De krijtrotsen rond Langkawi |
Het is ruim 60 mijl van Penang naar Langkawi. We hebben direct al stroom mee en als het dan nog even lekker gaat waaien omdat er een bui langs trekt, besluiten we in één keer door te varen naar de zuidpunt van Lankawi waar ook een ankerplek is.
Na de bui
valt de wind natuurlijk weg, maar de zeewind in de middag helpt ook mee. De
hoge krijtrotsen van Langkawi schitteren in de zon, prachtig. Om zeven uur vlak
voor het echt donker wordt, ankeren we op in een kleine baai samen met nog drie
boten van de rally. En ook samen met wel vijf kleine vissersscheepjes. Die doen
hun felle groene lampen aan en proberen zo vis of kreeften te vangen gedurende
de nacht.
De krijtrotsen zijn indrukwekkend, de zeeadelaars hangen er boven |
Wij slapen heerlijk rustig en besluiten de volgende ochtend eerst
maar eens een boottochtje langs de krijtrotsen te maken met de Pélagie. Het is
een schitterend tochtje; de rotsen rijzen steil omhoog, groene bomen groeien
bovenop, alles wordt weerspiegeld door het vlakke water.
Om half één meren we af in de Rebak Marina en zoeken meteen de wasserette op. Nu hebben we weer schone kleren!
De volgende ochtend, maandag 8 december, wordt de Pélagie vakkundig door de grote kraan hier uit het water getild en op een mooi plekje naast het water geparkeerd. Mark van Seaspray Marine komt langs en bespreekt met ons de lijst van klussen waarmee hij ons gaat helpen. Het belangrijkste is de lak binnen, die al tijden loslaat. Dat gaat hij aanpakken!
Om half één meren we af in de Rebak Marina en zoeken meteen de wasserette op. Nu hebben we weer schone kleren!
De volgende ochtend, maandag 8 december, wordt de Pélagie vakkundig door de grote kraan hier uit het water getild en op een mooi plekje naast het water geparkeerd. Mark van Seaspray Marine komt langs en bespreekt met ons de lijst van klussen waarmee hij ons gaat helpen. Het belangrijkste is de lak binnen, die al tijden loslaat. Dat gaat hij aanpakken!
Dinsdag huren we een auto op zijn Maleis! Bij de plek waar de veerboot
naar het grote eiland landt, staan een aantal oude auto's die we voor weinig
geld een dagje kunnen huren. De verhuurder vraagt maar 12,50 tot 15 euro per
dag! Papieren invullen is niet nodig, hier is de sleutel en dan snel naar een
benzinepomp want de tank is vrijwel leeg.
Zo goedkoop hebben we nog nooit een auto gehuurd, maar ook nog nooit was een huurauto zo slecht, blijkt later! Niets doet het, behalve de benzinemeter en de motor. Het sturen gaat hartstikke zwaar, het schakelen belabberd, de airco staat in één lage stand en een sigarettenaansteker om onze routeplanner op te laden zit er ook al niet op. Gelukkig is onze routeplanner nu wel opgeladen! Allereerst moeten we de canvas-reparatie meneer vinden; van onze bimini zijn wat naden los. Je denkt natuurlijk dat de routeplanner het adres wel zal vinden, net als in Nederland. Nou, dat valt erg tegen, zeker om dat we in een klein buitenwijk van dit stadje Kuah moeten zijn. Gelukkig brengt telefonisch overleg uitkomst en een half uur en 20 km extra rijden verder, kunnen we de bimini afgeven.
Zo goedkoop hebben we nog nooit een auto gehuurd, maar ook nog nooit was een huurauto zo slecht, blijkt later! Niets doet het, behalve de benzinemeter en de motor. Het sturen gaat hartstikke zwaar, het schakelen belabberd, de airco staat in één lage stand en een sigarettenaansteker om onze routeplanner op te laden zit er ook al niet op. Gelukkig is onze routeplanner nu wel opgeladen! Allereerst moeten we de canvas-reparatie meneer vinden; van onze bimini zijn wat naden los. Je denkt natuurlijk dat de routeplanner het adres wel zal vinden, net als in Nederland. Nou, dat valt erg tegen, zeker om dat we in een klein buitenwijk van dit stadje Kuah moeten zijn. Gelukkig brengt telefonisch overleg uitkomst en een half uur en 20 km extra rijden verder, kunnen we de bimini afgeven.
De reuzen-adelaar op de pier bij Langkawi |
We zijn ook nog op zoek naar een draagbare generator. Als we straks naar en om Zuid Afrika gaan varen, moet er voldoende energie aan boord zijn voor de stuurautomaat! De winkel die Mark heeft aangeraden, is snel gevonden. Helaas is de generator niet op voorraad, maar dat komt dan wel in januari.
Deze avond heeft de Marina een borrel voor alle zeilers georganiseerd. Er zijn niet alleen lekkere hapjes, maar er is ook gratis drank in overvloed. De rode wijn is heerlijk, een stuk lekkerder dan de wijn die we nog op de Pélagie hebben. En het is natuurlijk heel gezellig om met alle zeilers bij te praten.
Afsluiting van de Maleysië Rally – Naar Nederland
Op woensdag 10 december sluiten we de Maleisië rally af. Met twee bussen rijden we naar een klein rijstmuseum en daarna naar een aantal belastingvrije winkels. Dat komt goed uit, nu kunnen we nog wat belastingvrije whisky als cadeautje kopen voor het thuisfront. Het Chinese restaurant waar we snel een hapje eten is een goede keus: heerlijk!
Afsluitend diner van de Maleysië Rally |
De dag wordt besloten met een prima diner en lokale dansen, voor mij altijd weer leuk. Een aantal zeilers hebben een lied gemaakt als dank voor Sazli, onze begeleider gedurende de laatste vijf weken. Ja, en dan is het afscheid nemen van iedereen, altijd jammer, hoewel we veel mensen nog wel eens zullen zien onderweg of als we in januari terugkomen.
Donderdag is het nog heel hard werken om alles in de Pélagie op te ruimen, schoon te maken en onze koffers voor Nederland te pakken. Om kwart over vijf gaan we met de veerboot naar de kant en het vliegveld. Vrijdag ochtend om 7:00 uur landen we op Schiphol, na een prima vlucht met best veel slaap met onze nationale trots, KLM.
Met Saskia en Sven op Wendelstein met prachtig uitzicht over de Alpen |
Diezelfde avond vliegen we door naar München, zodat we ook Saskia en Sven een heerlijke knuffel kunnen geven!
Nu lekker
vijf weken genieten van familie en vrienden.
Hiernaast:
Heerlijke glühwein op de Kerstmarkt in Munchen:
Proost!!
Hiernaast:
Heerlijke glühwein op de Kerstmarkt in Munchen:
Proost!!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten