmee is de zaal toch nog een beetje bevolkt. Het vier-gangen diner eten is heel erg lekker met o.a. krab en garnalen. We praten gezellig met de manager en de dokter. De dansen in dezelfde ruimte zijn wel aardig, maar niet indrukwekkend. Jammer dat de muziek uit slechte boxen komt.
Bagage per ossekar naar het vliegtuig!
Toch een heel leuke avond en een interessant inkijkje in de organisatie van zo'n resort.

Nog meer Makies
De volgende dag varen we door naar een prachtige beschutte ankerplaats tussen het eiland Ansforana en het vasteland. Ook hier zou je mooi moeten kunnen snorkelen, maar het zicht is matig en er is weinig te zien. Op het eiland zijn drie soorten halfapen uitgezet, waarschijnlijk voor de toeristen. Als wij met Peltje aankomen ligt er net een toeristenboot. Een lokale gids voert de halfapen bananen. Het is leuk om deze beesten te zien, maar erg natuurlijk is het niet.
Niet zo natuurlijk, maar wel mooie plaatjes!
 Rond Nosy Bay
Vrijdag 2 juni varen we de baai van Nosy Bay weer binnen. We moeten nodig boodschappen doen en pas hier hebben de weer internet. We doen een vervelende ontdekking: onze familie in Nederland is ongerust geweest, omdat onze dagelijkse Sailmail berichtjes de laatste zes dagen niet zijn binnen gekomen! We hebben ze echt wel verstuurd. Navraag bij Sailmail  leert dat het volgstation in Afrika een storing had en de mailtjes niet zijn doorgestuurd naar het internet. Gelukkig kunnen we iedereen nu vertellen dat alles goed met ons is.
Alle zeilen bij
Zondag 7 juni organiseren we onze eigen dagtocht over het eiland Nosy Be. Met een tuk-tuk rijden we helemaal rond, door kleine dorpjes, langs rijstvelden en prachtige uitzichten. Er staan veel Ylang Ylang boomgaarden. Van de bloemen wordt een essence voor parfum gemaakt. We nemen een kijkje in een distilleerderij. Van buiten ziet de tuin rond het fabriekje er goed verzorgd uit, maar binnen is het een vreselijke troep.
De distelleerderij- vroeger een koffiefabriek
Vandaag maandag 8 juni hebben we uitgecheckt uit Madagaskar. Het straatleven in Hellesville blijft boeien. Hier een paar plaatjes:
Straathandel: de kinderen gaan gewoon mee en slapen op straat!
Peltje gaat te water tussen de kademuur en een oude roestige ferry
Via het eiland Mitsio zeilen we later deze week naar Mayotte. Pas daar verwachten we weer internet te hebben. Hopelijk valt het SSB volgstation niet nog een keer uit. . . .
PS De vorige 2 verhalen hebben nu ook fotos.