vrijdag 26 februari 2016

Nils: 70 jaar jong!

Op 24 februari wordt Nils 70 jaar! Een paar dagen voor die tijd realiseer ik me dat ik eigenlijk niets bijzonders voor hem heb gekocht toen we nog in Zuid Afrika waren. En nu is het natuurlijk te laat, winkels heb je hier niet op de oceaan en ook geen internet service.
Gelukkig hebben we een doos met "lekkere dingen". Daar zit nog een zakje Hollandse boerderijdrop in en een heerlijk busje noten. In de koelkast ligt nog een pak echte "oud Amsterdammer" kaas, ook bijzonder. In de keukenkast staat nog een pak Muffinmix, dat kan prima dienen als verjaardagstaart.
Op 23 februari in mijn avondwacht maak ik de kadootjes klaar en leg ze met een zelfgeschreven verjaardags-wens op de tafel.

Nils ontdekt de cadeautjes gedurende zijn nachtwacht en maakt ze precies om 12:00 uur open. Hij voelt zich echt jarig.
Ik heb nóg een cadeautje: een half uur extra slaap en pas om vijf uur zing ik hem toe met "Lang zal ze leven". Als Nils weer naar bed is om 8:30 uur wil ik de muffins gaan maken. Er moeten eieren in. Het ruikt al een beetje vreemd op de plank waar de eieren liggen; snel blijkt waarom: er kruipen allemaal beestjes rond in het pak en het stinkt inderdaad verschrikkelijk. In mijn ontzetting kieper ik direct het hele pak overboord! Pas 5 minuten later realiseer ik me dat dat de laatste eieren waren, ik had op zijn minst kunnen kijken of er toch nog goede eieren tussen zaten, maar nu is het te laat. Geen muffins dus! Het komt wel een beetje goed uit want er moest vrij veel olie in het beslag. De laatste fles olie is maar driekwart liter en geen hele liter zoals ik dacht, de olie is op rantsoen.

De rest van de dag staat in het teken van de verjaardag. De zeilers op het netje feliciteren Nils, ik zing nog eens extra lang zal ze leven en ook Neptunus doet mee. Een prachtige gestreepte tonijn hapt in ons aas. Neptunus had al geoefend de dag ervoor, toen hadden we twee keer beet maar de eerste vis sprong van de haak en de tweede was zo sterk dat de lijn meteen door midden brak.
's Avonds eten we heerlijke gebakken tonijn met rode bietjes, aardappelen en witte wijnsaus. Het proosten op deze verjaardag stellen we uit tot Sint-Maarten, als we varen op zee is de alcohol in de ban.

Tot nu toe prima zeilweer in de ITZ
Van de zeilers die voor ons uit zeilen hoorden we berichten over regenbuien, windvlagen en onverwachte windveranderingen in het gebied rond de evenaar, kortom de ITZ oversteken is niet altijd gemakkelijk. Tot nu toe valt het erg mee, na twee dagen met veel bewolking hebben de nu twee dagen met redelijk wat zon en vooral véél stroom mee, wel 1-2 knopen. Gisteren hadden we een daggemiddelde van 158 mijl!! De wind is sterker dan voorspeld: prima. Alleen vanochtend was een beetje penibel. Achter me zag ik een donkere lucht aankomen. "Moeten we gaan er reven? Maar ja Nils ligt net zo lekker op bed. Tot nu toe hebben we bijna geen wind uit dit soort donkere luchten gehad". Dus wacht ik het af, tot de wind ineens 20° draait en aanwakkert tot 25-30 knopen. Gelukkig had ik het grootzeil al wat minder ver uitgezet. Snel roep ik Nils die de fok kleiner maakt, zelf zit ik achter het stuur om windveranderingen op te vangen. We gaan wel 8-10 knopen door het water, dus 9-11 knopen over de grond. De Pélagie zeilt prima, de stuurautomaat kan het goed aan. Na een half uurtje komen we met de schrik vrij. Volgende keer wel op tijd reven, Hanneke!
We zitten al op 2,2 graden zuid, de stabiele Noord Oost passaat van het noordelijk halfrond begint hier rond 1 graad noord. Dat is ook een reden dat we hier zeilen, volgens Jimmy Cornell én volgens de grib files is op deze breedte de windstilte rond de evenaar relatief klein. Nog 2-3 dagen volhouden, dan zijn we hebben we de stabiele NE passaat te pakken.

De kop is er af, al 1370 mijl gevaren, nog 1909 zeemijlen te gaan.
----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com

Geen opmerkingen: