maandag 1 december 2014

Wat een gastvrijheid in Pangkor Marina

Blauwe zee bij Pangkor eiland
De ankerplek bij Pangkor eiland is prachtig. Toch vertrekken we op donderdag 27 november naar de marina van Pangkor. Het is een beetje lastig om er in te varen, maar gelukkig helpen de routes van andere schepen die Nils in OpenCPN heeft gezet. De klussenlijst is nog niet klaar; hier willen we zoveel mogelijk doen omdat straks in Langkawi we maar een paar dagen hebben voor we naar Nederland vliegen op 11 december.
Misschien is het internet hier snel genoeg om de fotoboeken te versturen. Daar zijn we tussen alle bedrijven door heel druk mee. Vaak uren wachten, soms gestopt, toch maar weer opnieuw begonnen; uiteindelijk slaagt Nils erin om de beide fotoboeken van Indonesië verstuurd te krijgen.
Nils verstuurt de fotoboeken ook buiten kantoortijd bij het Marina kantoor
De marina ligt naast de veerboot naar Pangkor eiland. Er zijn een aantal leuke restaurants. Samen met een aantal zeilers eten we heerlijk bij de Thai, zoals altijd voor erg weinig geld, samen zes euro. Het bier is het duurste, zowaar €12!
Als we terug lopen heeft James, de Chinese eigenaar van de marina, de barbecue aangestoken. Niet alleen dat, maar hij heeft ook voor het vlees gezorgd! Helaas hebben we al gegeten, maar kletsen  met de andere zeilers is ook gezellig. Niemand trekt zich iets aan van een beetje regen, het regent hier immers iedere avond.
Ook de volgende avond heeft James voor niet alleen een vuurtje in de barbecue, maar ook voor het vlees gezorgd! Gelukkig maar, want onze fietstocht die middag heeft wel brood en plakjes kaas opgeleverd, maar geen vlees. Deze avond regent het harder, geen probleem een paraplu boven de barbecue en met z'n allen onder het dakje is ook heel gezellig. James heeft zelfs voor een fles malt whisky gezorgd; Nils geniet extra.
De marina is populair voor bruidfoto's
De marina is een favoriete locatie voor het maken van trouwfoto’s. We zien wel vijf stelletjes in prachtige bruidskleding.

