De moskee en het dorpje vanaf de Pélagie |
Donderdag
8 oktober ontmoeten we Karin en Richard hier op de zeilclub in Mayotte. Ze zijn al meerdere keren
tussen Zuid-Afrika en Madagaskar heen en weer gevaren. We vragen ze om een
route-advies. Nu geven zeilers elkaar niet zo graag advies, immers iedereen
moet zijn eigen beslissingen nemen. Maar Richard wil wel vertellen hoe hij het
meestal doet. Vanuit Madagaskar, of Mayotte, vaart hij eerst naar de “Barren
Islands”, een groep onbewoonde eilanden halverwege Madagaskar, 350 mijl van
Mayotte. Daar wacht hij dan een goed weervenster af om de zeestraat tussen
Madagaskar en Mozambique over te steken.
Die
oversteek is ongeveer 750 mijl, wat te doen is in ongeveer zes dagen, de lengte
van een redelijk betrouwbare weersverwachting. Op deze route is het belangrijk om
depressies met harde wind en vooral harde zuiden wind te vermijden. Immers de
stroom die langs de kust van Mozambique en Zuid-Afrika naar het zuiden loopt,
is sterk tot wel 6 knopen. Dan veroorzaakt een situatie “wind tegen stroom” gevaarlijke, hoge golven. Mocht het weer zich niet aan de verwachting
houden dan zijn er zowel naar het noorden als naar het zuiden in Mozambique
plaatsen om te stoppen en voor anker beter weer af te wachten. Richard geeft
ons de coördinaten van deze plaatsen en ze staan ook in ons zeilboek, de pilot.
Mocht het weer goed blijven, dan varen we natuurlijk door naar Richards Bay,
nog zo’n 250 mijl verder.
Als we
dus maar het juiste weer-venster afwachten, goed naar de voorspellingen blijven
luisteren en geen haast hebben, zou de tocht goed te doen moeten zijn
volgens Richard. We begrijpen zijn taktiek, die we graag overnemen!
Op het moderne vliegveld van Mayotte voor het vertrek-stempeltje |
Ondertussen
hebben we hard gewerkt. Alle systemen van de Pélagie zijn getest en doen het
prima. Het ophalen van de ankerketting was een lastige klus, op de eerste 15
meter zit veel aangroei, gelukkig is de rest wat op de grond in het zand heeft
gelegen wel schoon. Via de kortegolfzenders hebben we contact gemaakt met de
schepen die dezelfde route volgen. We checken uit en komen alweer op het vliegveld voor een stempeltje.
Morgen,
zondag 11 oktober, vertrekken we naar de Barren Eilanden. Dit eerste stuk is
een gemakkelijke 350 mijl met eerder te weinig wind dan teveel wind. We hebben
veel diesel, water en levensmiddelen aan boord, haast maken is niet nodig. We
hebben er zin in, voor de komende dagen is het weer prima, op de Barren
Eilanden wachten we rustig een goed weervenster af voor de oversteek naar het Afrikaanse continent.
Voorlopig
hebben we geen internet meer, dat verwachten we pas weer in Zuid-Afrika. Onze website
kunnen we wel bij werken met tekst via onze korte-golfradio. De foto’s volgen
dan later.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten