woensdag 12 januari 2011

De Grenadines: schildpadden, roggen en koraalvissen in kristal helder water.

Met volle watertanks vertrekken we op 2 januari van St Vincent voor een 2 uur durend tochtje naar Mustique, het rijkeluis eiland van de Grenadines. Je kunt er als buur van beroemdheden een villa huren voor 15.000 $ per dag. Wij hoeven alleen maar liggeld te betalen voor een plekje aan een meerboei in het heldere water van de baai. Het is onze duurste overnachtingsplek tot nu toe, 55 Euro. De volgende 2 nachten zijn gratis maar ja, we willen maar één nacht blijven. We komen er om te snorkelen en te wandelen. We gaan meteen het water in en vooral Fulko is opgetogen, zoveel vis en zulk helder water. Hanneke trekt haar wetsuit aan en geniet daarmee ruim anderhalf uur van het onderwaterleven, samen met Fulko die er geen genoeg van krijgt.
HaNiSa wandelen de volgende ochtend langs het strand, het zoutmeer en de mangrove Er is een prima uitleg: het zoutmeer laat het slib bezinken en de mangrove bossen beschermen de kust tegen stormen. Samen filteren ze het regenwater zodat alleen helder water in zee stroomt, wat de groei van het koraal stimuleert, wat op zijn beurt weer de kust beschermt. Een boeiende set van afhankelijkheden die we nadien nog op veel eilanden tegen komen.
Ook komen we langs aangeharkt strand met BBQ´s, waar het hout al klaar ligt. Ja, je krijgt hier wel waar voor je liggeld! We kunnen zelfs brood kopen en de krant wordt lokaal geprint. FuRi krijgen geen genoeg van het snorkelen, we halen ze met Peltje op van de andere kant van de baai. Ze zien een aantal murene alen, veel trompetvissen en koffervissen.
We hijsen de zeilen om naar de Tobago Cays te varen. Het is er loeidruk, een plekje vinden is niet gemakkelijk, we gaan buiten de drukte voor anker! We duiken meteen het glasheldere water in om te snorkelen. FuRi zijn helemaal enthousiast, ze zien 5 schildpadden en 4 roggen, waarvan 2 sting-rays. We liggen niet erg rustig, zelfs de oceaanbedwingers Hanneke en Nils slapen slecht. De volgende ochtend vinden we in de luwte van het eiland een vrije meerboei met mooi uitzicht. Prima!
Natuurlijk gaan we allemaal snorkelen bij het schildpaddenstrand. Inderdaad, schildpadden te over, een fantastische ervaring deze majestueuze beesten zo gracieus door het water te zien zweven. Ook zien we allemaal de Flying Gurnard en ik, Hanneke, ben helemaal onder de indruk van de `spotted eagle ray` die onder de Pélagie doorzwemt. Het is erg leuk om de nieuwe vissen die we zien op te zoeken in ons boek met alle vissen en koralen van de Carieb, meegenomen door Rianne.

Na de lunch met vers gebakken brood, gaan we met Peltje naar het rif. Ook hier is het zicht prima, maar de verscheidenheid aan vis valt een beetje tegen.

’s Avonds verwennen we onszelf met een BBQ aan het strand, heel gezellig en de kreeft smaakt fantastisch op een unieke lokatie! De prijs is dan ook naar, maar het creëert een prima stukje werkgelegenheid voor de lokale bewoners.

Na een laatste snorkeltocht gaat we anker op naar Union. We moeten St. Vincent uitklaren en een paar boodschappen doen is ook handig. Hanneke en Saskia maken een mooie wandeling over het eiland, terwijl Fulko door internet verleid wordt om lekker aan boord te blijven. ’s Avonds wordt er natuurlijk gebridged zoals veel avonden.

We zeilen naar Carriacou, met een lunch en snorkel stop op Sandy eiland, een piepklein eilandje met alleen een fantastisch wit zandstrand en een paar palmboompjes. Het koraal is een aantal plaatsen erg mooi met veel vis in scholen bij elkaar. We zien weer een paar nieuwe soorten, zoals de Palometa en de Yellow tail snapper, die we in ons boek opzoeken, leuk!

We gaan voor anker in Tyrrell bay, een heerlijk rustige baai; we zijn niet de enigen. Nils klaart ons in in Grenada.
HaSa bekijken met Peltje het mangrovebos.. De pelikanen laten zich gemakkelijk zien en fotograferen. We hebben ook nog energie om samen met Rianne te gaan wandelen. We lopen langs het dorp met al zijn bewoners, zien een kolibrie en andere vogels en genieten van het even vaste grond onder de voeten te hebben. Zoals iedere avond gaan we na een spelletje bridge vroeg naar bed, moe als we zijn na zo’n vol programma.

Donderdag 6 januari is de bestemming Grenada, een volle dag zeilen, die we onderbreken met een snorkelstop op “Isle de Ronde”. Het water is er helder, maar de beloofde koralen en vis zien we niet. Of we zijn verwend met al die mooie plekjes eerder in de week. We varen langs de vogeleilanden de Sisters, prachtige indrukwekkende rotsen met inderdaad veel vogels.
Grenada ligt er prachtig bij als we in de middag langs zeilen. Ook hier veel groen en huisjes langs de vele baaien. St Georges, de hoofdstad, blinkt in de zon. Voldaan stappen we op de steiger van de marina. De jongelui gaan de stad verkennen, de oudjes nemen er hun gemak van en zorgen voor het avondeten. We gaan heerlijk Grenada verkennen.