Laatste dagen met Lum en Teets
Nog twee heerlijke dagen
brengen we door met Lum en Teets in de prachtige Phi Phi eilanden. Voor een
snorkelstop ankeren we vlak voor het kleine eilandje Koh Mai Phai, Bamboe
eiland, ten noorden van Phi Phi Don. We springen zo van de Pélagie in het
heldere water, maar op de terugweg blijkt de stroom behoorlijk tegen! Nils en
Hanneke moeten hard zwemmen om de Pélagie weer te bereiken, Lum en Teets
zwaaien af naar het strand waar Nils hen later met Peltje oppikt; weer een
avontuur dat goed afloopt.
Op weg naar Phi Phi Don |
Phi Phi Don is druk, maar
heeft wel T-shirts voor Lum zodat hij twee oude shirts bij ons kan achterlaten,
handig bij het olie verversen.
Op maandag 23 februari
varen we naar Phi Phi Lee. Als we een vrije meerboei zien, leggen we daar aan.
Het blijkt een prachtige snorkelplek te zijn, met heel helder water en veel
vis. Helaas ook met heel veel andere snorkelaars van de toeristenboten die dit
plekje ook kennen. Die laatste nacht valt ons anker in de prachtige
"hong" van Phi Phi Lee. Wat een indrukwekkende omgeving met al die
hoge rotswanden!
TeLu bij Phi Phi Lee |
De volgende ochtend vroeg
vertrekken we naar Ao Chalong, er is zo waar wind, het is heerlijk zeilen met
de wind in de rug. 's Middags vieren we Nils verjaardag met een lunch in een
restaurant met airconditioning. Helaas valt halverwege onze maaltijd de
airconditioning uit en wordt het toch nog warm; we zijn tenslotte in Thailand.
Hier wordt 's nachts gevist met veel felle groene lampen |
Terug op de Pélagie moeten Lum en Teets nodig inpakken, de wekker wordt gezet
op kwart voor vijf! Het is nog donker als Nils ons bezoek bij de taxi afzet.
Lum en Teets gaan met de bus naar Bangkok en hebben daar nog vijf dagen om wat
meer van Thailand te zien dan alleen water en de eilanden voor ze terug naar Nederland
vliegen.
Voorbereidingen
voor de oversteek
Er moeten nog veel dingen
gebeuren om de Pélagie helemaal klaar te maken voor de komende lastige oversteek
van de Indische oceaan. Alle veiligheids- en reddings-attributen worden
nagekeken, gerepareerd en waar nodig van nieuwe CO2 patronen voorzien.
Met een huurauto rijden we
een groot aantal winkels langs en vullen de voorraden op de Pélagie aan. Peltje
krijgt een jasje, zodat de naden beter zijn beschermd en nieuwe lekken hopelijk
niet meer ontstaan. (Ja, dat hadden we meteen moeten doen toen we haar 2 jaar
geleden kochten!)
Het nieuw zitje komt goed van pas bij de installatie van de 2-de auto pilot |
Een van de nadelen van
overal reparaties laten doen, is dat je niet meer terug kunt als het niet goed
is. De bodem van het zitje achter ons stuur hebben we laten vervangen in
Langkawi. Helaas is het triplex niet sterk genoeg en zitten de schroeven niet
helemaal op de juiste plek. Dat moet beter. Na veel vragen en drie keer
verkeerd rijden vinden we een bedrijfje, een kamer ter grootte van een
garagebox met twee naaimachines, waar we met handen en voeten en twee woorden
Engels kunnen uitleggen wat de bedoeling is. Dit keer hebben we een mal gemaakt
waar de schroeven precies moeten komen. De volgende dag blijkt het zitje
precies te passen. Weer gelukt! Nu kunnen we er met een gerust hart weer
gezellig naast elkaar achter het stuur zitten.
Hanneke geniet nog steeds op de Pélagie |
We gaan ook even langs de
tandarts, de jaarlijkse controle is er in Nederland bij ingeschoten. Midden op
de oceaan wil je geen kiespijn krijgen! We hebben inderdaad allebei een gaatje
dat nog moet worden gevuld.
Tussen alle bedrijven door
gaan we langs het uitkijkpunt in het Oosten van Phuket. Het uitzicht in
inderdaad de moeite waard, zie de openingsfoto. Ook bezoeken we het nationale park in het noorden
van het eiland met het Gibbon rehabilitatie centrum. Het is boeiend om te horen
hoeveel energie de vrijwilligers van over de hele wereld in dit succesvolle
introductie programma steken. Het kost jaren om een gibbon uit gevangenschap
weer de mensen te ontwennen, als het al lukt, en hem of haar de vaardigheden te
laten leren die nodig zijn om in het wild te overleven. Hier lukt het, er leven
weer groepen gibbons in dit oerwoud en ze hebben al kinderen en kleinkinderen!
Vanuit dit centrum worden zelfs gibbons uitgezet in Chiang Mai! Iedere groep
die wordt uitgezet wordt nog tot een jaar lang dagelijks van vers eten voorzien
door de vrijwilligers.
In het nationale park in het noorden van Phuket |
Vandaag, maandag 2 maart, liggen we in de Lagoon Marina; een tweede,
onafhankelijke stuurautomaat wordt geïnstalleerd. Het is hier gezellig, een
aantal boten die hier liggen, kennen we van de afgelopen maanden. Het is hier
wel duur, ruim 50 euro per nacht, en warm, het verkoelende briesje wat op zee
bijna altijd waait, laat het afweten. En 's avonds stikt het hier van de muggen !Maar er is ook een zwembad
dat zo aan het einde van een warme werkdag heerlijk verkoeling brengt.
Morgen
vroeg kunnen we hier weg, de autopilot uitproberen. Dan gaan we met hoog water, bij binnenkomst van deze marina zaten we bijna vast, zo ondiep is het toegangskanaal. Woensdag is hier een vrije dag, donderdag naar de tandarts,
de laatste verse boodschappen en uitklaren. Dan hopen we vrijdag 6 maart te
vertrekken naar Sri Lanka, als de weersvoorspellingen goed blijven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten