vrijdag 5 juni 2015

Imposante Baobab bomen

Een dorpje aan de kust bij Pointe Berangomaina
Iedere dag een ander behangetje in de Radama eilanden

We varen in een lange dag naar het noordelijkste van de Radama eilanden: Nosy Kalakajoro. Zoals iedere dag is de wind erg variabel, 's ochtends is er landwind, rond het middaguur is er niets en na een uur of één steekt de zeewind op. Deze eilanden zijn vaak een bestemming voor charter boten, maar als we in de middag ankeren zijn we het enige zeilschip. 's Avonds zien we zowaar drie lichtjes aan het strand. De volgende ochtend blijkt waarom, hier is een klein simpel resort dat gasten heeft. We spreken af om er te lunchen en vinden er een gids om ons mee te nemen op een wandeling over het eiland.
Bewoners van het dorpje aan de andere kant van Nosy Kalakajoro.
Er is alleen een klein voetpaadje door de bossen, over en langs de velden en braakliggende akkers, langs een klein riviertje met een wasplaats naar uiteindelijk een dorpje aan de andere kant van het eiland. De mensen zijn heel vriendelijk, we mogen ze zelfs op de foto zetten. Jammer dat we niets bij ons hebben om te geven. Er zijn geen andere paadjes, dus we lopen hetzelfde pad weer terug.
Lunch in een simpel resort
De lunch is heerlijk en we praatten even met de gasten die hier een week logeren. Veel is er niet te doen maar het strand is prachtig. Wij gaan diezelfde middag een eilandje verder, naar Nosy Ovy. Ook hier ankeren we in een prachtige beschutte baai. Een kano komt langs en biedt ons papaja's aan voor een paar dubbeltjes. Dat is altijd lekker, iedereen blij.
Via Pointe Berangomaina, een mooi beschutte baai met een pittoresk dorpje aan de kust, varen we naar Nosy Lava, 40 mijl verder naar het zuiden. Hier liggen we behoorlijk onrustig, dus de volgende ochtend gaan we niet wandelen naar de vuurtoren maar gaan meteen verder naar Moramba Bay.

Imposante Baobab bomen
Uitzicht vanuit de Pélagie op grote Baobab bomen
Er is nog steeds veel wind, dus komen we mooi op tijd aan. Moramba Baai is een hele grote baai waar we voorzichtig invaren. Het water is modderig, dus de diepte is niet goed met het oog te zien. Gelukkig kijkt onze 2-de dieptemeter 20 meter vooruit. We ankeren op een prachtige plek, krijtrotsen steken boven het water uit en langs het strand staan imposante boabab bomen! We zijn extra voorzichtig, hier moet niet iets fout gaan: geen zeilers, geen lokale mensen, geen telefoon (behalve onze iridium), hier zijn we helemaal op onszelf aangewezen.
De bananen zijn rijp, lekker op brood met chocolade pasta
De volgende ochtend gaan we met Peltje op verkenning, langs de champignonrotsen naar de verschillende strandjes. Van dichtbij bewonderen we de dikke stam van de baobab. Hier slaat de boom water in op voor het droge seizoen. Dat is nu, zijn bladeren heeft hij al laten vallen. De vruchten hangen nog aan de kale takken.
De baobabs steken overal bovenuit
Voor de lokale bewoners is de baobab belangrijk, het fruit wordt gegeten, de zaden "heilig". We vinden inderdaad offerandes aan de voet van eenkunnen worden uitgeperst voor olie, van de bast worden daken gemaakt en het is een plaats waar voorouders wonen.
Vanaf het strand is een pad dat over de heuvels het binnenland ingaat. We lopen er ruim een half uur langs, niets of niemand te zien. Waarschijnlijk gaat het naar een dorpje, maar wij keren terug.
Zeearend
Volgens de pilot zouden we hier halfapen moeten kunnen zien. De eerste ochtend zien we alleen honden op het strand, maar de tweede ochtend ziet Nils een witte vlek hoog in de boom. Het is inderdaad een grote maki die zich door de takken van de baobab slingert, een prachtig gezicht.
Grote witte maki met een zwarte snoet
We verkassen naar een andere ankerplek in het zuiden van deze grote baai. Ook hier een indrukwekkende kust van champignonrotsen en grote baobab bomen. We vinden weer een pad dat verder het binnenland in loopt, langs een waterput en koeien. Mensen of een dorpje zien we ook hier niet. Wel koeien, reigers, een zeearend en heel veel krabben.
Champignon rotsen
Als we 's-middags met Peltje een tocht maken naar het oosten langs de kust, zien we verscholen in een baaitje toch een paar kleine hutjes, er vaart een bootje vandaan en er zitten mensen.
Deze bloeiend boom zien we op veel plaatsen
Morgen beginnen we aan onze terugkeer naar Nosy Bay om daar uit te klaren. De tweede week van juni willen we in Mayotte zijn, van waaruit we eind juni terugvliegen naar Nederland.