zaterdag 16 juli 2011

Langs prachtige baaien

Als je ergens langer ligt, is het altijd weer extra moeilijk weg te varen. Het is dan zo lekker vertrouwd, zeker met gezellige buren en internet op de Pélagie. Toch halen we zondag het anker op om naar het Buccoo reef te varen, het eerste stuk op de fok, later op de motor. Het is midden op de dag, zodat we eventuele ondieptes goed kunnen zien, want er is alleen een smalle doorgang. Er liggen geen boeien en de kaarten zijn niet altijd betrouwbaar. Het gaat prima; onze echo-sounder, de vooruitkijkende dieptemeter geeft een goed gevoel. Het is een mooie spannende tocht, we zijn blij als we veilig voor anker liggen midden in de baai, als enige zeilschip. Er is tot onze verbazing een gratis WiFi station dat onze antenne net kan oppikken. ’s Avonds is er “Sunday School”, we genieten van een gezellig maaltijd en vooral van de Steelbands die fantastisch gevarieerd spelen.  We gaan om 22:30 voldaan terug naar de Pélagie, veel te vroeg natuurlijk, voor de lokalen begint het dan pas, de muziek gaat door tot 03:00 uur. We liggen vergenoeg weg en met oordopjes kom je een heel eind.
Maandag varen we door naar Courland Bay. Er liggen veel vissersboten in deze mooie baai. Dit is het Tobago schilpadden strand; we zien inderdaad schillen van eieren, en bellen ’s avonds het gekregen telefoonnummer. Ik moet maar om 23:00 uur terug bellen, misschien is er dan een schildpad gesignaleerd. Helaas liggen we dan al in bed, voorzien van nieuws en e-mail, want de resorts langs deze baai hebben hun WiFi open staan.
De volgende ochtend hangt een groot drijfnet in de baai; de vissers halen het in; het halve dorp lijkt mee te doen en ik, Hanneke, trek ook een half uurtje mee. De vangst is best groot, ook behoorlijk grote vissen en vooral veel kleinere. De vis wordt langs de weg verkocht. Een oud vrouwtje mag de kleinste visjes hebben.

We gaan anker op naar “Englishman Bay”, een paar uur motoren, want wind en stroom zijn tegen.  De kust wordt steeds hoger en ruiger, een mooie tocht. . Het is hier prachtig, een breed zandstrand, veel palmbomen, geen huizen alleen een klein tentje voor dagtoeristen.  Ook hier wordt met drijfnetten gevist. We wandelen langs het strand en genieten van de rust. ’s Avonds is het echt pik-donker, alleen de volle maan verlicht de baai.

Woensdag gaan we door naar Parlatuvier Bay. Aan deze baai ligt een dorpje met een school, de streek eerste hulppost met een schitterende ambulance en een heuse pier waar je water kunt tanken. Dat doen we natuurlijk. Er is een korte wandeling naar een leuke waterval, er zijn mooie uitzichten op de heuvel, en de geiten houden het gras op de paden kort. De volgende ochtend giet het met grote druppels. Ons zeiltje blijft binnen, want onze watertanks zitten vol.
Donderdag een fantastische zeildag terug naar StoreBay. De tuner voor de SSB is aangekomen. Vandaag heeft Nils die gemonteerd, maar de SSB doet het nog niet……..De tuner tunet wel, maar de verbinding komt er blijkbaar niet, verder zoeken maar.
Maandag komt Liesbeth mijn oudste zus twee weekjes mee varen, heel gezellig. Opruimen, wassen, schoonmaken en de logeerkamer leeg genoeg maken is dus het devies voor de komende dagen.