woensdag 18 juni 2014

Fitzroy Island -door Ingrid

Veel golven !!

Zoals Hanneke en Nils al eerder schreven, zullen Sjoerd, Emmylou en ik (Ingrid) voor zo’n twee-en-een-halve week aan boord zijn van de Pélagie. Deels met als doel monsters en foto’s te nemen bij de buitenste riffen voor mijn onderzoeksproject, en deels gewoon om lekker vakantie te vieren. Emmylou wordt volgende week zes maanden, dus het was voor ons wel een spannende onderneming. Al met al doet ze het supergoed, ze heeft meer geslapen gedurende de lange vliegreis dan wij, en was ook supersnel aan de nieuwe tijd gewend. In Nederland sliep ze al best lang de nachten helemaal door, hier in Australie wil ze ‘s nachts wel af en toe wat drinken, maar dat is geen probleem, we hebben ten slotte vakantie, dus hoeven niet vroeg op te staan..
Eerste hapjes van Emmylou
Het zeilen lijkt ze geweldig te vinden. Terwijl ik af en toe mijn ogen strak op de horizon moet houden, om niet zeeziek te worden, slaapt zij door al het geweld heen. En geweld was het wel! Op de terugweg van Fitzroy Island hebben we met een windkracht van boven de 30 knopen gevaren, met uitschieters naar 39.5 (windkracht 8)! Gaaf om te zien hoe de Pélagie over die enorme golven danst.. echt spectaculair.
Ingrid en Sjoerd zetten elkaar op de foto
Het weer heeft tot nu toe niet erg meegewerkt, maar lijkt de komende dagen beter te worden. Omdat we naar de buitenste riffen, niet al te ver van Cairns willen, moesten we wachten op het goede weer om verder te kunnen zeilen. We hebben besloten om een nachtje aan een meerboei te liggen voor Fitzroy Island. Dat is een eiland met een resort niet ver van Cairns. De ankerplek was mooi, vlakbij het koraal en met uitzicht op prachtige rotsen. Gisterochtend hebben we vanuit de boot kunnen snorkelen. Het water was een beetje troebel, maar de koralen waren heel mooi. Ook hebben we heel wat vissen gezien, waaronder papegaaivissen.

Sjoerd ziet en fotografeert een Schildpad
 Sjoerd hield het in het (koude) water langer uit dan Hanneke en ik, en dat is beloond, want hij heeft zowaar twee grote schildpadden gespot en weten te fotograferen! Gister middag zijn we met z’n allen op het eiland gaan wandelen. Dat betekende dat we met Peltje (het bijbootje) naar het strand moesten varen.
Voor Emmylou hebben we een reddingsvest gekocht, die ze natuurlijk aan moet in Peltje. Even goed kijken hoe we haar veilig overgeven van grote boot naar klein bootje, maar dat ging allemaal heel gesmeerd. Op het land hebben we haar in de draagdoek gedaan, ideaal om zo een uurtje te wandelen naar de (niet meer in gebruik) vuurtoren en terug. Vanaf de heuvel op Fitzroy hadden we een mooi uitzicht op de Pélagie.
De Pélagie voor anker bij Fitzroy
De volgende nacht hebben we toch maar geankerd, omdat de meerboei eigenlijk voor lichtere boten was en het wel flink waaide, en Nils en Hanneke zich toch wat zorgen maakten of we er wel veilig lagen. De volgende ochtend hebben we het weer opgehaald en, zoals we al eerder zagen bleek de voorspelling voor de komende dagen niet al te best.. wij waren ook eigenlijk de enige boot die deze nacht bij Fitzroy Island lag. Dus hebben we besloten om richting Green Island te gaan, of eventueel Cairns bij te heftige wind.. het werd Cairns, want, zoals eerder beschreven, het was echt stormachtig op zee.
Eigenlijk was het wel ideaal om nog een dagje in Cairns te liggen, want vandaag hebben Sjoerd en ik alle voorbereidingen voor de metingen getroffen, heeft Hanneke Emmylou in bad gedaan, heeft Nils wat klusjes aan de boot gedaan en zijn Hanneke en Nils ‘s middags aan land gegaan om wat boodschappen te halen, een weggewaaid wetsuit (whoops..) te vervangen, en wat andere boodschappen te halen. Nou, nu zijn we er dus klaar voor, laat het mooie weer maar komen!!
Wandelen op Fitzroy
Morgen is het nog niet zo mooi, maar die dag gebruiken we om naar Low Islets te varen, dat is toch wel weer een paar uur varen. Daar is als het goed is een veilige ankerplek. Vrijdag wordt het weer als het goed is beter. Het plan is om dan vroeg in de ochtend te vertrekken richting Agincourt Reef, een van de buitenste riffen, zodat we daar alle tijd hebben om een veilige ankerplek te vinden en ‘s middags de drone op te kunnen laten om foto’s te maken. Met een beetje geluk hebben we een aantal dagen mooi weer en hebben we voldoende zonlicht en kalm weer om foto’s te maken en metingen doen. Ik ben hard aan het duimen dat dat zal lukken, dat zou echt helemaal super zijn! De verdere plannen hangen erg van het weer af, maar misschien gaan we nog mee naar Lizard Island en stappen we pas op het noordelijkste puntje van Australie, Cape York, van de boot af.
Vannacht gaan we natuurlijk Australië- Nederland kijken!! Op de boot om 2 uur ‘s nachts, want helaas leeft voetbal hier in Australië niet zo dat de kroegen ervoor open blijven… nog een voordeel dat we in Cairns liggen, want daar hebben we televisie ontvangst!