Voor zaterdag heeft James een tochtje naar Pangkor eiland voor ons zeilers georganiseerd. We gaan met de veerboot, weer eens wat anders als met je eigen zeiljacht. Bij de aan meer plaats van de veerboot staan tientallen kleine roze busjes klaar voor alle toeristen die van de veerboot komen, ook voor ons.
Het oude Nederlandse fort; wat een dikke muren!
De eerste stop is het oude Nederlandse fort uit de 17e eeuw. Hier werd de tin tijdelijk opgeslagen, zodat het met zeeschepen vervoerd kon worden. De Maleiers waren niet blij en hebben het fort twee keer vernietigd. Nu is het door de regering gerestaureerd en is het een van de attracties van dit eiland.
De Chinese tempel op het eiland Pangkor
De plaatselijke Chinese tempel is tegen de heuvel aan gebouwd en volop in gebruik. Als altijd zijn er veel kleurige beelden, hier is de draak gemaakt van tegels op een basis van beton.James trakteert op een ijsje, lekker!
Op dit eiland zijn twee Chinese vissersdorpjes, er liggen veel kleurige vissersboten aangemeerd. We lopen binnen in een visverwerking's bedrijf. Er is geen ijs of koeling te bekennen, de vis wordt gespoeld met het zeewater en daarna gedroogd, vooral de kleintjes. De grotere vis, uit de visboerderijen?, wordt met de hand gesorteerd en in bakken gedaan; voor de markt?
De Chinezen bouwen hier hun eigen houten vissersboten van wel 30-40 m lang. Het hout komt uit Indonesië, aan een boot wordt ongeveer een half jaar gewerkt, afhankelijk van de uitrusting kost zo'n boot 200.000- 250.000 euro. Arbeid is hier goedkoop. Vissersboten die eigendom zijn van een Maleier krijgen subsidie op hun diesel; Chinese vissersboten niet. Bedenk wel dat deze Chinese Maleiers al sinds het einde van de 19e eeuw in Maleisië wonen! James haalt over deze de vooroordelen en van de oorspronkelijke bevolking zijn schouders op; hij besteedt zijn energie liever aan het verder uitbouwen van zijn bedrijven. Naast de marina is hij ook de dealer van diverse buitenboordmotoren. Zijn vrouw heeft een aantal winkels waar ze vlees verkopen. Daar komt ook het vlees van de barbecues vandaan, vertelt hij. James is er altijd, ik zie hem zelfs samen met zijn mensen de borden afwassen van de BBQ van de vorige avond.
Op Pyangkor eiland heeft James voor ons een prima lunch georganiseerd. We zitten onder de schaduw van grote bomen aan het prachtige strand. Er staat een grote koelbox met koude biertjes die direct worden uitgedeeld. Wat een luxe in het islamitische Maleisië.
Lunch op het strand
Al snel komen de schotels met nasi en een bijgerecht, garnalen in een ananas op tafel. Onze gastheren scheppen ook op, dus wij ook. Even denken we dat het hierbij blijft, maar het komende half uur worden nog zes heerlijke schotels naar iedere tafel gebracht. Natuurlijk moeten we van ieder gerecht proeven! Het is allemaal even lekker. Een tweede biertje ontbreekt ook niet, er is zoveel als je wilt.
Terug op de Pélagie moeten we er niet aan denken dat er 's avonds alweer een diner voor ons klaar zal staan. James heeft alle zeilers in de Marina en een groot aantal van zijn vrienden uitgenodigd. De tenten staan al klaar, een geluidsinstallatie wordt opgebouwd. Het is erg gezellig en informeel, ook nu heeft James voor bier en zelfs wijn gezorgd. We praatten met een aantal Maleisische vrienden van James, ook Chinezen. Zij beheert een hotel, haar moeder zorgt voor de kinderen als ze niet naar school gaan.
Yvonne, van Vonnie Bell, heeft een prachtig lied gemaakt om James te bedanken voor zijn fantastische gastvrijheid. Die brengen we met verve ten gehore.
Kareoke met veel zeilers
De geluidsinstallatie is ook geschikt voor Karaoke, gelukkig neemt Anya het initiatief en worden er prachtige liederen ten gehore gebracht. Behoorlijk wat zeilers kunnen goed zingen, nee Nils en ik niet!
Zondag heeft de Maleisische toeristenorganisatie voor ons een bustocht naar Ipoh georganiseerd. Helaas de bus is tweeënhalf uur vertraagd, dus vertrekken we pas om 10:30 uur. De prachtige oude koloniale gebouwen van Ipoh zien we maar voor een klein deel, helaas. De lunch is weer fantastisch, heel veel gerechten op de ronde tafels!

Treinstatione in Ipoh uit 1910
We gaan naar een prachtig luxeresort met heet waterbronnen midden tussen de hoge krijtrotsen. Wat een rust en ontspanning, maar 15 minuten van de grote weg en de drukte van de stad. We vergapen ons aan een luxe bungalow met een eigen overdekt terras, buitenzwembadje en in binnen jacuzzi van het hete water. Best nog wel betaalbaar voor een paar honderd euro per nacht, maar niet voor zeilers die hun geld besteden aan het onderhouden van hun boot!
Resort midden tussen de krijtrotsen
De minister van toerisme van deze deelstaat Perak ontvangt ons in een hotel met een schilderij tentoonstelling en natuurlijk iets om te eten: een fantastisch goed verzorgde "high tea". Gezellig en lekker, maar nu wil ik voorlopig echt niets meer eten!
Vandaag, maandag, vertrekken we naar Penang, onze volgende ankerplek. Hier kunnen we onze visa voor Thailand aanvragen, dus willen we er op tijd zijn.
Bij het afrekenen van de Marina betalen we maar 14,50 euro. De eerste drie nachten waren gratis voor de rally gangers en er wordt niets extra geteld voor een catamaran. We kunnen de Pangkor Marina en de gastvrijheid van James bij alle zeilers van harte aanbevelen!