Modder en stenen uit de werkende vulkaan op Montserrat |
Na St Eustatius en Saba varen we naar Montserrat, al deze eilanden liggen op dezelfde breuk in de aardkorst en zijn gevormd door vulkanen, alleen de Soufrière van Montserrat is echt actief. Vele vulkanen in het caribisch gebied heten Soufrière naar het franse woord voor zwavel.
De Soufriére op Montserrat in de wolden en zwaveldampen |
Belham modder en stenen stroom |
Belham modder en stenen stroom, met half bedolven huis |
Bij heftige regen ontstaan grote modderstromen, wij zien de resten bij Belham, van een villa is alleen de bovenverdieping zichtbaar, de rest ligt onder de nu droge modder met heel veel stenen. Er is nu een steengroeve.
We zijn onder de indruk hoe de bevolking probeert het land weer op te bouwen. Nedrland strijdt tegen het water, Montserrat tegen zijn vulkaan! Sinds 4 jaar is er weer een vliegveld en in het noorden zijn nieuwe dorpen gecreëerd, zoals Outlook en Durham, mede met hulp van de EU.
Nieuw marktgebouw |
Veel geld hiervoor komt uit Engeland, maar door de economische crisis is onduidelijk of deze ambitieuze projecten wel kunnen doorgaan. We zijn benieuwd hoe het over een aantal jaren is.
Eiland toer
In onze “reisbijbel” van Doyle staat, dat een taxitour over
het eiland een must is. Met zijn 2-en vinden wij een taxirit duur (100 US$ voor
3 uur). Dus besluiten we voor een alternatief. We nemen de bus (6 EC$ per rit voor 2 personen,
1US$ =2,5EC$). We gaan eerst naar het vulkaan observatorium, waar we allerlei interessante voorlichting te zien krijgen. Er is een boeiende film met beelden van de vulkaanuitbarstingen, de modderstromen en de evacuatie. De foto's hierboven zijn daar gemaakt.
Nieuwe dorp op Montserrat, gebouwd met EU steun |
Daarna bezoeken wij de “Island Trust” met een botanische tuin en veel foto's over mensen tussen de uitbarstingen door. Heel interessant.
Artificial Reef project.
We hebben nog een extra dag, want de wind is nog niet goed
genoeg om naar St Lucia te zeilen. We besluiten met de bus “de andere kant”op
te gaan, er is hier immers maar één doorgaande weg.
Op weg naar de bus zien we allerlei betonnen koepels met
gaten er in en open metalen koepels met allerlei ballonnen in de binnenkant. Er
zijn mensen hard aan het werk, toch maar eens vragen wat hier aan de hand is.
De metalen koepels zijn niet van metaal, maar van kunsthars, gebouwd net als
moderne boten. Die vormen een mal. Met een reuze ballon in het midden en de
kleintjes daar tegen aan, worden ze vol gegoten met beton. Als dat is uitgehard,
worden de ballonnen ontlucht en staat er weer een nieuwe betonnen holle koepel
met overal gaten. Ook maken ze een soort drieverdieping “taartbodem” met
allerlei stenen er door.Vorig jaar heeft de plaatselijke duikclub 150 van deze constructies, voorzien van afgebroken stukjes levend koraal, op een zandbodem voor Montserrat in zee laten zakken. Nu al zijn die bevolkt door kleine vissen en de koralen groeien. Dit jaar maken ze een nieuw lading om ergens anders te dumpen. Door de vulkaanuitbarsting is veel koraal verloren gegaan. Op deze manier worden kunstmatige riffen gecreëerd ter vervanging. Vergelijkbare projecten lopen ook in Thailand, Vietnam, Anguilla en Antigua. Het is alles vrijwilligerswerk met subsidie van een aantal natuur organisaties, voor meerinformatie zie hun website: http://www.montserratreefproject.com/
Mango's uit eigen tui van onze bus-chauffeur |
Zaterdag 12 mei vertrekken we met een goede oostenwind richting St Lucia, 180 mijl naar het zuidoosten.
Het bericht over St. Eustactus, de een na hoogste berg van Nederland, heeft nu ook foto's!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten