Plannen, update januari 2016

Update januari 2016
 
De  plannen voor 2016  hebben verder vorm gekregen:  via Sint Helena,  Ascension zeilen we naar  Sint-Maarten, waar we half maart  hopen aan te komen, na ruim  5600 mijl zeilen vanaf Kaapstad. Vandaar vliegen we voor een maand naar Nederland:  onze oudste kleindochter wordt vijf jaar en de  Klaver familiedag  willen we dit jaar  graag bijwonen. 
Via de Azoren hopen we  half juli in  Nederland aan te komen. Nils wil graag de 100-ste Vierdaagse van  Nijmegen lopen.  Hanneke  zou het leuk vinden als de kleinkinderen  kwamen logeren in Haren.
De Pélagie is ondertussen verkocht;  op 1 oktober dragen we haar over aan de nieuwe eigenaar.  Tot die tijd kunnen we nog extra  van het zeilen genieten!
 

Update september 2015
 
Onze tuin in Haren,
daar kunnen we straks het hele jaar van genieten 
De kleinkinderen worden groter, we willen graag meer in Nederland zijn. En zo af en toe bekruipt ons het gevoel: we hebben al zoveel gezien: weer een mooi nieuw strand, weer een prachtige blauwe zee. . . 
Zo langzamerhand hebben we genoeg gezeild, misschien is wat meer van het land zien ook wel erg leuk. Dus hebben we de moeilijke beslissing genomen om na afloop van onze wereld-omzeiling de Pélagie te verkopen en weer in ons huis in Haren te gaan wonen. Dan geeft tijd voor andere dingen, ook leuk!
Dat betekent dat we na het afronden van Zuid-Afrika vrij snel zullen doorvaren naar het Caribisch gebied, op dit moment denken we in maart 2016 in Sint-Maarten aan te komen. Dan zijn we dus helemaal de wereld rond geweest!
Als we de Pélagie in het Caribisch gebied kunnen verkopen, dan doen we dat. Zo niet dan zeilen we naar Europa. Maart 2016 is nog ver weg, die beslissing hoeven we nu nog niet te nemen!

Plannen januari 2015

Zuid Afrika: Here we come!

De afgelopen maanden is het onderwerp: "Hoe naar Zuid Afrika te varen?" vaak langsgekomen. Natuurlijk in discussies met andere zeilers, immers iedereen die verder naar het westen wil zeilen, moet om Zuid Afrika, nu de Rode Zee vanwege het gevaar van piraten voor de meeste de zeilers geen optie is. Ook op internet is hier over veel te vinden, bijvoorbeeld op www.noonsite.com en op de op de websites van zeilers die dit traject al hebben gevaren.

Wij willen een route kiezen die ons op de juiste tijd in Zuid Afrika brengt, langs die kust kun je het beste in december naar het zuiden varen, en waarmee we ook wat langere tijd in Nederland kunnen zijn.


In principe zijn er twee opties:
1) Via de Javastraat, tussen Sumatra en Maleisië, terug naar Indonesië en door de Sunda Straat, tussen Sumatra en Java, naar het westen varen. Via de eilandengoep Cocos Keeling,  de eilanden Rodriguez, Mauritius en Reunion naar Durban in Zuid Afrika. Veel zeilers varen ook nog naar Noord Madagaskar. Het voordeel van deze route is dat je op de Indische Oceaan de wind vrijwel van achteren hebt, immers in het goede seizoen waait er de Zuid Oostpassaat.
Het nadeel is dat je weer 1000 mijl naar het zuiden moet, grotendeels op de motor.

2) Vanuit Thailand via Sri Lanka en Chagos naar Rodriguez en/of Mauritius en dan door naar Zuid Afrika. Het voordeel is dat je niet "terug" hoeft te varen naar het zuiden, als je al in Thailand bent. Het nadeel is dat het traject van Chagos naar Mauritius behoorlijk aan de wind is, dus de wind en golven komen deels van voren.
Een tussen-optie is om van Chagos naar het westen te varen naar de noordpunt Van Madagaskar, langs Madagaskar verder naar het zuiden en dan over te steken naar Zuid Afrika.

Wij hebben in principe gekozen voor de laatste optie, dit geeft ons voldoende tijd om de zomer in Nederland door te brengen. Tot begin maart zijn we in Thailand, dan zeilen we met de laatste stabiele winden van de Noord Oostpassaat naar Sri Lanka waar we ongeveer een week blijven. Dan gaan we naar het zuiden naar de atollen van Chagos. Daar wachten we op het einde van het stormseizoen op het zuidelijk deel van de Indische Oceaan.
Half mei zeilen we naar het zuidwesten, dus wind grotendeels achter, naar het noorden van Madagaskar. Daar blijven we een aantal weken en bekijken ter plekke of het mogelijk is in die tijd over te steken naar Richards Bay even ten noorden van Durban in Zuid Afrika. Vanuit Durban kun je prima naar Amsterdam vliegen.
Mocht een oversteek naar Zuid Afrika er niet inzitten, dan laten we de Pélagie achter in Mayotte, een van de eilanden van de Comoros die liggen tussen Zuid Afrika en Madagaskar. Dan vliegen we van daaruit via Reunion naar Nederland.
Vanaf juli 2015 gaan we weer in ons eigen huis in Haren wonen. Tegen het einde van dat jaar vliegen we terug naar de Pélagie en ronden Zuid Afrika. Via St Helena en Brazilië zeilen we dan naar het Caraibisch gebied. In maart 2016 vliegen we terug naar Nederland voor nog een zomer in Haren. Eind 2016 zeilen we nog een keer heerlijk rond in de Carieb, waarna we midden 2017 de Atlantische Oceaan oversteken terug naar Nederland.
Tenminste, dit zijn de plannen als onze gezondheid het toelaat. Maar misschien wordt het allemaal toch nog anders. . . . 

