Voor anker op de rivier bij Manggar, Belitung |
De aanloop naar
Manggar op het eiland Belitung is lastig: we moeten een rivier op varen waarvan
het begin erg ondiep is. Gelukkig heeft Nils via het radio-netje de coördinaten
van de aanloop gekregen. We zetten de motor harder om rond hoogwater aan te
komen. Ik sta al een uur van tevoren boven op de Pélagie met een polaroid
zonnebril op naar de kleur van het water te kijken. Het wordt steeds minder
diep, de kleur van het water wordt steeds lichter blauw. Rechts zie ik de
zeegroene kleur van een ondiepte, die zowaar ook op de kaart staat; dat geeft
vertrouwen. De monding van de rivier is niet heel breed en ook niet diep!
Rechts liggen stenen en links een zandwal, gelukkig staat de zon achter ons,
zijn er weinig golven en kan ik die ondieptes goed zien. We houden steeds ruim
een meter water onder de kiel, geen enkel probleem dus. Later horen we dat
meerdere boten de grond hebben geraakt en zelfs een schip, de Sweet Surrender,
moest losgetrokken worden; de pilot-boot die voor hen voer, ging gewoon veel te
dicht langs de ondiepte! En kielboten
zijn natuurlijk dieper dan de Pélagie.
Zo kun je ook waterskiën |
's Middags
praten we bij met onze buren; het programma van Sail Indonesië is al in volle
gang. Wij willen eerst bijslapen en doen de volgende dag wel mee.
Als de stroom
verandert, komt de Pélagie vlak bij onze buren, misschien de ankerketting wat inhalen?
Op het laatste moment besluiten we toch verder de rivier op te gaan. We
vergeten helemaal de ramen dicht te doen (niet zo erg op een rustige rivier)
maar vergeten ook dat Peltje nog achter de Pélagie hangt IN het water. Na 10 m
varen geeft Nils een gil, Peltje hangt ondersteboven achter de Pélagie! Het
motortje zit 10 cm onder water en de peddel drijft ergens verderop! Stom, stom,
stom.
Ik ren van het
anker naar achteren en trek snel Peltje omhoog. Nu gaan we achter de peddel
aan, gelukkig komt die binnenboord, maar ineens doet de rechter motor het niet
meer. Nils begrijpt het direct, de lijn van Peltje zat natuurlijk ook niet vast
en zit nu in de schroef! We ankeren op één motor ver weg van alle boten. Dan
moet Nils in het schemerdonker nog het water in om de lijn uit de schroef te
peuteren. Na een aantal pogingen lukt dat gelukkig!! Nu kunnen we het anker strak trekken en
indien nodig wegvaren. Het motortje maken we zo goed en kwaad als dat kan droog
en hopen er het beste van.
Deze oude Chinees boeddhistische tempel wordt helemaal gerestaureerd |
De volgende
ochtend probeert Nils het motortje te starten, maar nee hoor, het geeft geen
sjoege. We hebben hulp nodig! Ralph en Carmen van de Relax slepen ons en Peltje
naar de kant, misschien is daar iemand die kan helpen. We vertellen het verhaal
aan de medezeilers die al klaar staan voor het tochtje over het eiland.
"Oh, je had het motortje meteen in zoet water moeten onder dompelen, en ja
beter nu dan later op de dag. Nee, je had het eigenlijk niet mogen starten,
want dan kun je kortsluiting krijgen". De rally-organisatie heeft zoet
water voor ons geregeld, er staat ook nog een grote bak. De bougie gaat eruit
en met vereende krachten hangt het motortje al snel onderste boven in het
water. Na tien minuten mag het er weer uit. "Nu moet de carburateur leeg
lopen, overal WD40 in en op en dan laten drogen". We leren weer heel wat
bij.
Het tochtje
over het eiland is toch vertraagd dus we kunnen nog gewoon mee!
Als we 's
middags terugkomen slepen Carmen en Ralph ons met Peltje weer terug naar de
Pélagie. De schoongemaakte bougie gaat er weer, de carburateur wordt nog een
keer gespoeld met benzine, een schietgebedje gaat omhoog en starten maar.....
Het lukt!!!! We zijn hartstikke blij, we
hebben dus vreselijk veel geluk gehad en hele goede hulp!
Naar de lokale markt |
Met de dansklas van SMA Negeri 1 Gantung op de foto |
Scholen
We gaan langs
twee middelbare scholen, erg interessant.
In "SMA
Negeri 1 Gantung" zijn we onder de indruk van de bibliotheek en het
enthousiasme van de Engelse lerares.
