Donkere wolken boven de luxe huizen met eigen aanlegsteiger langs de marina |
Maandag 9 november varen we de Pélagie op de trailer op de scheepshelling. Vier mensen staan aan de kant om lijnen van ons aan te nemen. Twee mensen in het water houden de Pélagie boven de trailer. Langzaam wordt onder de Pélagie op de trailer een stellage gebouwd van houten balken, oude autobanden en schuimplastic, zodat ons dierbare schip veilig op de trailer komt te staan. Na twee uur bouwen wordt de Pélagie eindelijk het water uitgereden.
Met de broek naar de kant naar de zeilmaakster |
De Pélagie op de trailer, waarop een heel bouwwerk wrdt gemaakt |
De roestige schroeven van de kachel-uitlaat worden vervangen, net als de schroeven van de zonnepanelen op het dak. Sefiso repareert een aantal kleine gelcoat beschadigingen. Hij schuurt alles weer prachtig glad, een tijdrovend klusje. Dat is geen probleem, hier betalen we maar vier euro per uur voor de mensen die het werk doen zoals Sefiso. Jacques, de blanke die het werk organiseert betalen we € 30 per uur. Zijn uurtje per dag om alles te organiseren is vrijwel net zo duur als het dagloon van de mensen die het echt uitvoeren.
Alles gaat volgens plan, een blinkend gepoetste Pélagie zonder roestende schroeven ligt donderdagavond weer in het water. Gelukkig controleren we eerst of onze plaats aan de steiger nog vrij is. Niet dus: een van de boten van de Wereld ARC ligt op onze plek! Gelukkig heeft de marina nog een plaatsje aan het uiteinde van de steiger. Daar liggen we nu met een mooi uitzicht op de leden van de kanoclub die hier op de rivier aan het oefenen zijn op zaterdagmiddag. En we kunnen weer naar onze eigen WC!
Sefiso vervangt de laatste roestige schroeven |
Zoals ik al eerder schreef, is het hier eigenlijk regentijd. Er zijn de laatste dagen veel wolken, het bliksemt in de verte en de wind is best koud, maar regenen doet het nauwelijks. Een beetje miezer, net genoeg om al het stof van de steenkolen-overslagplaats op onze blinkende Pélagie te doen neerslaan. We blijven aan het schoonmaken! Iedereen klaagt over de droogte, het land heeft flinke regenbuien nodig voor de regentijd straks alweer voorbij is.
Het is kouder geworden, vandaag hebben we zelfs overdag lange broeken en truien aan!
Wereld-ARC
Richards
Bay is ook de haven waar de boten van de Wereld-ARC Zuid Afrika
binnen komen. Met deze rally zeil je in 15 maanden rond de wereld;
begin en eindpunt is het eiland Sint-Lucia in het Caribische gebied.
Gisteravond was de officiële ontvangst van alle ARC-boten. Een groep
Zulu dansers opende de avond met een indrukwekkende dansvoorstelling;
na een serie langdradige toespraken hebben we heerlijk en vooral
gezellig gegeten.De Zulu dansers op het gazon voor het clubhuis |
Weervenster
Nu
de Pélagie er weer piekfijn uitziet, kunnen we gaan denken aan het
vervolg van onze reis. Vorige week hebben een aantal ervaren zeilers
hier in de marina een verhaal gehouden over hoe je het beste verder
kunt zeilen en hoe je gebruik kunt maken van de stroom. We leren dat
je langs de kust moet varen, waar het 200m diep is, daar is de sterke
stroming zodat je lekker opschiet. Vandaar kun je in noodgevallen,
wind tegen stroom situaties, gemakkelijk de stroom uitvaren door nog
dichter langs de kust te gaan zeilen. Rond Kaap Agulhas, daar kun je
beter 25 mijl buiten de kust varen om de woelige golven rond deze
kaap te vermijden. De website https://www.windyty.com/
zien we voor het eerst. Deze geeft heel duidelijke
windvoorspellingen!Komende week is er eigenlijk geen goed weervenster. Ook hebben we pas per half december nog net op het nippertje een plaatsje kunnen reserveren in een marina in Kaapstad. Dus gaan we nog lekker een land-reisje maken de komende week!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten