donderdag 20 juni 2013

Keelpijn in het blauwe paradijs

De zuidkust van Huanine met een luxe resort bij het zandstrand
Het is een prachtig tochtje van Fare naar de zuidpunt van Huahine. Er is alleen wat bebouwing langs de kust, waaronder een groot resort met huisjes op palen langs een prachtig zandstrand. De berghellingen in het binnenland zijn ongerept met heel veel kleuren groen. We verkennen de baai met de brug tussen groot en klein Huahine. Daar hebben we ook met de auto over gereden en een paar dagen eerder aan de andere kant gevaren. Leuk.
Bij een mooi baaitje gooien we ons anker uit op een streepje zand tussen de koraal"bommen" voor een snorkel en lunch. De lokale vissers zijn ook actief boven dit koraal, met snorkelen zien we dan ook niet zo veel bijzonders, maar het uitzicht bij de lunch is prachtig.
Golven slaan met veel geweld op het rif
's Middags varen we verder naar de zuidpunt, waar in een schitterende baai met heel licht en donkerder blauw water al zo'n 10 boten voor anker liggen. De Giggles ligt eral. Met Ben en Anya drinken we eerst een drankje bij het restaurant , daarna helpen ze ons bij het verorberen van een enorm stuk tonijn wat we die ochtend voor weinig geld op de markt in Fare hebben gekocht. Gezellig! Gedurende de avond krijg ik steeds meer keelpijn en gaat mijn stem vreselijk kraken. Ik wordt dus gewoon ziek hier in het blauwe paradijs.
De volgende dag, zondag 16 juni, doen we het rustig aan. We maken een prachtige tocht met Peltje over het ondiepe, kristal heldere water van de lagune naar Parea, een naburig dorpje. De golven bulderen op het rif bij de pas, de jeugd probeert te surfen in al dit geweld. De zon tovert prachtige zilveren krinkels in het water die reflecteren in het zand, waar aantallen zeekommers liggen; de vissen zwemmen tussen de koraalheuvels. De snorkelspullen blijven onaangeroerd, met de koorts in mijn lijf vind ik het water te koud!
Vrouwen verzamelen vis op een rif
Maandag is er een lekker windje; het is een heerlijke zeiltocht van 26 mijl naar Raiatea. Eigenlijk weten we niet zo goed waar de
marina ligt, waar onze nieuwe rolfok naar toe gestuurd is, maar gelukkig kunnen we Karin bellen voor vaarinstructies. Om 2 uur 's middags proberen we met moeite een goede ankerplek te vinden voor de marina. Er ligt een rif vlak voor de haven; waar lokale vrouwen hun avondmaal proberen te vangen. Daaromheen is het behoorlijk diep; onze nieuwe lange ankerketting komt goed van pas. Ook nu hebben we weer een prima wifi ontvangst óp de Pélagie, wat een weelde! We checken meteen de Fedex tracking: onze nieuwe rolfok al aangekomen.
Met Peltje varen we naar de Marina en daar liggen 2 pakken voor de Pélagie. Hoera! We maken een afspaak voor donderdag: er is plaats in de marina en de rigger heeft dan tijd voor de installatie. Ondertussen is de klussenlijst behoorlijk gegroeid, met name een aantal dingen die beter in een marina kunnen gebeuren, moeten we echt doen. Gelukkig worden mijn keelpijn en koorts al een stuk minder, een avond vroeg naar bed doet wonderen.
Fiets-onderhoud

De SSB radio is al tijden onbetrouwbaar. Er hebben al heel wat mensen naar gekeken. Robin van de True Blue merkte op dat misschien een "reset" kan helpen. In de handleiding heb ik die al zien staan en na nog meer lezen wordt het me steeds duidelijker dat onze radio heel wat instellingsmogelijkheden heeft. In onze pogingen voor een betere ontvangst hebben we aan heel wat knoppen gedraaid in "trial en error" mode. Op hoop van zege drukken we op de reset knop, allerlei extra functies, die we niet wisten dat we ze hadden, verdwijnen van het scherm! En ja hoor....... de berichten komen weer met redelijk hoge snelheid binnen! Een zucht van opluchting en één punt minder op de lijst.
Deze eilanden zijn eigenlijk heel geschikt om te fietsen, immers de geasfalteerde weg blijft grotendeels op zeenivo. Dus halen we onze fietsjes te voorschijn. Natuurlijk zijn de banden leeg; helaas is onze fietspomp ondertussen verroest! Gelukkig hebben we nog een klein handpompje. Met een olie-spuitbus smeren we ketting en versnellingen en losse roest hverdwijnt met een ospro oplossing. Een uurtje later blinken onze fietsjes weer in de zon en is ook het vooronder schoongemaakt en opgeruimd. Nu willen we ook fietsen en stokbrood halen bij het enige winkeltje wat een half uur lopen en maar 10 minuten fietsen is! Dus proberen we of de fietsjes in Peltje passen. Dat gaat veel beter dan we hadden verwacht; dat hadden we eigenlijk al veel eerder moeten doen! Het is leuk om de omgeving per fiets te bekijken, ook al moeten we heen en terug, want zoals gezegd er is hier maar één weg: langs het water.

Nils repareert de trampline; vlak bij
de marina en de bergen van Raiatea

Natuurlijk halen we de fok, het zeil zelf, naar beneden om de rolinstallatie morgen te kunnen laten vervangen. Nils stapt op het net tussen de boegen en knap..... er springen zomaar 6 draden kapot. Tsja, ook de trampoline is ondertussen 10 jaar oud. Het is niet de eerste reparatie van dit net, maar deze kost veel tijd, extra tussendraden zijn hier nodig, want als we op de reparatie gaan staan knappen er nog meer draadjes! Gelukkig kunnen we er nu weer op lopen. Een nieuwe trampoline staat op het lijstje voor Australië.
Vanochtend zouden we de marina in gaan, maar helaas het wordt vanmiddag. Tenslotte zijn we in Frans Polynesië. Het tempo ligt hier wat lager. Nou ja, dan komt dit stukje tenminste op het web.
Nils ligt ondertussen in bed met ...... keelpijn. Het was te verwachten......