vrijdag 31 oktober 2014

Singapore, wat een contrast met Indonesië!

Oud en Nieuw aan de Singapore rivier

Over twee dagen gaat onze vlucht naar Indonesië. Toch maar even vragen of we hier de boot kunnen laten liggen. "Nee, dat kan niet; de kapitein moet op de boot blijven, iemand moet op de boot letten, de zeilclub neemt geen verantwoording!". Na wat heen en weer praten, belt Ronny, ons aanspreekpunt op de zeilclub, een agent. Die kan de juiste papieren wel voor ons regelen voor 150 Singapore dollars, ongeveer € 90. Hij komt 's middags wel even langs. 's Morgens doen we boodschappen, een half uur met de bus naar het winkelcentrum. We hebben geen gepast geld en geen OV chipkaart; we mogen gratis mee. De bus rijdt langs eindeloos hoge flatgebouwen, 10 verdiepingen hoog staat de ene grote galerijflat naast de andere. Alleen de sportvelden van de scholen breken af en toe het patroon, zover wij kunnen zien. Allereerst kopen we een openbaar vervoerkaart voor trein en bus. De bus blijkt goedkoop, maar 90 eurocent. En eindelijk kunnen we weer brood, kaas en vleesbeleg kopen!

Hoge flatgebouwen in het centrum van Singapore
De agent zegt dat hij alles nog dezelfde middag kan regelen zodat Nils als kapitein weer een paspoort heeft , waarmee hij naar Indonesië kan reizen. Ronny zorgt voor het vullen van 2 van onze gasflessen, we kunnen weer vooruit. Ook de oliefilters gaat hij regelen, wat een service!
De volgende dag gaan we heerlijk het centrum van Singapore verkennen. Wel eerst weer een half uur met de bus, maar dan kunnen we met de metro overal komen voor erg weinig geld.
De prachtig gerestaureerde kloosterkerk is nu een museum
Het centrum is indrukwekkend, wat een hoge flatgebouwen. Langs het water staan nog wat oude handelshuizen, waar nu allemaal restaurantjes en bars in gevestigd zijn. En alles is zo goed geregeld niet alleen het openbaar vervoer maar ook het afval, de scholen, de keurige winkelcentra, nergens zien we ook maar een papiertje op straat liggen. In de rivier vaart een bootje die zelfs de afgevallen blaadjes verzamelt!
De "Koloniale route" van de Lonely Planet voert onder andere langs een prachtig gerestaureerd klooster, wat nu deels een museum en cultuurcentrum en een restaurant is. De anglicaanse Kerk is ook al zo prachtig gerestaureerd, maar die is nog steeds in gebruik. Een enthousiaste vrijwilliger geeft ons een rondleiding.
Het oude, bekende Raffles hotel is een oase van groen tussen de hoge kantoor en hotel flats.
We eten een heerlijk driegangenmenu in het oude muziekcentrum, ook al in een gerestaureerd gebouw. Daarna hebben we nog net energie voor het prachtige "Aziatische" museum. Het gebouw is schitterend ingericht met bijzonder mooi houtsnijwerk, porselein, zilveren en gouden voorwerpen uit China en India; indrukwekkend! Ook de geschiedenis van Singapore wordt goed uitgelegd. Het museum is zo groot dat we nog niet eens de helft zien. Om half zeven bij het laatste licht zijn we vol indrukken weer terug op de Pélagie.
Veelkleurige beelden in de Hindoestaanse tempel in de Indiase wijk
De dag erop gaan we naar de Indiase en Chinese wijk. Hier zien we een ander Singapore, dat van de gewone man of vrouw. Hier geen grote airconditioned winkelcentra, maar overdekte markten en lawaaierige afhaal eet tentjes. Het is er wel erg gezellig; de Indiase sarongs verlevendigen het straatbeeld, de kleuren schitteren je in de winkels tegemoet.
Moderne beelden in dezelfde Hindoestaanse tempel
We nemen een kijkje in de boeddhistische en hindoeïstische tempels, waar de bevolking devoot haar offers brengt, ook midden op de dag. Weer een welbestede, interessante dag.
Veel glitter en goud in de Chinese Boeddhatempel
Wat is Singapore een groot contrast met Indonesië: hier geen rommel op straat, geen bergen afval en plastic in het water en op het strand; het is overal brandschoon. De wegen zijn fantastisch goed, het openbaar vervoer prima verzorgd met nieuwe bussen en schone treinen. De musea zijn een wereld van verschil met de stoffige, slecht verlichte, onleesbare uitstallingen in Indonesië. Het is natuurlijk wel een stuk duurder, het prijsniveau ligt relatief dicht bij Nederland.
Morgen vliegen we nog een keer naar Indonesië.