UPDATE JANUARI 2014

Nu we in Australië zijn moeten de plannen maken over het vervolg van onze reis.

Straks in maart en april zijn we nog twee maanden in Nederland, daarna gaat het langs het Groot Barriere Rif richting Darwin. Met “Sail Indonesia”, een georganiseerde zeiltocht langs vele eilanden, gaan we van juli tot oktober door Indonesië. Daarna gaan we op gelijke wijze door Maleisië.

Tja, en hoe dan verder over de Indische Oceaan? De Pélagie verkopen is voorlopig nog niet aan de orde, we willen onze wereld omzeiling afmaken, tenminste zover onze gezondheid dat toelaat! De Indische Oceaan heeft wisselende passaatwinden, en natuurlijk zijn er tijden dat er tropische stormen kunnen voorkomen, dus je kunt niet altijd overal naartoe zeilen. Het is geen gemakkelijke oceaan, dat begrijpen de tenminste uit de verhalen van andere zeilers.

De kortste route naar Zuid Afrika is vanuit Bali: in september rechtstreeks naar het westen zeilen om via een aantal eilanden in de zuidelijke Indische oceaan, Cristmas Island, Cocos Keeling, Mauritius en Reunion, in november bij Zuid-Afrika aan te komen.

Dat geeft weinig tijd voor Indonesië; je komt dan niet in Maleisië en Thailand. Het is altijd ons plan geweest die landen wel aan te doen; Nils heeft in zijn jeugd in Indonesië gewoond en we zijn er nooit terug geweest; met “Sail Indonesia” mee doen is gezellig en gemakkelijk; de westkust van Thailand is prachtig om te bezeilen, misschien kunnen we zelfs wel even Birma aandoen! De beste tijd om in Thailand zeilen is van november tot maart als de Noordoost passaat waait. Die passaat moet je ook nog naar Sri Lanka brengen; dan naar het zuiden over de evenaar met weinig wind naar Chagos, daarna kunnen de Seychellen en Madagaskar bezocht worden. In november kan dan de oversteek naar Zuid Afrika worden gemaakt; dat is dus een jaar langer dan rechtstreeks via Bali. Dit is de route die we willen nemen.

Als je eenmaal in Sri Lanka bent is de Rode Zee zo dichtbij en dus de Middellandse Zee ook, dan ben je bijna thuis….. Maar helaas, gezien de piraterij rond Somalië gaan we dat toch maar niet wagen (tenzij iemand een tocht door de Rode Zee organiseert met redelijke veiligheidsgaranties) en kiezen voor de lange omweg rond Zuid Afrika; vast ook heel mooi.

Samenvattend:
- eind 2014 in Thailand
- eind 2015 in Kaapstad, Zuid-Afrika
- in 2016 via Brazilië terug naar het Caribisch gebied
- dan zijn we de wereld rond geweest!


UPDATE FEBRUARI 2013
Na 3 maanden in Nederland voor de geboorte van ons tweede kleinkind Quinten, zijn ook de plannen voor de komende tijd wat duidelijker. Zondag 10 februari vliegen we terug naar Panama, waar de Pélagie al die 3 maanden aan een mooring heeft gelegen. Hoogste tijd dus om haar op de kant te zetten en van een laag nieuwe anti-fouling te voorzien. Na de nodige reparaties en onderhoud vertrekken we richting Galapagos. Na zo'n 3 weken daar, willen we de grote 3200 mijl lange oversteek naar de Marquesas gaan maken. Dan volgt de rest van Frans Polynesië, o.a. Tahiti en Bora-Bora.  Daarna willen we door naar Samoa, Tonga,  Fiji en Vanuatu om in begin november in Australië aan te komen. Brisbane is zuidelijk genoeg om de stormen in het Zuid-Pacific te ontlopen.
Na afloop van dit stormseizoen, eind april 2014, kunnen we dan langs het Groot Barriere Rif naar Darwin in Noord Australië zeilen. In juli begint daar een georganiseerde zeiltocht door Indonesië, waar we aan mee willen doen. Vervolgens is Malesië aan de beurt; ook willen we graag Thailand bezoeken. Tsja, dan is het al 2015, dus zóóóóver weg dat we nu nog niet weten hoe verder.
Er zijn meerdere mogelijkheden:
-) De Pélagie verkopen: niet aan denken dat willen we vast nog niet?
-) Via Oman en de Rode Zee de korte weg naar huis: te gevaarlijk vanwege de piraten?
-) Via Zuid Afrika, Brazilië weer naar de Carieb en vandaar naar huis: dat is nog wel heel ver zeilen?
-) Toch iets anders?
Enfin, dat zien we in 2015 wel weer.

