maandag 13 december 2010

Dag 21 en 22: Genieten van de laatste loodjes

De nacht van 11 december brengt een verrassing; we zijn net om 01:00 in onze wisseling van de wacht de zeilen aan het verzetten, als het begint te regenen. Eerst een beetje, later echt hard. In het donker zie je zo'n bui niet aankomen, dus we zijn 10 minuten later, als de zeilen weer goed staan, drijfnat! Nou ja, de volgende dag droogt alles wel weer.
De wind zwakt wat af en de oceaan wordt rustiger. We hebben prachtige zeildagen. Overdag gaat de gennaker op. We liggen nog steeds eerste in het Nederlandse groepje, en willen proberen dat zo te houden. 's Nachts varen we met het gewone voorzeil, de fok. Dat is iets minder snel, maar wel zo rustig. Lekker slapen vinden we ook belangrijk. De diverse radio netjes blijven gezellig en geven structuur aan de dag. Je weet ook dat je niet alleen bent op die grote oceaan. In de ochtend van 12 december zien we zowaar StarCross, het schip van onze collega radionet facilitator langs varen. Soms is ook die eindeloze oceaan klein.
Er zijn minder buien en de zon schijnt uitbundig. Vanonder onze bimini genieten we in de schaduw van het ruisen van het water en van de golven die nog steeds onder ons doorrollen. De eerste helft van de nacht verlicht de halve maan de oceaan met een zacht licht. Daarna zijn de sterren niet te tellen. En de Pélagie? Die zeilt rustig door, de ene mijl na de andere; niet zo snel, maar wel 24 uur per dag.
De vissen bijten wel, maar nemen de laatste dagen steeds het aas of de haak mee! Vanochtend was zelfs de hele lijn verdwenen. Vanavond eten we dus chili con carne met houdbare worst. We hebben nog meer dan genoeg voorraden, water en diesel aan boord. Alleen is de zwarte thee op, dus drink ik, Hanneke, nu groene. Zo kunnen we nog wel even verder…..
Toch kijken we uit naar de aankomst in St Lucia. We denken nu woensdag nacht of donderdag ochtend te zijn, de wind wordt de komende dagen iets minder.
Dag 21: 12/12: 135 mijlen afgelegd
Dag 22: 13/12: 124 mijlen afgelegd
Nog maar 343 mijl naar St Lucia!

Groetjes vanaf een prachtige oceaan,