vrijdag 29 oktober 2010

Van Tenerife naar La Gomera

Nog even terug kijken op Tenerife

Tenerife is een prachtig eiland, we hebben er een fijne tijd gehad. Santa Cruz is niet zo toeristisch, gewoon een bestuurs- en haven stad met gezellige winkels. De winkels zijn er niet eens open op zondag, tot verdriet van Saskia en Remco, die nog wat boodschappen wilden doen aan het begin van hun vakantie.
Het was leuk om weer eens voor anker te liggen, nu in de baai van Abona, er te zwemmen en snorkelen. Zoals Remco al schreef, lagen we niet erg rustig. Dat is wel typisch voor de Canarische eilanden, er zijn helaas maar weinig beschutte anker plekken. We liggen dus grotendeels in havens. Ik kijk al uit naar het Caribische gebied, waar we veel vaker zullen kunnen ankeren. En dus kunnen genieten van de natuur rond die anker plek. In een haven zie je voornamelijk masten. Maar ja, daar zullen we dan wel weer met weemoed terugdenken aan de beschutte havens hier, zeker als we ook daar deining zullen hebben.

De ontmoeting met de walvissen, pilot whales, in het Nederlands grienden, was erg indrukwekkend. Een grote groep zwom ons rustig tegemoet, je kon ze zelfs horen ademen. Hiernaast kun je goed de ronde kop zien en het spuitgat. We denken ook moeders met jongen gezien te hebben! We zijn een stukje met ze mee gevaren, heel bijzonder! Later zagen we in de verte nog een grote groep.

Nils slaat een steiger aan de haak
We proberen nog steeds te vissen. Nils heeft op advies van onze buurman op Gran Canaria al andere kunst-fisjes gekocht, maar we hebben nog weinig succes. Bij het binnenvaren van Las Galletas, onze laatste haven op Tenerife, vergeten we zelfs de lijn binnen te halen. Daar hebben we dus een steiger aan de haak geslagen. Gelukkig konden Nils en Remco lukt het de lijn en het aas met het bijbootje zijn alsnog binnen halen.

In Las Galletas kijken we van uit de boot direct op de Teide. Het is een boeiend schouwspel, iedere ochtend is de lucht wolkenloos blauw, rond het middaguur komen de eerste wolken en 's avonds zijn de bergen niet meer te zien. Dit levert dan wel weer een prachtige zonsondergang op.

Naar de plaatselijke dokter
In Las Galletas ben ik voor mijn voet naar de dokter geweest. Het maken van een afspraak in het gezondheidscentrum, was het moeilijkste. De secretaresse had er wel 40 min voor nodig voor ze mij als nieuwe, buitenlandse patiënt had ingevoerd. De arts heeft mij de volgende dag sterke ontstekingsremmers voorgeschreven en natuurlijk rust. Het consult was overigens gratis, de medicijnen vier euro. Nu loop ik dus zo weinig mogelijk, zoals al eerder gemeld. We wachten af of dit echt gaat helpen. Gelukkig hebben we een zeilboot en trekken we niet lopen rond met een rugzak.
Zondag, 23-10, gaan Nils, Saskia en Remco naar het water-glijbanenpark, een verlaat cadeautje voor Saskia’s verjaardag eerder die week. Het is een succes, iedereen geniet. Nils voelt zich weer helemaal jong en klimt ook enthousiast vele malen de hoge torens op om naar beneden te glijden. Ik, Hanneke, blijft thuis met een boekje.
Maandagochtend om 04:45 gaat de wekker, de jongelui moeten om 06:15 op het vliegveld zijn, een uur later vertrekt hun vlucht. We hebben een auto gehuurd en zijn precies op tijd op de luchthaven. Terwijl Saskia en Remco vliegen, gaan wij naar de Pélagie en slapen nog een paar uurtjes. We maken nog een laatste rondrit over Tenerife en gebruiken de auto ook om al onze voorraden weer aan te vullen bij de Lidl.

Naar La Gomera
Dinsdag vertrekken we naar La Gomera, altijd weer leuk naar een nieuwe bestemming! Ook weer even lekker zeilen verwachten we. Helaas, de wind trekt zich niets aan van de voorspelling en is zelfs tegen! We slagen er in toch nog ongeveer de helft te zeilen. Onderweg zien we grienden in de verte en zwemmen er dolfijnen rond de boot. La Gomera ligt voor ons te blinken in de zon, achter ons kijkt de Teide op ons neer.
We genieten van deze 24 mijl op zee.