maandag 23 augustus 2010

Interessante architectuur en prachtige musea in Lissabon

Zondagmiddag 15 augustus vertrekken we vanuit Cascais naar Seixal. Een prachtige tocht de rivier de Taag op, langs de voorsteden, oude forten en historische gebouwen van Lissabon. We varen onder de 70 meter hoge brug door, dit keer geen zorgen dat onze mast tegen de bovenkant aankomt! We kunnen de auto's zien rijden. Het lijkt of er alleen een stalen rooster ligt, is het asfalt weggelaten om gewicht te besparen? De spoor- rails hangen direct onder het wegdek, een fraai gezicht.

De anker plek is fantastisch, we liggen er met vijf andere boten vlakbij de veerpont naar Lissabon. We hebben Marc en Christine van de Franse catamaran, en Eli en Jou van de Noorse Jolly Sailor, van deze plek verteld en zij liggen er ook. Leuk om weer bij te praten. Ook ligt de Yosoy er. Die ken ik alleen uit hun column in het maandblad Zeilen en van hun Web-site, die ik een tijdlang heb gevolgd. Leuk de opvarenden te groeten als ze de volgende ochtend langs varen!

De volgende dag met Peltje, ons bijbootje naar de kant en met de veerboot naar Lissabon. We blijken redelijk in het centrum uit te komen en kopen een dagkaart voor het openbaar vervoer. Het is altijd weer leuk om een nieuwe stad te verkennen. We lopen rond, proeven de sfeer van de nauwe straatjes met veel smeedijzeren balkonnetjes en de huizen bekleed met tegels, en gaan met een oude lift uit 1898 omhoog. Veel oude gebouwen zijn verwoest een aardbeving in de 19e eeuw, dus de stad doet relatief modern aan. Natuurlijk bekijken we de nodige kerken; de grote kathedraal is kaal en valt tegen aan de binnenkant. Het kasteel is indrukwekkend met zijn imposante muren; er zijn prachtige uitzichten op de stad. Helaas geen stijl-kamers, de koninklijke familie heeft er eigenlijk nooit gewoond. Voor het woongedeelte klaar was, werd ook dit verwoest door die aardbeving.

De volgende dag naar Belem, een voorstadje van Lissabon. Hier staat de prachtige kerk en klooster in de zogenaamde Manuele stijl; gotiek maar wel met veel versieringen, kenmerkend voor het rijke Portugal van de 17-de eeuw. De kerk is prachtig, indrukwekkend; wat een gevoel van ruimte, zie foto. Er staat een enorme rij voor de kassa van het klooster, tegen mijn verwachting in wordt deze rij niet kleiner in de loop van de middag, maar alleen maar groter! We gaan dus naar het nautisch museum; zo zien we de andere helft van het klooster!
Het museum is erg de moeite waard: veel over de Portugese ontdekkingsreizen met modellen van schepen uit die tijd. De ontwikkeling van zeil- naar motorschip werd duidelijk getoond., boeiend. Er is ook een zaaltje over de huidige Somalische kaapvaart. Wat een groot contrast: de fantastisch goed uitgeruste westerse mariniers ten opzichte van de armzalige bootjes, hand-gelaste ladders om tegen de schepen te klimmen van de Somalische “kapers”. Natuurlijk keur ik kaapvaart niet goed, maar je krijgt wel begrip voor mensen die helemaal niets lijken te hebben.

's Middags de wind-verwachting opgehaald in het enige (ons bekende) Internet café in Lissabon. Er is veel wind voorspeld voor de volgende dag, dus we besluiten nog een dagje in Lissabon te blijven. Het rijtuigen museum staat op het programma. Wat een luxe voertuigen, van goud, met krullen, gebeeldhouwd; met rijk fluweel bekleed, het kan niet op. Er is zelfs een koets voor een heiligenbeeld. Ook de ontwikkeling naar veiliger, meer comfortabele koetsen over de eeuwen wordt goed uitgelegd.

Nog even bij het Internet café langs en als laatste gaan we naar het Gulbenkian museum. Deze rijke Armeniër heeft fantastisch mooie kunstvoorwerpen verzameld. Toen Engeland hem geen onderdak meer bood is zijn collectie naar Lissabon verhuisd, op voorwaarde dat er een museum gebouw zou komen. Topstukken uit de Egyptische, Japanse en Chinese culturen hangen naast Rembrandts en Monets. Het Turkse glaswerk uit de 18e eeuw, de Arabische en Engelse geschriften vond ik het meest indrukwekkend, zie foto.

Dit bericht is verstuurd vanaf Dos Santos, vlak bij Madeira. Het verhaal van de overtocht komt morgen

Geen opmerkingen: