maandag 17 februari 2014

Prachtige musea in gastvrij Brisbane

Bribane vanaf het water
 Het is heerlijk hier voor anker op de Coomera rivier: er zijn heel veel vogels, dolfijnen zwemmen langs en de volle maan schittert op het rustige rivierwater. Er is altijd een koel windje, onze kleine digitale televisie antenne ontvangt het Nederlandse SBS-6 journaal om acht uur ’s ochtends. Er zijn twee Australische kanalen die de winterspelen volgen, dus leven we mee met “onze” sporters in Sotsji. Leuk, zeker nu ze zo succesvol zijn!
Zeearend vlak bij de Pélagie
De trein rijdt vlak langs de rivieroever. Met de auto van de Marina gaan we op zoek naar het station. Dat is zo’n 4 km van ons verwijderd; te ver om te lopen maar een prima afstand voor onze kleine fietsjes. Helaas wordt net dit weekend het spoor onderhouden; gelukkig zijn er vervangende bussen.
Op zaterdag 15 februari varen we al om half acht met Peltje met de fietshelmen naar de kant. Na een lekkere fietstocht zitten we volgens planning om half negen in de bus, die ons een uurtje later afzet bij het Centraal Station van Brisbane. Met een soort tijdelijke “OV chipkaart” kost een enkele reis maar negen dollar per persoon.
Apple-shop
Brisbane is een grote stad met veel, heel veel wolkenkrabbers waar, net als in Sydney, een aantal zorgvuldig gerestaureerde huizen staan van het eind van de 19e, begin 20e eeuw. In een zo'n prachtig pand is Apple neergestreken. De Brisbane rivier slingert zich door de stad, gezichtsbepalend dus. De snelwegen door de stad zijn de laatste jaren op palen langs en boven de oever van de rivier gebouwd. Brisbane is ook een museumstad; alle musea zijn gratis, alleen voor speciale tentoonstellingen moet je betalen.
Zaterdag maken we een prachtige wandeling door Brisbane onder leiding van de Lonely Planet. De flatgebouwen zijn imposant, de parken prachtig, en vooral het openlucht zwembad met het “stadsstrand” is erg gezellig. Kleine en grote kinderen hebben ontzettend veel plezier spelend in het water, rennend door de fonteinen, rollend in het zand en natuurlijk klimmend op de speeltoestellen. Hier heb je geen verwarming nodig voor een tropisch zwemparadijs, het is een heerlijke 29° buiten. ‘s Middags bekijken we het oude stadhuis uit 1930. Met een heel oud liftje gaan we helemaal naar boven de klokkentoren op. Het uitzicht valt tegen, de flatgebouwen er vlak naast zijn veel hoger! Het museum in het stadhuis vertelt veel over de ontstaansgeschiedenis van Brisbane, erg interessant.
Voor de terugreis moeten we eerst een stukje met de trein en dan staan inderdaad de bussen te wachten om ons verder te brengen. Om zes uur zijn we moe en voldaan weer terug op de Pélagie.
Op zondag maken we de reis nog een keer; dit keer krijgen we een gratis bustoer door Brisbane erbij want de chauffeur verdwaalt door een omleiding wegens een parade. Een tour door het stadhuis geeft goede inzichten in de bouw en de restauratie van dit imposante neo-klassieke gebouw. De gids is er ontzettend trots op dat dit gebouw al ruim 80 jaar bestaat; de Sydney Opera bestaat pas 40 jaar. Nee, we hebben niets gezegd over de leeftijd van de Europese gebouwen. . .
Ook de stadsveerdienst is gratis, dus varen we het hele rondje de rivier op en weer af met prachtige uitzichten op de flats, de vele bruggen en de groene parken. Er liggen boten in de rivier voor anker, we zien zowaar een Nederlandse vlag! Het blijkt de “Gabber”; op de terugweg roepen en zwaaien we naar Annelies en Enoch. Soms is de wereld klein!
Wit, wit, wit .......
‘s Middags lopen we door het imposante gebouwencomplex van de moderne kunsten. Een deel van de moderne kunst in het museum spreekt ons weinig aan, maar een helemaal wit figuren landschap is erg grappig. Ook de variaties op aboriginal kunst vinden we wel heel geslaagd.
Nog een paar dagen klussen en organiseren en dan vliegen we 20 februari terug naar Nederland. We kijken er erg naar uit om iedereen weer te zien!

willem & hetty zei

Goeie vlucht, tot stavoren :)