dinsdag 30 november 2010

Dag 5, 6 en 7: Communicatie op rantsoen

Als je met je eigen schip de oceaan oversteekt, is alles op rantsoen. We beperken ons zoet water gebruik, we hebben `maar` 600 liter aan boord, en spoelen de afwas voor met zeewater. We letten heel goed op ons elektra gebruik door alle apparatuur alleen aan te zetten als het echt nodig is, zelfs de plotter, de boot-TomTom, gaat maar 1 keer per kwartier aan. ´s Nachts gaat de koelkast uit. De stuurautomaat gebruikt het meeste, maar die kan natuurlijk niet uit.
Met diesel kunnen we goed elektriciteit maken, maar ja dat kunnen we niet bijtanken op de oceaan. De zon helpt door onze zonnepanelen, maar het is erg bewolkt op dit moment. En onze windgenerator heeft vanochtend deels de geest gegeven. Niet goed voor de elektriciteit, maar het is wel lekker rustig aan boord.
Nog niet eerder liepen we aan tegen de beperking van SailMail, E-Mail via de SSB, de korte golf
radio. Op de ochtend van dag 5, vrijdag 26 november wordt ons de toegang tot SailMail geweigerd. We hebben onze toegangstijd verbruikt! Eerder in de week werden we al gewaarschuwd. De ARC heeft ons te veel berichten gestuurd die we natuurlijk allemaal binnen moeten halen. Navraag in ons radio-netje leert ons dat we niet de enige zijn. Veel zeilers kunnen ook via hun Iridium telefoon data binnen halen, maar wij hebben die apparatuur niet aan boord.
We bellen Lum en vragen hem om alle oude ARC weerberichten en grib files weg te gooien, zodat we met een schone lei kunnen beginnen. De ARC hadden we al gevraagd ons alleen weersinfo te sturen. Op een Thanksgiving E-Mail van de ARC zitten we in deze situatie natuurlijk niet te wachten. Dit berichtje kan dan ook pas worden geplaatst als het probleem is opgelost. We gaan het vannacht proberen.

De wind is nog niet zo stabiel als die zou moeten zijn. Op dag 5 en 6 was de wind heel licht. Op dag 5 konden we met de grote genaker nog snelheid maken, maar op dag 6 moest de motor 2 keer een aantal uren aan. Wel met een heel laag toerental en de zeilen bij, zodat we zo weinig mogelijk diesel gebruiken. Nu, op dag 7, zondag 28 november, varen we hoog aan de wind, snelheid ruim 6 knopen, en dat is veel voor ons doen. Later vanmiddag draait de wind nog verder naar het westen en zullen we overstag gaan, dwz de zeilen aan de andere kant van de boot zetten. Dan varen we verder met een hoek van 120 graden dus zelfs een beetje ZuidOost. En dan maar hopen dat de wind snel verder doordraait, zodat we eindelijk wat meer in de richting van St Lucia kunnen gaan varen! We zitten allang onder de 20 graden noorder breedte, nu al op 18 graden en 33 minuten.

De harde wind hebben we ontlopen. Twee van onze mede-zeilers meldden vandaag in het radio-netje 35 knopen wind! Dat is windkracht 7 en ze moeten er grotendeels tegen in. De wind had normaal gesproken allang uit het oosten moeten komen (de boter smelt al). Wanneer wel? We hebben geen weerbericht, alleen van onze medezeilers en die zeggen vanaf dinsdag of woensdag. Enfin, het maakt ook niet uit, als je zeilt ga je met de wind!

Dag 5, 26/11: 119 mijlen afgelegd.
Dag 6: 27-11: 82 mijlen afgelegd.
Dag 7: 27-11: 109 mijlen afgelegd, hemelsbreed nog 2108 mijl naar St Lucia.

Groetjes van Hanneke en Nils
PS. Standaardadvies voor het koelkast tijdperk was, ga naar het zuiden tot de boter smelt en dan naar het westen.
----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com/

Geen opmerkingen: