woensdag 1 december 2010

Dag 8 en 9: Feestjes!

De ochtend van dag 7, 28 november, begint met een verrassing, we zien een zeilschip vlak voor ons kruisen. De Odd@Sea, een Nederlandse mede ARC-ganger, zeilt eenzelfde koers en is al overstag gegaan. Ze maken foto's van de Pélagie, leuk!

Wij stellen overstag gaan die middag zo lang mogelijk uit, immers we varen zo vrijwel richting St Lucia. Door de pittige wind schieten we flink op. Uit een overzicht van de ARC, dat we krijgen via Lum, blijkt later dat we op dat moment eventjes 3-de staan in het catamaran klassement! Het is wel stuiteren over de golven. De Pélagie heeft er geen moeite mee, ze neemt de golven gemakkelijk en de stuurautomaat doet zijn werk prima. Hele bergen water slaan tegen de voorruiten, maar de kajuit achter blijft droog en gerieflijk. Wel wordt alles zout. De bemanning heeft meer last, slapen is niet zo rustig en de dagelijkse routine vraagt een goede coördinatie. We worden zelfs een beetje misselijk, maar de hutspot met stoofvlees uit een potje smaakt prima.

Als we de volgende ochtend overstag gaan om de harde wind niet verder in te varen, pakt dat goed uit. Niet lang daarna draait de wind zoals voorspeld, zodat we na de overstag niet alleen zuidelijk maar nog steeds een beetje westelijk varen.
De hele dag door proberen we de gribfiles op te halen, nu Lum erin is geslaagd onze oude mail weg te gooien; hulde aan onze fantastische wal-ondersteuner! Het is frustrerend om te moeten wachten tot een ander schip klaar is met mail ophalen, dat kan soms een half uur duren. Als je eigen ophaalsnelheid laag is, moet je stoppen voor je teveel tijd verbruikt en later weer proberen. Ondertussen loopt je accu snel leeg.
's Nachts lukt het eindelijk. Nu weten we wat we moeten doen als in de loop van dag 9, 30 november, de wind helemaal weg valt. Rustig motoren naar het Zuid-Westen en dan komt de wind later vanzelf uit de goede richting. Dus dat doen we nu!

Ondertussen hebben we feestjes gevierd; eentje voor de eerste 1000 mijl afgelegd, eentje voor de eerste klok-terugzetting (bij 25gr WB) en eentje voor St Lucia minder dan 2000 mijl weg. Een feestje betekent o.a. dat we iets mogen kiezen uit onze lekkere dingen zak! We hebben echte Amerikaanse pannenkoekjes gegeten met maple siroop. Er was speciale chocolade en een klein kerst-stolletje.

We genieten van het zeeleven. Vandaag weer een groep springende dolfijnen rond de boot, dat blijft boeiend. Door het heldere water kun je ze ook onder water zien zwemmen. Drie dagen geleden kwamen we een zeeschildpad tegen vlak bij de boot, die ons heel nieuwsgierig aan keek. We hebben ook een grote groep walvissen zien zwemmen. Majestueuze dieren, die gewoon rustig door zwemmen en zich niets van je aan lijken te trekken.

Het gewone boot leven gaat door; vanochtend heerlijk onder de douche (ons douche-feest!). Ja, we hebben nog genoeg water. Met het douche water meteen de was gedaan en de vloer gedweild. Ook is de bilge weer schoon. Er was wat diesel in gekomen toen de vulslang kapot was. Echt klusjes voor een rustig dagje op zee.
Vandaag wil de vis niet bijten, dus eten we pompoensoep.

Dag 8, 29/11: 121 mijlen afgelegd
Dag 9: 30/11: 119 mijlen afgelegd
Totaal afgelegd 1034 mijlen vanaf Las Palmas, hemelsbreed nog 1970 mijl naar St Lucia.
Inderdaad, we zijn de afgelopen twee dagen maar een beetje dichter bij St. Lucia gekomen, maar wel in de regio waar eindelijk de passaat moet gaan waaien.
Groetjes vanaf een rustige zee.