De bibliotheek |
Een van de klassen oefent een traditionele
dans. Wij doen mee tot groot plezier van iedereen. Er worden ons heerlijke
hapjes en zelfs druiven aangeboden.
Bij "SMK
Negeri 1 Manggar" bewonderen we het praktische onderwijs: er zijn praktijk
lokalen voor het onderhoud van auto's en motoren; er wordt computeronderwijs
gegeven en er is eenmulti-media klas, ook met een tiental computers.
Computer onderwijs |
Zelfs in
de bibliotheek van deze openbare school staan een drietal computers om op het
internet te surfen. Hier in Belitung is ook het middelbare onderwijs gratis,
waarschijnlijk mogelijk door de inkomsten uit de mijnbouw.
Mijnbouw
Dit eiland
heeft haar naam gegeven aan de mijnbouwmaatschappij Billiton, overgenomen door
Shell en daarna weer door Shell doorverkocht. Hier werd vooral tin gewonnen,
een van de redenen dat dit een relatief welvarend deel van Indonesië is. Nu
zijn de grote maatschappijen vertrokken, maar er wordt nog wel veel tin
gewonnen door particulieren.
Oude tinmijn - dagbouw |
We gaan naar een oude tinmijn, nu een diep groot
gat in de grond. Hier is blijkbaar niets aan herstel van de omgeving gedaan.
Dat zien we wel de volgende dag, als we bomen gaan planten op een oud
mijngebied. Helaas gaan maar vier zeilers mee.
Nils plant "zijn" boom |
Als we aankomen staat alles al
klaar: voor iedere zeiler is er een eigen boom om gepland te worden, met naambord,
een schep en een emmer water. Er zijn wel 10 politieagenten, zeker 15 officiële
mensen en een baldakijn met wel 30 aangeklede stoelen! Met ons viertjes voelen
we ons erg onder-vertegenwoordigd; toch planten we enthousiast onze eigen boom
en gaan met veel plezier met iedereen op de foto.
Met iedereen op de foto |
Chinese tempels
Belitung heeft
een vrij grote Chinese bevolking, waarschijnlijk zijn de Chinezen als koelies
geronseld voor de tin-winning. De burgemeester van Manggar is van Chinese
afkomst. Er zijn veel Chinese tempels, een oude boeddhistische tempel wordt
prachtig gerestaureerd. Het is een boeddhistische feestdag, in het klooster
waar we naar toe rijden wordt een spectaculaire leeuwendans opgevoerd.
Leeuwendans |
Een
grote man en een kleine jongen zitten samen in een pak en maken allerlei
sprongen, ook over palen; spannend. Het is druk in de tempel, vele mensen komen
offerandes brengen die ze ter plekke kopen: wierookstokjes en papier met spreuken
wat wordt verbrand. Ik steek ook een drietal wierookstokjes aan en vraag om een
veilige voortzetting van onze zeilreis. De gratis lunch die de tempel iedere
bezoeker aanbiedt, is vegetarisch en erg lekker.
Dansen en muziek
Traditionele
muziek wordt hier niet gemaakt door een Gamelan orkest, zoals in Bali; hier
bestaat een orkest uit trommels, een viool, een citar (we zijn dichterbij
India) en zelfs een accordeon, invloed van Nederland. De krijgersdans is
spectaculair, jonge mannen bewegen sierlijk en voeren met zwaard en al
schijngevechten uit.
Traditioneel orkest |
Dan wordt het
ernst, twee tegen twee moeten ze proberen op elkaars rug te slaan met een zwiepende
bamboestok. De scheidsrechter houdt alles goed in de hand.
De avond wordt
besloten met muziek; de zangeres is ook een cabaretier; de burgemeester moet
mee-zingen; de zeilers moeten/mogen meedansen en zij maakt grapjes met en over
iedereen (zover wij kunnen begrijpen, want het is natuurlijk wel in het
Indonesisch. Het publiek vindt het in ieder geval fantastisch. Dat staat gewoon
10 rijen dik op het strand rondom het stukje zand voor het podium. De eerste
drie rijen bestaan uit kleine kinderen die lekker op de grond zitten. Twee
politieagenten houden alles een beetje in de gaten. Er zijn meer dan 1000
mensen, maar alles loopt heel soepel. Handig een maatschappij zonder alcohol
waar geen dronkaards zijn die ruzie zoeken.
Lunchen op het strand met Ian en Janet |
Vanavond is het
onze laatste avond hier, morgen weer verder. Over 2 weken moeten we Indonesië
al weer uit zijn, dan loopt ons visum af.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten