donderdag 15 oktober 2015

Naar de Barren Eilanden, en meteen dóór.

Het is heerlijk rustig zeilen van Mayotte naar de "Barren Eilanden" aan de westkust van Madagaskar. Zoals voorspeld is er niet veel wind, af en toe moet de motor bij, af en toe dobberen we rustig de goede kant uit. Andere schepen zien we niet, alleen vlak ten zuiden van Mayotte vaart in de verte een vrachtschip. Het is fijn twee keer per dag via de korte golf radio te praten met de ongeveer 15 schepen die ook bezig met deze oversteek, of nog in Madagaskar of Mayotte voor anker liggen. De nachten zijn erg donker, het is nieuwe maan. Het is lekker slapen op deze rustige zee.
Vlak voor Kaap Andre, het meest westelijke puntje van Madagaskar, maakt Nils mij 's ochtends wakker: we hebben beet. Nils vecht ruim anderhalf uur voor hij deze vangst binnen kan halen: een grote "Spaanse makreel", een heerlijke vis waar we ruim acht keer van kunnen eten. Ons diepvriesje zit nu echt propvol. De hengel kan voorlopig opgeruimd worden.
Deze tocht gaan we interen op onze voorraden. Eindelijk maak ik de chocolade-cake van een pak dat ik al twee jaar geleden heb gekocht. Het pak bleef liggen, omdat er eigenlijk een electrische mixer nodig is. Nu speelt Nils voor mixer, de cake lukt prima. Lekker 's avonds in de nachtwacht zo'n stukje. Vanmiddag heb ik tenslotte de cake van gedroogd fruit met rum gebakken, wat ik al heel lang van plan was. Ook die is erg lekker geworden.
Het lukt ons niet verbinding te maken met het radio volgstation van "Sail mail" in Zuid Afrika. Navraag bij de andere schapen in ons radionetje leert ons dat iedereen daar problemen mee heeft. Gelukkig kunnen we wel berichtjes versturen en de weersvoorspellingen ophalen met onze satelliet-telefoon.
Woensdagmiddag 14 oktober zijn we vlak bij de Barren Eilanden. Als we goed kijken naar de weersvoorspellingen voor de komende 10 dagen zien we dat er een prima weervenster is om de oversteek naar Zuid Afrika te maken. Als we eerst zuidelijk aanhouden met de wind in de rug, kunnen we na een dag of twee met niet al te veel wind oversteken en de wat hardere wind in het midden en noorden van het Moambique Kanaal vermijden. Het ziet er naar uit dat ook de oversteek van de beruchte "Aghullas stroom" zou moeten lukken. Maar het is natuurlijk afwachten of de weersvoorspelling hetzelfde blijft.
Nu op donderdag 15 oktober hebben we koers gezet naar "Richards Bay" in het noorden van Zuid Afrika. Na een nacht op de motor is het vandaag een heerlijke zeildag. Ons grote licht-weer zeil, de gennaker, staat bij. Over een vlakke zee gaan we nu met zes knopen als een speer vooruit, geholpen door de "zee-wind" zo vlak bij het eiland Madagaskar. Nu we niet stoppen bij de Barren eilanden doen we nog wat klusjes. Ik inspecteer de motor ruimtes en check de olie van de motoren (oeps, vergeten in Mayotte), Nils spuit wat smeerolie in de snelheidsmeter. Die geeft te weinig aan, we kunnen ons niet voorstellen dat we nu al de hele tocht één tot twee knopen stroom mee hebben.
Straks halen we weer een nieuwe weersvoorspelling op om te kijken hoe we het beste kunnen varen. Tot nu toe gaat het allemaal prima en heel comfortabel.