De marina van L'Aberwrat'h in de rivier |
Het
laatste stukje Atlantische Oceaan
De
laatste twee dagen van de oversteek van de Azoren naar Bretagne zijn
toch nog weer enerverend. Met 25 knopen wind gaat het hard, zeker als
de stroom ons een extra duwtje geeft. Het oversteken van de
vaarroutes van de haven van Brest is lastig. Ik maak Nils midden in
de nacht wakker zodat we samen kunnen bekijken hoe we het beste
kunnen varen. Het is mistig en donker, alles doen we op de AIS. We
kunnen ons niet meer voorstellen dat we dit apparaat niet zouden
hebben. We slaken een zucht van verlichting als alle grote schepen
achter ons liggen.
Regen en mist op onze laatste dagen op de Atlantische Oceaan |
Als
ik maandag ochtend de zeilen wat ruimer zet om iets meer snelheid te
maken, slaat de schrik mij om het hart. De giek hangt maar 2 cm boven
onze bimini. Als ik naar boven kijk, blijkt de top van het grootzeil
niet meer vast te zitten aan de mast: het blok is uit de rail
gelopen. Snel laten we het grootzeil zakken en gaan op een klein
fokje verder. Dat is geen probleem, de wind is nog steeds ruim 20
knopen en de stroom helpt mee.
Als
we bijna bij de rivier zijn is het nog zó mistig dat
we maar nauwelijks de boeien kunnen zien. Gelukkig liggen ze precies
op de plek die op de kaart en in onze pilot zijn aangegeven.
Tenslotte is dit weer in Europa.
De Pélagie bij laag water aan de steiger |
Het
klaart wat op als we verder de rivier op varen, het Bretonse
landschap wordt zichtbaar. Rustig vaart de Pélagie met opkomend tij
de rivier op. Na een half uurtje komt de havenmeester ons al
tegemoet. Hij wijst ons een prachtig plekje aan het einde van de
steiger. Wat een weelde: na 10 dagen lopen we weer op land en
genieten we van een heerlijke warme douche.
Het bovenste blok is los gekomen, helemaal versleten |
Dinsdagochtend
kijken we allereerst naar het grootzeil. Inderdaad, het aluminiumblok
wat langs een rail in de mast gjijdt, is helemaal afgesleten. Nils
gaat de mast in om te kijken of de rail zelf beschadigd is, gelukkig
ziet die er goed uit.
Het
dorpje hier is maar klein, we vragen op twee plaatsen maar niemand
weet hoe je zo'n blok kunt bestellen. We schrijven een e-mailtje met
foto's naar onze Nederlandse Lagoon dealer, Nautisch Kwartier in
Stavoren. We bellen er nog even achter aan. Ze beloven er meteen mee
aan de slag te gaan.
We maken plannen voor een weekje hier in L'Aber
Wrac'h, zolang zal het vast wel duren om een pakje te bezorgen in een
klein dorpje in Bretagne. We zijn heel verbaasd als al woensdagmiddag
een nieuw blok met de post arriveert. Frankrijk heeft onze
verwachtingen over snelheid overtroffen! En wat een prima service van
Nautisch Kwartier.De rail in de mast heeft een los stukje een meter boven de giek. Als we dat eruit halen, kan het blok er zo in, denkern we. Niet dus, het stukje rail zit vast met een pen die er NIET uit wil. Ook niet als een bereidwillige buurman met een hamer er flink op timmert.
Het nieuwe blok zit erin |
Hij
wil ons al naar Brest sturen, maar wij geven eerst WD40 een nachtje
een kans. De volgende ochtend komt er zowaar beweging in de pen en
een uurtje later is het tussenstukje er uit. Wat zijn we blij,
misschien kunnen we nog dezelfde middag vertrekken!
Helaas,
na het ontbijt past het tussenstukje er niet meer in. Wat we ook
doen: de rail erboven omhoog duwen, een paar kleine braampjes er af
vijlen, er hard tegen aan slaan, niets helpt.
Nils inspecteert de mast |
Gewapend
met het losse stukje rail en foto's van de situatie lopen we naar de
kleine werf naast de marina. Gelukkig willen ze komen kijken. Er moet
een heel klein plakje van het stukje rail af, geen probleem. Een
uurtje later zit het stukje er in, netjes bijgevijld en glad
geschuurd. De blokken van het grootzeil glijden er moeiteloos
overheen. Nu kunnen we écht verder.
Er gebeurt hier van alles. Ons uitzicht varieert voortdurend. Het verschil tussen hoog en laag water is hier ruim 6 meter. Bij hoogwater is de rivier een paar 100 m breed, bij laagwater vallen grote stukken droog, boten staan ineens op het land, de betonnen palen van de marina toornen hoog boven de drijvende steigers uit.
De rivier bij laag water |
De hobycats van de zeilschool varen uit |
Iedere
ochtend varen de kano's, surfplanken en Hoby cats, kleine
catamaran's, van de zeilschool uit. De 50 kinderen hebben de hele dag
plezier op het water, leuk om te zien.
Het
redelijke internet van de marina kunnen we op de Pélagie ontvangen.
Dus praten we via Skype bij met onze dochters en volgen het
nieuws.Het is een komen en gaan van zeilschepen. Iedere dag hebben we
nieuwe buren, iedere dag weer nieuwe babbeltjes, gezellig. Nu ligt er
zelfs een prachtige oude driemaster aan de steiger.
Een heel oude holle weg |
Dit
dorpje heeft alleen een paar restaurants, geen winkels. Gelukkig
heeft het 'Café du port ' iedere ochtend vers stokbrood. We maken
een mooie wandeling naar het naburige dorpje, Landeda. De kapster
geeft ons allebei een nieuwe look en we scoren fruit, verse groente
en Franse kaas .
Het stadhuisje van Landeda |
Uitzicht op de rivier bij hoog water |
Langs
deze hele kust loopt een voetpad. Hier loopt het langs de rivier naar
de volgende brug. Eigenlijk willen we maar een half uurtje heen lopen
en een half uurtje terug, maar het is zo'n mooie, afwisselende
wandeling dat we besluiten door te lopen tot de brug.
Er bloeit van alles |
Water hebben we
niet bij ons, maar er zou een restaurantje moeten zijn. Helaas, dat
is net vandaag gesloten. Gelukkig komen we een kraan met drinkwater
tegen, we komen niets tekort. Het is genieten van de prachtige
bloemen langs de kant van de weg, de mooie vergezichten en de
grappige, holle paden, die waarschijnlijk al honderden jaren door de
lokale bevolking worden gebruikt.
Droogvallende bootjes |
Aankomst
Pélagie: 10 juli on 14:00 uur in Scheveningen
Nu
we in West Europa zijn, kunnen we onze aankomst plannen! Op zondag 10
juli komen we om 14:00 uur binnen in Scheveningen. Voor iedereen die
ons komt verwelkomen is er een hapje en een drankje op de Pélagie!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten