zaterdag 27 november 2010

Dag 2 en 3; Gennaker in de knoop

Dag 2, maandag 22 november, schiet het lekker op met de Gennaker als voorzeil. Het brood is op, ik begin enthousiast aan mijn eerste brooddeeg op zee. Het lukt prima; 2 uur later zitten we heerlijk aan de lunch met vers gebakken brood, zo warm uit de oven, een tractatie! Daarna ga ik nog 2 uurtjes slapen. Dat lukt, want de nacht was kort, 2x 3 uur slaap voor mij.

De gennaker staat al de hele dag. We halen zelfs een van de 2 boten die we zien in, die heeft zijn gennaker niet op. De zee is wat ruw en de wind vlagerig. De gennaker duikelt af en toe helemaal in elkaar, maar herstelt zichzelf steeds weer. We besluiten dit grote zeil te laten staan gedurende de nacht. Het is volle maan, dus je kunt zien hoe het zeil zich houdt.

’s Avonds om half 10 is het uit met de pret, de gennaker draait zichzelf in de knoop! Ik maak Nils wakker en we werken samen een half uur om de knoop te ontwarren. Inderdaad, in het maanlicht, op een doorzeilende boot op het voordek, allebei aangelijnd. Lastig en het lukt niet! We bergen de gennaker op in het voorluik en zetten de fok. We halen een stuk minder snelheid die nacht, niets aan te doen.
In de ochtend trekt de wind aan, de fok is prima, we schieten weer op. In de middag wordt de zee rustiger en halen we de gennaker naar de salon, onze woonkamer en ontwarren de knoop. Als later de wind verder afneemt en wij op onze beurt worden ingehaald door een boot met een gennaker op, hijsen we dit grote zeil opnieuw. Na wat correcties en proberen staat de gennaker weer goed, een fijn gevoel. We houden de lijnen korter, zodat er hopelijk niet weer een knoop in komt!

Nog steeds volle maan, dus we laten dit grote voorzeil de hele nacht staan. Nu in de ochtend van dag 4, woensdag 24-11, staat het nog. We hebben veel mijlen gemaakt de afgelopen 24 uur. Vanochtend hebben we zelfs een zeilboot in de verte ingehaald, zonder groot voorzeil. Misschien behoren we nu niet meer tot de laatsten in het veld. We zijn wel een van de kleinere en langzamere boten, gezien onze “rating” van 0.971. Mijn, Hanneke, doel is niet als laatste te eindigen. Nils maakt het niet uit, hij wil alleen veilig aankomen.

We houden de afgelegde mijlen ieder 24 uur bij. De stand is als volgt:
Dag 1: 115
Dag 2: 113
Dag 3: 135
Nog 2410 mijlen te gaan naar St. Lucia (hemelsbreed)