zondag 8 augustus 2010

Langs de Portugese kust, eerste vis gevangen en verorberd

Zondag 30 augustus begint voor ons vroeg, we brengen Saskia en Liesbeth naar het vliegveld in Vigo. De zaterdagavond-vierders lopen nog zwierend door de straten als wij om 05:30 een taxi vinden. Gelukkig komen beide dames goed op hun bestemming aan, met hun bagage. Het was hartstikke gezellig bezoek aan boord, Liesbeth was een prima zeil-maatje, en met Saskia heb ik heerlijk gewandeld. Het is ook fijn om de boot weer voor onszelf te hebben.

Nils en ik gaan nog even naar bed, en vertrekken 's middags naar een baaitje vlak bij Bayona, de laatste Spaanse stad die we zullen aandoen. Harde wind achter, dus we vliegen er naartoe. Er liggen veel schepen op deze ankerplaats maar als de avond valt zijn we de enigen. We genieten van de lichtjes van Bayona tegenover ons.

Maandag 1 augustus verkennen we de oude stad Bayona, het prachtige fort aan de ingang van de Ria levert mooie uitzichten op, ook op de eilanden, Isles de Cies, waar we eerder gewandeld hebben. We doen de was en ontmoeten een andere groep Nederlandse vertrekkers, die we al eerder zagen in La Coruña.

Dinsdag vertrekken we vroeg, immers er is veel wind voorspeld langs de Portugese kust, die in de middag meestal nog sterker wordt. Deze dag valt het mee, we zijn blij als we in de haven van Viano do Castelo liggen en de wind buiten horen gieren. Onderweg zet Nils de vislijn uit. Als hij die na een halfuurtje weer ophaalt, omdat we niet willen dat de lijn in een visnet blijft steken, blijken we beet te hebben! Het is een geep, een langwerpige vis, zie foto. Nils hakt deskundig te kop er af en maakt de vis schoon. Dit wordt ons avondeten.

We lopen 's middags door het leuke historische stadje, dat rijk is geworden door de wijnhandel. We moeten wel vis eten op de boot, een geep blijkt inderdaad blauwgroene graten te hebben.
Om 22:00 begint de muziek te spelen. Wel leuk, maar niet bevorderlijk voor je bedrust op 10 m afstand van je boot. We besluiten de volgende dag door te varen, we liggen vlak bij de vuilnis-containers en er is geen wind in ons hoekje , dus is het erg warm.

Woensdag 3 augustus is een heerlijke zeil dag. Er staat vrij veel wind, zoals altijd hier van achteren, dus de 30 mijl naar Lexões doen we in minder dan 5 uur. We zijn voor de harde middag wind binnen, prima timing. Het is leuk een olietanker te zien liggen die Olie lost via een zee-terminal, net als in Oman, zie foto links.

Ook in deze haven hebben we internet op de boot, dus we praten uitgebreid bij met een aantal familieleden en vrienden. Ook vinden we een tandarts die Nils zijn kaak-ontsteking behandeld. Hij had wel een bobbel, maar geen pijn. Hij krijgt antibiotica voorgeschreven en slaapt heerlijk bij.

Donderdag 4 augustus gaan we Porto verkennen. We zitten een uurtje in de bus en praten gezellig bij met ons de Franse buren, die ook in een catamaran varen. Haar Engels is heel beperkt, zijn Duits en mijn Frans houden ook niet over, dus de communicatie verloopt wat chaotisch met allerlei talen door elkaar heen. Leuk is het wel. Ze hebben hun catamaran na aankoop helemaal opgeknapt. De boot ziet er dan ook prima uit.

Porto is een levendige, oude stad, heerlijk om doorheen te lopen. We besluiten een Portugese reisgids te kopen, Immers we komen in nog meer steden. We genieten van de sfeer in de stad, de oude gebouwen. De blauwe tegeltjes vallen op, niet allen aan de buitenkant van kerken als hiernaast, maar ook op veel huizen en binnen.
We voelen ons bevoorrecht bij de koffie in het “Café Majestic”, en als we zo genieten van de gezellige sfeer aan de haven. Wel missen we onze kennis van de taal, dat was erg leuk in Spanje, maar het Portugees is toch wel echt anders .

Naast een aantal kerken wil ik ook het beurs paleis uit de 19e eeuw zien. Het is inderdaad even opzichtig en rijk ingericht als een paleis, ook dit gebouw is bedoeld om indruk te maken, maar dan op de handelsdelegaties die over gehaald moesten worden zaken te doen met Porto. Tot 1996 werden hier inderdaad de aandelen verhandeld, nu natuurlijk alleen nog in Lissabon. De Arabische zaal, geïnspireerd op het Alhambra in Cordoba, is rijk en overdadig gedecoreerd.

Nils wil graag port proeven. We denken een proeverij te doen van kleine glaasjes wijn en port. Het blijken vijf grote glazen te zijn, zie foto. We krijgen er chocolade bij, heerlijk…… maar je begrijpt dat we halfdronken teruggaan naar de boot. We hebben ook nog afgesproken om bij andere Nederlandse zeilers op bezoek te gaan, heel gezellig!

We lassen een klusdag in, we doen de was, en boodschappen, maken de boot van binnen en van buiten schoon, geven de Pélagie ook haar naam op de tweede voorsteven en maken een beter schaduw-scherm. Ik sta versteld van de mogelijkheden van ons kleine naaimachientje! Even lijkt het erop dat de stugge stof te veel was voor dit kleine batterij aangedreven machientje, maar gelukkig weet Nils een reparatie uit te voeren en kan ik het karwei afmaken.

Na een rustige zeil- en motor-dag liggen we nu, zaterdag, voor anker in de lagune van de Ria de Aveiro. Morgen weer verder zuidwaarts.

Anoniem zei

Hallo Hanneke en Nils,

Jullie zijn begonnen aan een reis die wij over 5 of 6 willen gaan doen.
Wij hebben in juni van dit jaar onze nieuwe boot uit Frankrijik opgehaald, een Lagoon 421. Wij zijn na de oplevering naar Spanje gevaren en zijn net als jullie o.a. in Baiona geweest. Inmiddels zijn we weer terug in Nederland. We hebben een ligplaats in Lemmer en, hoewel ons huis nog te koop staat, wonen we aan boord.
We hopen dat jullie mooie avonturen meemaken om daarover te kunnen schrijven. Want jullie hebben met ons er een paar volgers bij!