UPDATE MAART 2012
Onze plannen zijn WEER veranderd. We zijn net vanwege Nils zijn infectie ziekte, Leishmaniasis, 3 maanden, dec 2011-maart 2012, onverwachts in Nederland zijn geweest. Zonder ons vreselijk te haasten is het Panama-kanaal in 2012 niet meer haalbaar. En haasten willen we niet. Nog een jaartje Carieb vinden we prima. Zoals hier op het groene Dominica bevalt het ons prima.
We proberen nu in januari 2013 door het Panama-kanaal te gaan op weg naar Nieuw Zeeland. Tenminste als er niets tussenkomt........

Voor de rest van het jaar zien onze plannen er als volgt uit
In juni gaan we met Frits en Reinhilde van de Bella Ciao de Manamo, een zijrivier van de Orinoco in Venezuela, verkennen. Via Los Roquos, een groepje kleine Venezuelaanse eilanden, willen we dan in juli en augustus door zeilen naar Bonaire en Curaçao. September is voor Columbia, november en december voor de SanBlas eilanden.
Maar nogmaals, alles kan veranderen!

 UPDATE JULI 2011
Onze kleindochter Lisa is 31 maart 2011 is geboren, we zijn daarvoor ruim 10 weken in Nederland geweest. We hebben een prima tijd gehad, maar het is nu toch ook weer fijn om terug te zijn op de Pélagie. Tobago bevalt ons prima, zie de foto hiernaast in Englishman Bay! Voor september en oktober 2011 staat Suriname op ons programma. We willen nog steeds in 2012 door het Panama kanaal en zijn begonnen met ons in te lezen. Het lijkt toch verstandig daar zo vroeg mogelijk doorheen te gaan, om zoveel mogelijk tijd te hebben voor de Stille Oceaan. Dus na ons bezoek in Nederland in November 2011 gaan we via de ABC (Aruba, Bonaire, Curacao) eilanden naar de San Blas eilanden en dan meteen door naar Panama. Het plan is dan om in november 2012 in Nieuw Zeeland te zijn.


DECEMBER 2010
Nu we genoten hebben van de oversteek van de Atlantische Oceaan, en de Pélagie zich zo oceaanwaardig heeft betoond, zien we de Pacific ook wel zitten!  Echter de wereld om ons heen verandert ook; onze eerste kleindochter wordt naar verwachting eind maart 2011 geboren. Daar willen we graag bij zijn, dus zijn we in maart, april en mei 2011 in Nederland. De Pélagie blijft in Trinidad, waarschijnlijk op de kant. In de zomer van 2011 staan voorlopig Tobago en mogelijk Brits Guinea op het verlanglijstje. In november/december staat nog een bezoek aan Nederland op het programma; Sinterklaas met alle Honhoff-jes lijkt ons hardstikke leuk.
Dan zijn er nog 3 maanden met goed zeilweer in de Carieb voor we in maart 2012 via het Pananma kanaal de Pacific over zouden kunnen varen langs al die mooie eilanden! In november moeten we dan in Neiuw Zeeland zijn, om uit het orkaan seizoen te blijven.
MAAR dit alles hangt helemaal af van onze gezondheid en de situatie in Nederland, dus het kan zo maar anders worden.

MAART 2010: Na een aantal jaren in het noorden gevaren te hebben, willen we nu voor onze grote reis naar het zuiden afzakken. Via Zuid Engeland willen we de Golf van Biskaje oversteken begin juli, langs de Spaans, Portugese kust de mooie Ria's, inhammen, en leuke haventjes bekijken, om via Marokko of Madeira een oktober bij de Canarische eilanden aan te komen.
Daar gaan we met de ARC, de georganiseerde oceaan oversteek, op 21 november om 13:00 met zo'n 200 boten de uitdaging aan om op eigen kiel naar het Caraibisch gebied te zeilen. Dit betekent ongeveer twee tot drie weken aan een stuk door zeilen (en wachtlopen!) met als beloning het warme water en mooie eilanden in de Carieb!
We kunnen daar tot maart blijven en onze duikervaring in praktijk brengen, maar daarna begint het orkaan seizoen! Dan kunnen we naar het zuiden, Suriname of Brazilië; naar het noorden, de USA of weer naar huis via de Azoren, of naar het Westen, via het Panamakanaal naar de Pacific met al zijn prachtige, exotische eilanden!

Als we daarvoor kiezen gaan we de wereld rond en zijn wel enige jaren op stap, dus dat weten we nog niet. Dat hoeft ook nog niet, we hebben nog tijd genoeg en moeten eerst maar eens kijken hoe het ons bevalt twee tot drie weken op zee. Misschien vinden we dat helemaal niet zo leuk....