zondag 6 juni 2010

In het Engelse zeil mekka aangekomen: Isle of Wight

Het is zondag 6 juni en we zijn op het eiland Wight aangekomen in Zuid Engeland.
Maandag hebben we een prachtige zeiltocht van Scheveningen naar Oostende gemaakt, veel wind tegen de 20 knopen, maar omdat deze half achter stond, vlogen we met de hulp van de stroom over de Maas geul, langs de Zeeuwse eilanden, helemaal naar Oostende waar we om 8:00 's avonds aankwamen. Wel koud, maar een heerlijke dag! Een goed begin van onze tocht. We zijn heel blij met onze nieuwe zeilen, volgens ons zeilt de Pélagie nu nog beter!

We zijn een dagje in Oostende gebleven. We hebben wat laatste bankzaken afgehandeld en heerlijk gefietst door Oostende langs de boulevard. Heel veel grote flats en een imposant hotel maar lang niet zo mooi als het Kurhaus Hotel in Scheveningen.

Op woensdag zijn we het Kanaal overgestoken naar Dover. Een prachtige zonnige dag maar met weinig wind. We hebben ruim een uur besteed om de Halve-winder, een extra grote fok, voor-zeil,  voor weinig wind, op te zetten.
We hadden hier voor een nieuwe bevestigingsmethode bedacht, maar deze werkte niet. De afstand tussen de twee ondereinden was te klein, waardoor het zeil niet goed uitsloeg. Verder op de gewone fok, en het laatste stuk op de motor. We zijn de drukke scheepvaartroutes goed overgestoken. Een goed gevoel op eigen kiel naar Engeland!

Ook in Dover zijn we een dagje blijven liggen. Het is heerlijk dat we nu minder haast hebben. Onze vorige vakanties moesten we meestal meteen door. Nu kunnen we het ons permitteren om lekker de tijd te nemen.

We hebben een prachtige wandeling over en langs de krijtrotsen rond Dover gemaakt, zie boven,  en de drukke veerboot terminal bekeken. Leuk om Frankrijk in de verte te zien.! Het is juni: heel veel struiken en wilde planten staan in bloei, schitterend! Nils zijn nieuwe knieën zijn een aanwinst, ruim 2 en half uur berg-op berg-af wandelen, zat er vorig jaar bij lange na niet in!

's Middags hebben we, nou ja Nils zie foto, een betere bevestiging voor de Halve-winder bedacht en gemaakt en onszelf getrakteerd op een Engelse pint op het terras. Ook hebben we nog bijgepraat met Bart en Marga, ook Vertrekkers van 2010,die we in Scheveningen en Oostende ook al hadden ontmoet. Gezellig!

We willen toch gebruikmaken van de goede oostenwind en zijn met behulp van onze Halve-Winder door gevaren naar Rye. De Halve-winder deed het prima, we voelden ons heel trots!

Onderweg hebben we onze eerste vis pogingen gedaan. De lijn is geinstalleerd. Nog niets gevangen, maar wat niet is kan nog komen......

Rye is een oud stadje wat verder het binnenland in, waar je alleen in de haven kunt komen bij hoogwater. Daarna loopt de haven leeg en lig je dus "droog". Hoewel we erg breed zijn, zijn we ook ondiep dus het ging prima. Het is een hele toer om de trossen zo te leggen, dat de Pélagie kan drijven en droogvallen. Gelukkig hebben we nog wat gewichten aan boord, waarmee de trossen extra spanning kunnen krijgen, zoals anker van de bijboot en de pinnen waarmee we ons zelf aan de rotsen konden vastzetten in Noorwegen (nooit gebruikt, maar nu wel!). Daardoor slapen we prima terwijl de boot op en neer gaat. Wel spannend of de Pélagie eigenlijk wel op haar schroef kan staan.......

Het stadje zelf heeft prachtige smalle straatjes met veel oude huizen met vakwerk en van die kleine raampjes. We genieten van het uitzicht van de vanaf de toren van de oude kerk en bewonderen de klokken en het oudste nog werkende uurwerk van Engeland uit 1517. We trakteren ons zelf op een heuse pub-maaltijd.

We kunnen alleen om 4:30 's ochtends of 4:30 's middags weer wegvaren, want alleen dan is het  hoogwater. We kiezen voor het laatste omdat we met het laatste restje oostenwind in één keer het eiland Wight willen bereiken. Een zeehond keek ons na.

Dat is vannacht dus gelukt, grotendeels met de hulp van de motor want de Oostenwind was "op" en daarna naar het Westen gedraaid, de richting die we uit moesten. Het is altijd een belevenis om een nacht door te varen. Ik heb genoten van de prachtige zonsondergang gevolgd door een diepe duisternis met alleen wat reflecties van lichtjes in de verte aan een kant van de boot.

We zijn wel in trek bij de douane, zowel in Oostende als gisteravond onderweg naar Wight, zijn ons schip en onze papieren geïnspecteerd. En beide keren in orde bevonden, gelukkig!

Helaas hier geen Internet in de haven, dus gaan we straks weer een biertje drinken in de Pub, waar wel Internet is. Morgen gaan we met een auto het eiland verkennen en daarna nog een paar dagen hier wandelen en/of fietsen.

We genieten enorm, het is heerlijk om de tijd te hebben om ook stadjes en achterland te bekijken en niet binnen een bepaalde tijd weer in Nederland te moeten zijn.

Anoniem zei

Hallo Hanneke en Nils, wat leuk om te lezen dat jullie zo genieten van het weer, de boot en het rustig aandoen. Mooie foto's trouwens. Wij gaan morgen (dinsdag) ook weer een paar weekjes camperen. We volgen jullie reis onderweg. De hartelijke groeten van Mariëtte en Kees

Het was gezellig om over jullie goede start te lezen. En de half-winder doet het weer goed. Prima knutselaars zijn jullie geworden. Door jullie verhaal ben ik nog eens de oude fotos van vakanties in Zuid Engeland gaan bekijken: witte rotsen, droog gevallen haventjes, de steegjes van Rye, de tudor-huizen ....
Wat zijn jullie fotos ernaast leuk. Vooral de eenzame zeehond, die jullie nakijkt.
Geniet maar verder, Ahoi.
Winfried is intussen klaar met het bouwen van de nieuwe schoorsteen boven de speksteen kachel. Het ziet er niet eens onmogelijk uit. Hij heeft da ook vrezelijk zijn best gedaan. En de schoorsteenveger was eindelijk ook tevreden.